-
Jo dumt att vänta i 3 år då! Jag blir 29 och mannen blir 32 detta år. Men vi vill inte heller vänta i 3 år. Skulle nästa spermaprov mot all förmodan vara bra så kommer vi att betala för IVF själva. Får ni några gratisförsök fastän de inte hittar några "fel" hos er?lilljen skrev 2013-03-21 20:51:10 följande:Vi har försökt i ca 15 mån. Vi är 36 år så att försöka själva i 3 år verkar dumt. Är ni yngre?
-
lilljen skrev 2013-03-23 01:02:33 följande:Tror inte det spelar nån roll att man inte kunnat hitta felet, man kan nog alltid skylla på min pco om det skulle behövas. den kan ju vara en orsak till att det tar längre tid eftersom jag inte ägglossar varje månad ( ca 8-10 ggr per år) vilket gör att vi inte haft lika många chanser. Även om ni har många år på er att bli gravida sett till er ålder så är ju väntan evighetslång! Kan ni inte kräva ivf tidigare?
Så märkligt att det är sånna skillnader i olika delar av landet! Här i Norrbotten måste man ju tydligen hitta något "avvikande" för att få göra IVF gratis. Vi räknar ju dock med att nästa spermaprov som tas den sista april kommer vara ungefär som det förra och då kommer vi att få ställa oss i kö för IVF. Så från och med remissen har man ju vårdgarantin på 3 månader men det lär ju inte hållas i och med att de har sommarstängt i Umeå. Hoppas bara att de är lite snabbare med nästa spermaprov så att remissen går iväg i mitten av maj helst, förra gången tog det hela 3 veckor att få provsvaren, så himla segt! -
Hur hanterar ni väntan? Vi har fått veta att mannen har få spermier och att vi kommer att få en remiss för att göra ICSI, men innan någon remiss går iväg så måste han ta ett nytt spermaprov + få tillbaka provsvaren från kromosomanalysen. Detta innebär att vi inte kommer att komma igång med någon utredning förrän i september, oktober vilket känns som en mindre evighet bort. Så nu är det bara att gå och vänta vilket känns grymt påfrestande. Jag hade gärna startat med sprutorna redan nu! Men tyvärr får vi ju inte det. Just nu känns det som att man lever i något slags vakuum. All denna väntan gör mig galen, hur gör ni för att hantera väntan som man måste stå ut med oavsett om man inväntar provsvar eller en behandling?
-
Bra idé det där med delmål Maramina! Eller att utmana sig själv som Ylle99.
Jag fick två tips igår kring det här med att hantera väntan:
1) Lev dag för dag. Fokusera bara på att klara just den här dagen, inte imorgon eller nästa vecka, utan fokusera på här och nu. Att jag ska klara den här dagen. Precis som familjenI säger.
2) Var snäll mot sig själv. Mår jag bra av att tänka negativa tankar? Antagligen inte. Alltså gör det mig inget gott att tänka så.
Sen måste man väl tillåta sig själv att hoppas också, hoppas på att man en dag får bli mamma även om det kanske inte går till på det sätt man först trott. Man blir ju visserligen sårbar genom att hoppas - ifall det inte lyckas, men ledsen blir man ju ändå när mensen kommer, oavsett om man trott på det eller ej.
Tack och lov att man har er! Vad skulle man annars ta sig till??
Kram -
Om det med ultra gyn menas samma sak som vaginalt ultraljud så innebär det att gynekologen för in en stavliknande sak för att kolla att allt står rätt till "där nere" via en skärm. Tog kanske 2 min när jag gjorde det. Inget att oroa sig över!bebitankar skrev 2013-03-27 10:12:00 följande:Jag måste bara fråga, är det någon som har erfarenhet av ultra gyn? Jag ska dit om ca 2 veckor, men vet inte exakt vad jag ska göra där. Det enda min läkare sa var att vi skulle kolla inuti min livmoder.
Men är det någon som varit där som vet mer exakt vad dom gör? -
Tänker på dig! Lycka till idag :)Sorkfeber skrev 2013-04-02 19:57:30 följande:Så sjukt jäkla nervös, imorgon 11.00 är det dags för spolningen.
Sjuktsjukt nervös, jag vill nästan inte fast jag vill ju såklart göra det sista i vår utredning.
Ska även imorgon få svar på kromosomanalysen, nytt AMH-värde och MR-röntgen.
Så händelsens dag är nära! ;)
-
Sorkfeber: Oj vilka härliga nyheter!!! Fantastiskt att ni får komma igång så fort!! Gör ni utredningen på samma ställe där de utför IVF?
-
Förstår heller inte hur många otänkta och rent ut sagt idiotiska människor det finns... Så när de sårar en med sådana frågor kan det kännas skönt att ge tillbaka lite, och kanske får man tyst på dem för gott. Jag fick ett tips från någon här på FL på vad man kan svara ifall någon ställer den frågan och tänkte att jag skickar vidare detta tips:familjenl skrev 2013-04-04 17:06:46 följande:Denna fråga fick jag idag, av en person som frågade i princip samma sak för två månader sedan...:
"Har inte ni planerat att skaffa barn snart?!"
JAG BLIR TOKIG. Snälla sluta fråga mig. Jag klarar knappt av att pressa fram ett "inte än"-svar utan att börja gråta. Och jag vill dessutom bara skrika ut att barn SKAFFAR man INTE, barn FÅR man..
Suck. Förlåt mitt negativa inlägg, men jag var tvungen att avreagera mig...
"Har du tänkt på hur jobbig den frågan kan vara att få för vissa personer? Tänk om personen ifråga har försökt länge utan att lyckas? Eller om hon precis fått missfall? Eller om hon nyligen fått veta att hon, eller hennes partner inte kan få barn? Det kan ju även vara så att personen ifråga ÄR gravid men att hon inte vill berätta det riktigt än, är det inte elakt att utsätta henne för att ljuga då? Jag säger inte att jag tycker att det är jobbigt att få frågan pga av något av det nämnda, men det kan kanske vara bra att tänka på saken innan du frågar någon annan!" -
Åhå! Va kul :) Ja jag tyckte det var ett jättebra svar, har dock inte nyttjat det än men det är nog bara en tidsfråga!Maramina skrev 2013-04-05 09:35:16 följande:
Jag tror det är mig du fått det tipset ifrån för det var så jag svarade folk när de frågade innan vi fick dottern. Kul att du tyckte det var ett bra svar -
[quote=69488309][quote-nick] Jag hade en mindre spännande upplevelse i helgen. I stadens konserthus träffar jag i folkvimlet på en gammal vän. Stormagad som hon var hoppades jag innerligt på att hon bara var tjock, men sen kom det - "å jag ska ha mitt tredje barn nu". Ja, va roligt, säger man och ler med det största leendet någonsin för att inte börja storböla, medan ögonen tåras. Jag försökte sedan snabbt avsluta och det som hände sedan försöker jag förtränga helt och hållet. Jag bröt ihop helt bland allt folk...kul, kul. Men så är det. Var helt oförberedd och hade inget försvar. Får jag bara förbereda mig går det så mkt bättre. Nån som känner igen det?[/quote] Åh inte roligt :( Känner med dig! Loggade nyss in på Facebook och möttes ännu en gång av en ultraljudsbild. Det "lyckliga" paret har dessutom gjort slut och blivit tillsammans tusen gånger om, vilket inte varit den bästa uppväxten för de två barn de redan har, och nu kommer de alltså sätta ett till barn till världen. Livet är verkligen inte rättvist. Sådana som inte alltid förtjänar att vara föräldrar blir det utan några som helst problem medan andra som skulle bli världens bästa får kämpa som fan.