Inlägg från: Sorkfeber |Visa alla inlägg
  • Sorkfeber

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Thotis90 skrev 2013-03-12 16:58:25 följande:
    På måndag skall vi till kvinnokliniken och få svar på våra prover (det skall göras ett VUL på mig också). Jag börjar bli äckligt nervös och det var t.o.m. så att jag grät imorse. Jag satt och tänkte: om 6 dagar kommer jag få bekräftat att jag inte kan få barn. Vad gör jag med mitt liv då? I princip allt jag har gjort och gör i mitt liv är för kommande barn, men om jag inte kan få barn. Då måste jag omvärdera hela mitt liv och göra upp en ny plan. Hitta någonting annat att leva för.

Helvete....  
    Gumman, jag vet inte om det hjälper dig men ofta kan man inte få ett "svart el vitt" svar sådär direkt.
    Det finns så otroligt mycket de kan hjälpa en med idag, både med medecin och ingrepp.

Blodproverna ger ju en fingervisning om var ni ligger ngnstans, men det kommer gå bra! Stor kram  
  • Sorkfeber
    camilla1979 skrev 2013-03-13 12:42:26 följande:
    Tjejer!! 

I dag var det BIM.... och det blev ett starkt + på stickan!!!!!   =)

Camilla     

men GRATTIS !!!!!!!!!!!!!!!!  :) 

Jag förstår förvirringen, va 17 gör man lixom nu!? Haha <3
    Stort stort grattis och må det gå vägen nu!

• Sorkfeber

Idag är jag på kur 2, dag 8 av Provera. Jag ska äta 14 dagar och har idag fått blod på papperet !? Var*n?! Mellanblödning? Spotting? Vad gör jag? Vad är fel? Alltså, som sagt...jag har ju bara haft mens 1gång i livet , och det var Proverakur 1 för 2 veckor sen!

• Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-03-18 08:01:38 följande:
    Är säkert ingen fara men jag har dock inga erfarenheter av Provera. Du kan ju alltid ringa din gynekolog och fråga så slipper du oroa dig :)

Hade smått panik igårkväll och trodde allt "skitit sig".

Fick tag på fertilitetskliniken och Läkaren idag och hon lugnanade mig och sa att det var bara bra att jag svarar tidigare (typ).
    Allt ifrån att börjar blöda från dag 8, till upp emot 2 veckor efter avslutad Proverakur var "normalt".

*aaaapuh!* Glad
    Bra med sånnahär sidor och er tjejjer så man kan skriva av sig det mest när det behövs! Skäms
    Kram !  
  • Sorkfeber
    jagsaknardig skrev 2013-03-19 14:18:57 följande:
    Hej på er! Vill inte skrämma någon och berätta hur det gick till nu igår när det var dags för spolning för min del. Måste iallafall tyvärr göra om det nästa månad vilket tyvärr innebär att första pergotime kuren också måste vänta en månad. Ville ju börja nuu..tålamodet börjar tryta men längtar verkligen till pergo-starten, känns som att det kommer lösa sig då eftersom sambons spermieresultat var på topp :) hoppas! Lycka till tjejer!
    Nejmen?!
    Jag ska göra spolningen nu snart, men nu blir jag juh nyfiken/rädd ?
    Gjorde de alltså så ont att de inte kunde göra den?
    Vad kan man göra för att "Underlätta"/ fixa det?

Jag ska ju göra det i vilket fall som helst :p

Vad skönt iaf att spermierna var i toppform! Skrattande 
  • Sorkfeber
    jagsaknardig skrev 2013-03-19 18:14:32 följande:
    Problemet var att de efter många om och men upptäckte en polyp någonstans i livmoderhalsen!? så de fick ta bort den först (utan bedövning!) och efter det fick de avbryta pga kraftig smärta. De sa att det var pga polypen det gjorde så ont och att det inte skulle göra så ont nästa gång så det hoppas jag verkligen! Tror/hoppas inte det kommer vara någon fara för din del, kram
    Men usch, stackare! :(
    Hoppas det gick bra och det var ju iaf bra att de hittade polypen och tog bort det (men lite bedövning kunde de väl ha unnat dig?!)

Som sagt, hur ont det än gör, så ska vi ju göra denna spolning. Så det är bara att hoppas på det bäst, försöka att inte oroa sig i onödan och sen får jag ta det som det kommer den dagen.

Tack för svar :) kram  
  • Sorkfeber
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom. 
    Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov.
    Jag förstår att det här kommer bli en lång resa. 
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  
    Välkommen!
    Vad tråkigt att höra om cystorna, hoppas allt är godartat och att de snart är borttagna!
    Ta några skopor tålamod och lugnande för vänteprocessen, för den uppfattar jag som värst. Eviga väntan att få komma framåt.

Resumé av vår utredning som hållit på i c.a 6 månader:
    2012:
    November - Kontaktar fertilitetskliniken, landsting
    December - Remiss, lämnar in nya blodprover
    2013
    Januari
    10/1 D lämnar in sitt spermaprov
    23/1 Första mötet på fertilitetskliniken/KK.
    = VUL och genomgång av vår historia och min problematik/fertilitetsproblem.
    24/1 Progynonstart & Provera start.
    Februari
    5/2 VUL
    19/2 Lämnar blodprov, Kromosomanalys
    Mars
    7/3 - MR uterus/ovarier/cervix ((magnetresonanstomografi; förk. MR)
    26/3 - Osteoporos - bentäthetsröntgen, Falun
    April
    3/4 - Äggledarspolning HSS-spolning

Ungefär så ser vår utredning ut, men det är ju väldigt olika för alla. Ett första möte med ett VUL och blodprover om/med AMH och FSH brukar väl vara vanligt. Spermieprov och spolning av äggledarna.  
  • Sorkfeber

Så sjukt jäkla nervös, imorgon 11.00 är det dags för spolningen.

Sjuktsjukt nervös, jag vill nästan inte fast jag vill ju såklart göra det sista i vår utredning.
    Ska även imorgon få svar på kromosomanalysen, nytt AMH-värde och MR-röntgen.

Så händelsens dag är nära! ;)

• Sorkfeber
    bebitankar skrev 2013-04-02 20:05:09 följande:
    Åh lycka till imorgon! Jag är också jättenervös inför min på måndag. Är det ert sista steg i utredningen? Blir det IVF sen eller? 
    Tack!
    Ja, nu är det de sista i utredningen. Vi har hållit på i c.a 6 månader nu. Jag HOPPAS att vi får gå direkt till IVF men det är lite osäkert om jag kan få fram ägg eller inte, så provsvaren av allt summa sumarum med spolningen imorgon skall väl leda till ngt beslut :)

*andas* Lycka till själv på måndag!  
  • Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-04-03 08:11:07 följande:
    Tänker på dig! Lycka till idag :)
    bebitankar skrev 2013-04-03 09:24:12 följande:
    Okej. Hoppas ni får bra svar imorgon då. Lycka till! Kram
    Tack, go ni är! :)

Precis kommit hem från sjukhuset.
    Hör & häpna så blev det ingen spolning!! Vår läkare tyckte att alla provsvar såg så bra ut så det gjorde varken till el från med spolningen eftersom vi blir skickade direkt till IVF nu.

AMH-värdet var uppe i höga 10! Röntgen visade en antydan på PCO-äggstockar men inget att tänka på så läkaren eftersom alla provsvar talade emot detta. Kromosomanalysen var bra på mig.
    Så redan om 2 veckor ska vi tillbaka och få träffa barnmorskorna som ska lära mig ta sprutorna och jag kör igång då oxå, det blir korta protokollet (utan nedreglering och nässpray) för oss och jag är så otroligt jäkla glad idag.

Vart det än leder oss, så blir det ett steg framåt och vi har lämnat utredningsfasen och kan få börjar "På riktigt".

STOR KRAM till er alla. Vi kämpar vidare! 

• Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-04-03 15:36:54 följande:
    Sorkfeber: Oj vilka härliga nyheter!!! Fantastiskt att ni får komma igång så fort!! Gör ni utredningen på samma ställe där de utför IVF?
    Maramina skrev 2013-04-03 16:26:27 följande:

Vad underbart! Då är det ju riktigt snart och du blir inte så långt efter mig i din behandling! Jag kör ju med långa och imorgon ska jag in och ta blodprov och se om jag är nedreglerad och om jag kan börja med sprutorna. Jag är sjukt spänd inför det!
    familjenl skrev 2013-04-03 15:40:02 följande:
    Åh, vad skönt för er! Skönt att slippa vänta så länge. :) Hoppas innerligt att allt går bra nu och att det bara krävs ett försök!! Kram
    Tack!
    Javisst vore det härligt om allt bara flyter på och allt klaffar sådär på första försöket ;)
    Jag är ju inställd på både misslyckande, missfall och minus men visst hoppas man, det gör vi!

Vi gör utredningen i Gävle och måste åka till Falun för IVF (plock, ET osv) men mycket kommer göras i Gävle, både VUL och introduktion till sprutorna etc.
    Det tar faktiskt bara 1h till Falun, lite drygt, så det känns ok ändå att åka dit för försöken.

Just idag är jag bara så glad, men som sagt, efter allt som hänt under alla dessa år så vågar jag inte tänka för mycket heller. Just nu hoppas jag innerligt att kroppen vill samarbeta och att jag får fram ägg och ägglossning, allt därifrån! :) 

• Sorkfeber
    familjenl skrev 2013-04-04 17:06:46 följande:
    Denna fråga fick jag idag, av en person som frågade i princip samma sak för två månader sedan...:

"Har inte ni planerat att skaffa barn snart?!"

JAG BLIR TOKIG. Snälla sluta fråga mig. Jag klarar knappt av att pressa fram ett "inte än"-svar utan att börja gråta. Och jag vill dessutom bara skrika ut att barn SKAFFAR man INTE, barn FÅR man.. 

Suck. Förlåt mitt negativa inlägg, men jag var tvungen att avreagera mig...

Krama!

Säger ngn ngt idiotiskt till mig nu, den sensaste tiden & åren, så får de ett idiotiskt svar tillbaka oxå.
    Frågar de om jag är gravid och klappar på magen så säger jag att jag bara är tjock och att de borde tänka sig för eftersom vi även är ofrivilligt barnlösa och kämpar med det - då brukar det bli lite stum och det känns skönt att kunna få in en "Käftsmäll" precis som de gör övergrepp på min mjuka mage och mitt psyke! :) 

Så de så! Pepp och skit i folk som inte har förståeelse, vissa kommer aldrig få det och många menar ju inget illa utan bara är totalt blåst och tänker inte till i huvudtaget.
    Pepp igen och kraaam  
  • Sorkfeber

Maramina: Oh vad kul och vad nervöst!!! Ja, jag känner igen mig i nervositeten både om sprutstart och tänk om det inte blir några ägg! Håller tummarna för dig/er! Kram

• Sorkfeber
    Maramina skrev 2013-04-10 15:16:27 följande:
    Blää för mens! Hoppas att det är den sista på typ ett år som kom nu då!

Själv så var jag och tog blodprov igår. Den var bra så på fredag blir det ultraljud och sen får vi se om jag får veta när det blir äggplock men det känns ju troligt att det blir någon gång under nästa vecka
    Grattis och vad otroligt lättande och skönt att allt såg bra ut!

• Sorkfeber

Äntligen!
    Idag ska vi upp på fertilitetskliniken och få IVF-introduktionen.
    Går allt som det ska (att mensen kommer i veckan) är det sprutstart denna veckor och vår IVF-resa får börja efter 6 månaders väntan/utredning!

Kram på er alla!  

• Sorkfeber

idag så rasade allt, vi måste avbryta IVF försök no.1.
    Jag är så ledsen så ledsen så ledsen... 

Provet som skickades till Falun visdae lite för lågt östradiol, ingen fara sa de men efter dagens blodprov så hade östradiolet sjunkit så pass så det var ingen idé menade de.
    Avbryta. Inga mer sprutor, utan ta provera direkt (för att blöda ut allt) och avboka allt.... skulle höras nästa vecka för ett nytt möte om hur vi skulle gå vidare.

Jag vill bara... sjunka ned och gråta... 

• Sorkfeber
    jagsaknardig skrev 2013-04-25 18:17:51 följande:
    Nej sorkfeber va tråkigt :( beklagar verkligen och vet verkligen hur jobbig denna eviga väntan hela tiden är!! Finns nog inte mycket man kan säga som kan få det att kännas bättre mer än att jag förstår att det måste kännas supertugnt för er! Sa de om de trodde att det skulle funka efter proverakur? Är inte riktigt med på vad de ämnena innebär, vad är östradiol? Styrkekram!
    Provera är för att framkalla en blödning (som jag äter för att ha en menscykel tillsammans med progynon)
    De skulle gå rond på tisdag och diskutera om de trodde att jag/vi skulle få försöka igen med högra doser hormoner, annan medicin el vad som händer.. de  ringer onsdag så hon.

Måste väl vänta 2 månader emellan (2 menscyklar) och sen är det ju sommarstängt, så blir väl ett halvårs väntan igen :(

Östradiol mäter de medans du sprutar hormoner, för att se att det är högt och bra. Kvinnligt könshormon som ökar vid tillväxten av äggblåsor osv. Är det för lågt så har inte kroppen "svarat" på hormondosen och inga äggblåsor/ägg bildas. Därav avbröt det, det var ingen idé att fortsätta just detta försök.

Nej, jag är så nedstämd och så ledsen. Jag tror faktiskt inte att dehär kommer fungera för oss :(  
  • Sorkfeber
    jagsaknardig skrev 2013-04-26 17:31:46 följande:
    Äntligen händer det något för vår del.. Mensen kom ju igång tillslut utan proverakuren på dag 44.. Så idag fick jag äntligen göra om spolningen som tack och lov inte gjorde alls ont i jämförelse med den hemska upplevelsen sist! Bara mensvärk å lite obehagskänsla.. Och det såg kanonfint ut på båda sidorna, full sprutt :) och idag efter lite tjat på läkaren som gärna ville att jag skulle vänta tills nästa månad, har jag tagit min första tablett på kur nr 1 med pergo :D med tanke på mannens fina spermaprov, min borttagning av polyp och spolning och nu ägglossningsstimulans hoppas jag att det snart blir vår tur :)
    vad skönt att höra att allt gick bra idag!

Ja, hoppas verkligen att det ger lite resultat med pergo nu!
    Som sagt, väntan är fanimej tortyren, och jag kommer nog bli tokig på köpet!

:) kram!  
  • Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-04-29 10:03:37 följande:
    Sorkfeber: Usch vad tråkigt för er! :( 
    Hur blir det till nästa "omgång"? Dvs får du prova andra hormoner eller blir det samma kur som nu?
    Jag/vi vet inte så mycket om nästa "omgång", ferti.mott. skulle höra av sig denna vecka.

Tyvärr så tror jag inte att vi hinner ngt innan sommarstängningen, så isf blir det i höst (augusti) ngngång  Rynkar på näsan 
    De brukar vilja ha en menscykel emellan och start på den andra menscykeln och det hinner jag inte nu innan midsommar.

Jag HOPPAS iaf att vi får prova igen, alltså att det höjjer dosen och att det ger mer positiva blodprover, men just nu så känns det bara som att sitta i en gråzon igen!
    7 månaders väntan åsså fick vi köra igång och en vecka senare så blir det bara totalt stopp igen :(

MEN MEN! Vi kör!

Jag följer dig och hoppas verkligen på att vi alla får lite mer positiva besked i höst ;)

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013