• Tom Araya

Fördelar med invandringen?

Rani skrev 2015-03-05 21:58:12 följande:
    Så görs också, eftersom vi inte har fri invandring.
    Det krävs ganska mycket för att man ska anses ha asylskäl.
    Det anser jag inte att man gör i de planer man har för flyktingpolitiken och i de besked man givit som svar på Försvarets behov av tillskott.
  • Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-05 22:59:03 följande:
    Klart man prioriterar, sedan kanske du inte anser att man prioriterar rätt.
    Nej, helt åt helvete skulle jag vilja säga! Ansvarslöst!
    Förra året beviljades typ 33 00 personer asyl, det är hälften så många som går in på Ullevi. Inga skrämmande siffror för mig.
    Många institutioner i vår land vill ha mer pengar. Jag jobbar själv i skolan och där finns hål att fylla. De senaste åtta åren har vi som jobbat fått  jättestora skattelättnader, för mig handlar det om en månadslön i kvartalet. Dessa siffror tycker jag man ska ställa emot de behov som finns hos t ex försvaret eller skolan. För mig är det betydligt mycket rimligar än att neka fler personer som har behov att komma hit. Sådana som jag kan offra en semesterresa om året.
    Det kommer långt fler än så och de kostar så mycket att man även tar från biståndsbudgeten.

Alla har det inte så bra som dig, men visst hade man kunnat låta bli skattesänkningar för att ha råd med mer. Jag tror dock inte alla är så pigga på skattehöjningar för att finansiera just immigration.

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 08:26:42 följande:

Tom Araya: Nej, alla har det inte så bra som jag. Jag är inte för skattehöjningar för låginkomsttagare. Men jag är medelinkomsttagare och vi är många. Jag tror att fler skulle vara positiva till det om det inte spreds så mycket vanföreställningar om invandringen - t ex den Anonym (seriöst) ger uttryckför här ovan.

Det sprids vanföreställningar om invandring även från våra folkvaldas håll, för att de ska få stöd i den politik de för, så har de gjort även med försvarspolitiken, det är snarare regel än undantag, oavsett vilken fråga det rör.
    Vilka tror du lyckas bäst?
  • Tom Araya
    Förra året beviljades typ 33 00 personer asyl, det är hälften så många som går in på Ullevi. Inga skrämmande siffror för mig.
    Rani skrev 2015-03-06 08:26:42 följande:

Anonym (seriöst): Förra året ansökte 81 000 om uppehållstillstånd av asylskäl. 35 000 fick stanna. Så det där att alla får stanna vet jag inte vad du fått från.

Rani skrev 2015-03-06 08:31:10 följande:

Nettoinvandringen förra året var för övrigt 65 000 personer, detta alla grupper inräknade såsom anhöriga, stundenter, arbetskraftsinvandrare etc etc

Vore detta en engångsföreteelse så vore saken en annan, men det upprepas varje år och ökar.

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 14:01:32 följande:

Försvarspolitiken verkar vara en hjärtefråga för dig. Varför är det just invandringen du väljer att ställa mot de tillskott du tycker behövs?

Egentligen tycker jag det är mycket man borde kunna spara lite på för att få pengar över till en nödvändig upprustning av försvaret, i princip allt som inte är absolut nödvändigt för Sveriges, svenska folkets och det svenska samhällets väl (typ skola, sjukvård, infrastruktur och sådant) under några år. Anledningen att jag vänder mig främst mot invandring är att det är en så pass stor utgiftspost och att man planerar att utöka den. Försvaret begärde 4 miljarder extra per år för att klara IO14 till 2018 (som i sig är en löjligt låg nivå), det inofficiella förslag från regeringen som läckt är på 2 miljarder extra över en fyraårsperiod. Migrationsverket har begärt 16 miljarder extra bara för att klara andra halvan av 2015. Förstår du proportionerna då?

För att spä på detta med försvarets behov extra så kan jag berätta följande:
    Försvaret började skäras ner efter 1968, en fortgående nedskärning som ökat i takt i olika perioder, framförallt under de senaste 10, 20 och 30 åren. Försvarsbeslut 2004 anses ödesdigert, där man i princip fällde ett försvar som redan gick på knä.

När man inte sänkt anslagen säger man att man inte har sparat och döljer därmed inflationens verkan. Spelar kanske inte så stor roll från ena året till det andra, men på fem år har det definitivt betydelse.
    Riksdag och regering har förutom de öppna besparingarna även systematiskt sparat i smyg.
    Investeringar på över 200 miljoner kräver regeringsbeslut även när det är planerat med budget ur anslagna medel, vilket utnyttjats till att spara på försvaret då anslagna pengar för investeringen går tillbaka till statskassan om den inte blir av under budgetåret.
    Försvaret har momsbelagts trots att försvaret knappt säljer något, utan mest köper, underhåller och förbrukar.
    Fortifikationsverket som förvaltat försvarets anläggningar flyttades ut från försvarsmakten, ut ur försvarsdepartementet och in i socialdepartementet. Resultatet blev att försvaret får betala hyra för anläggningar som egentligen är deras egna.

Egentligen är det fel att använda utvecklingen i Ryssland och oroligheterna i Östeuropa som motiv för upprustning, för behovet av försvar är konstant, men världsläget har av politiker ändå använts som svepskäl för nedskärningar och nu används läget som motiv för upprustning (egentligen är det en grund för folkets uppvaknande, vilket tvingat politiker att sluta blunda för det). Utvecklingen i Ryssland har pågått i ungefär 15 år, vilket våra folkvalda mörkat för sina väljare då det inte passat den ekonomiska politik de velat föra. Likaså har de velat få väljare att tro de har en spåkula som klarar minst 10 års framtidssyn och att dessa 10 år räcker för att göra nödvändig upprustning av försvaret....inget av detta är förstås sant.

Vad det gäller invandring så försöker man mörka alla problem och alla kostnader och menar på att invandringen är lönsam, vilket förstås inte är sant. Är det då så jäkla konstigt att ett parti som säger sig vilja begränsa invandring, satsa på försvar, äldreomsorg och sjukvård vinner röster?

Man kan tycka att folk är korkade som röstar på SD p.g.a. deras sandlådenivå, men det är samma folk som innan blev blåsta av sossar eller moderater....som fortsätter blåsa de som röstar på dem...korkade eller ej!?
    Folk generellt orkar helt enkelt inte sätta sig in i politik och politiska frågor tillräckligt för att avslöja eller se förbi flosklerna.

Jag vet själv inte vad jag ska rösta på längre, det finns liksom bara dåliga alternativ....

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 22:20:50 följande:

Jo det är klart att ser man invandring endast som en kostnad...men anledningen till att det kostar är ju att vi hjälper människor som har ett skyddsbehöv (asyl alltså-arbetskraftsinvandrare etc behöver ju inte den typ av hjälp från migrationsverket som kostar). Jag tycker det är cyniskt att bara prata de ökade kostnaderna för invandrinhen när anledningen till den stora invandringen just nu är ett fruktansvärt krig i Syrien och Irak.

Som sagt....sådana som jag kan gott offra en semesterresa, sin rut-städning eller vad man väljer att lägga sina jobbskatteavdragspengar på.

Det är helt okej att vilja höja skatten före besparing (oavsett utgiftspost), så länge folk tycker det är värt att betala mer skatt för, men jag sätter flyktingmottagning betydligt längre ner och försvaret längre upp på prioritetsskalan och motsatsen anser jag är ett svek mot väljare och skattebetalare.

Du vet att utgifterna för flyktingmottagning tär även på bistånd va!?

Du kallar det cyniskt, jag kallar det rationellt och motsats till känslostyrt. Det går inte att föra en hållbar politik, inte minst ekonomisk sådan om du låter känslor styra före rationellt tankesätt. Man får inte glömma att god och hållbar ekonomi är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa några andra i världen överhuvudtaget.

Det är dessutom dumt att spara pengar på åtgärder som skapar arbetstillfällen, i synnerhet inom sektorer som är särskilt bra på att sysselsätta arbetstagare av utländskt ursprung, när man samtidigt för en politik där dessa kraftigt ökar i antal.
  • Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 22:58:19 följande:

Ja, vissa vill rädda folk från krig för pengarna och andra vill rusta för krig.

Jag är en ganska rationell och icke-känslostyrd person. Men min gräns går vid att välja bort att hjälpa människor till förmån för jakt på överskott och tillväxt.

"To secure the peace, is to prepare for war" eller "Si vis pacem, para bellum", är två uttryck med mycket sanning.

Jag vill rädda Sverige och Sveriges befolkning från väpnad konflikt som någon annan eventuellt utsätter oss för. Du vill rädda människor från krig och elände i andra länder, långt bort och som de i vissa fall själva bidragit till.

Utan tillväxt och överskott finns inget att hjälpa någon för!? Det är ju en del av problemet i de länderna människor flyr ifrån, är du så naiv att du inte förstår det?
  • Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 23:19:28 följande:

Eller nej, jag ångrar mig. Det handlar inte om känslor ö h t. Utan om vad som är etiskt försvarbart. Riktiga etiska resonemang är i högsta grad rationella.

Det är etiskt försvarbart att svenska behov prioriteras för användning av svenska skattemedel.
  • Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-07 00:08:55 följande:

Nej, jag är inte naiv.

Men jag anser att man som människa har en plikt gentemot medmänniskor- inte bara de som finns nära. Medans du anser att vi bara har en plikt att skydda svenskar och de som är nära uppenbarligen.

Ja, om vi pratar plikt är det så, det är vad skatt, stat och nation syftar till.
    Sedan tycker jag att man kan hjälpa andra för att man vill och kan, men då är det ju kontraproduktivt att göra det på en nivå att det i en betydande grad påverkar ekonomin negativt.

Om enbart människovärde och globala behov ska styra och inte ens egna behov, då borde pengar flöda fritt från alla länder till alla som har behov och mig veterligen är det bara pengar ut vad det gäller Sverige, trots att vi också har fattiga, hemlösa och utslagna. Innebär det att människor i alla världens länder värderar svenskar lägre?
  • Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-07 14:24:32 följande:

Nu menade jag vår plikt som människor, inte statens plikter.angående att dra saker till sin spets...vi måste ju det system vi har vara rimligt också. Vi lever tyvärr inte i en drömvärld. Men det är min bestämda uppfattning att vi faktiskt kan offra mer än vad vi gör för en jämnare fördelning här i världen.

Två fel blir ju inte ett rätt. Bara för att vissa länder ens tar emot sina kvotflyktingar t ex sp innebär det ju inte att vi bör sänka oss till deras nivå. Vi här måste ju agera efter det vi tycker är rätt och riktigt.

Individen får förstås göra vad han vill med sina pengar, eller vad den nu har att bidra med, men svenska staten ska prioritera nationens behov.
  • Tom Araya
    Anonym (Vad har du för människosyn?) skrev 2015-08-26 07:09:33 följande:
    Anser du att detta är positivt?
    Vad man anser om detta är individuellt. Olika sidor måste få komma fram i ljuset så att vi får ett perspektiv på frågan.
  • Tom Araya

Angående utbildningsnivån på flyktingar...

?Häpnadsväckande att SVT underkänner SCB?
    9 juni

?SCB:s statistik är standardkällan bland forskare och myndigheter om invandrares utbildning. Det är häpnadsväckande att SVT underkänner SCB på basis av hemmasnickrade resonemang?, skriver Tino Sanandaji.

www.svt.se/opinion/article3006165.svt

• Tom Araya
    Anonym (phD) skrev 2015-12-05 15:32:50 följande:
    Vad spelar utbildningsnivå för roll när det inte finns jobb för de som gått ut svenska universitet med toppbetyg???
    Det finns jobb för de som har efterfrågad kompetens, oavsett om det är på universitetsnivå eller lägre.
Svar på tråden Fördelar med invandringen?