Inlägg från: Thotis90 |Visa alla inlägg
  • Thotis90

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

trina skrev 2013-02-21 08:41:59 följande:
    Jag klarar inte ens av att se programmet sedan vi började med vår utredning.
    Jag kan inte se programmet utan att gråta... Jag vill också uppleva känslan av att bära och föda barn.
    Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    ams996 skrev 2013-02-28 00:28:00 följande:
    Idag var jag hos gyn igen, påbörjade utredningen. Det var inte så som jag hoppades... Han sa att jag skulle testa med äl-stickor och ta ett blodprov en vecka efter jag får positivt utslag, Sen kollar de om jag hade ÄL och ifall att jag har äl då sa han att han tycker att vi ska försköka ett halvår till...
    Har iofs inte bråttom men är rädd att det ska ta lång tid.

Så det var allt. Han sa att om vi inte lyckas bli gravida om ett halvår då ska min man lämna spermieprov...

Han sa att iom att vi har uppnått 2 graviditeter lätt att det inte borde vara något fel på någon av oss.. Kanske bara att vi missar ÄL.

Jag som var SÄKER att jag kommer att få pergotime...
    Men å andra sidan det känns skönt
    Hoppas hoppas hoppas vi lyckas snart !

Vad tråkigt! Vi påbörjade utredning i torsdags. Vi fick prata med en kurator, det togs blodprover på mig och sambon fick information om spermaprov. Han skall lämna ett senast torsdag om det skall hinna analyseras innan vi skall till läkaren den 18/3. Om proverna inte visar någonting avvikande kommer vi att bli ombedda att försöka i 1 år till innan vi får ställa oss i kö till IVF. Vi vill absolut inte genomgå IVF, men vi kan överväga det om det är vårat enda realistiska alternativ. Jag skall få genomgå en HSS-spolning (spolning av äggledarna). När är inte klart, men det blir någon gång efter läkarbesöket. 

Jag blev rekommenderad av kuratorn att inte använda ägglossningstester p.g.a. att det kan vara stressigt. Jag har testat med ägglossninsgtester i ett halvår och jag har fått positivt utslag varje gång så hon tyckte inte att det var någon idé att fortsätta med dem. Vi har fått ordinerat att ha samlag varannan till var tredje dag istället.

Jag har BIM den 12/3 enligt ägglossningen (jag hann testa innan kuratorn sade det här).

Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    familjenl skrev 2013-03-07 08:15:35 följande:
    Hörrni, hur gör ni för att hantera vardagen? 
    Jag bloggar om det. Jag mår bara dåligt av att hålla mina känslor och tankar inom mig och eftersom jag inte har några riktiga vänner och ingen att prata med ventilerar jag i bloggen. Det hjälper mig jättemycket.
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    familjenl skrev 2013-03-08 09:07:13 följande:
    Precis som Maramina skrev så undrar jag om vi kan få läsa den? Eller är den privat som en dagbok?  
    Ni som vill läsa är välkomna att skicka ett privat meddelande till mig här på FL. Jag har låst bloggen p.g.a. att sambon inte har berättat för sin familj att vi försöker och jag vill inte att de skall få nys om det via internet. När han har berättat så kommer jag att låsa upp den igen, men tills dess så får den som vill läsa be om lösenord.
  • Thotis90

På måndag skall vi till kvinnokliniken och få svar på våra prover (det skall göras ett VUL på mig också). Jag börjar bli äckligt nervös och det var t.o.m. så att jag grät imorse. Jag satt och tänkte: om 6 dagar kommer jag få bekräftat att jag inte kan få barn. Vad gör jag med mitt liv då? I princip allt jag har gjort och gör i mitt liv är för kommande barn, men om jag inte kan få barn. Då måste jag omvärdera hela mitt liv och göra upp en ny plan. Hitta någonting annat att leva för.

Helvete....  

• Thotis90
    Ylle99 skrev 2013-03-12 19:03:49 följande:
    Thotis, - jag minns inte, men är det specifikt skäl till varför du tror att du inte kan få barn alls? I vilket fall är det jätteviktigt att hitta meningsfulla sysselsättningar när allt känns nattsvart. Inte helt lätt, men det går.
    Jag förstår bara inte hur man kan gå från att bli gravid på första försöket till att försöka i nästan 2 år utan resultat (jag försökte med en annan något år innan min nuvarande sambo). Jag kan inte se hur det är möjligt om allt är som det skall. Jag mår ljusår bättre idag jämfört med när jag blev gravid, så att säga saker som att jag skall slappna av osv. köper jag inte. 

Jag gör ingenting särskilt om dagarna. Det enda som gör att jag orkar stå ut är bloggen, där jag kan ventilera mina tankar.  
  • Thotis90
    Maramina skrev 2013-03-12 23:30:09 följande
    Att slappna av skulle göra en gravid är bara en myt. Tror du inte att alla gynekologer annars skulle råda ofrivilligt barnlösa att först testa med meditation, yoga mm som kan verka avslappnande innan de påbörjade en utredning? Jag menar, det är betydligt billigare för alla...

Visst, det kan vara fel hos dug eller din kille men måste det nödvändigtvis betyda att du aldrig kommer att få barn? Troligtvis inte. Om de hittar något fel så betyder det bara att ni har sämre odds, men om du ser dig om och kollar på alla lotterier och spel som det finns där chanserna att vinna är minimal att vinna högvinsten, och ändå satsar folk sina pengar på spelen och hoppas på att vinna de där miljonerna... Är det så att ni inte väljer att gå vidare för eventuell behandling så finns det fortfarande i de allra flesta fallen en liten liten chans att ni ändå lyckas själva. Även om en behandling sannolikt ökade chanserna. Sedan så kan det ju vara att de inte hittar något fel på er.

Du ska se att det kommer att gå bra! Ta inte ut några sorger i förskott, det blir bars jobbigare att hantera allt då!
    Jag är medveten om att det är en myt, men det är många i min bekantskapskrets som säger om du slappnar av skall du se att det tar sig. Jävla bullshit! Jag blir så inåt helvete förbannad när folk står och säger så. Jag har aldrig trott på det och kommer aldrig att göra det. 

Jag har försökt bli gravid med två stycken efter min abrort och jag har inte blivit gravid med någon av dem. Den första försökte jag med i 9 månader utan resultat och han har en son idag. Det är en av anledningarna till att jag är säker på att det är mig det är fel på, att jag har försökt med två utan resultat. 
  • Thotis90
    Stargazers skrev 2013-03-18 08:01:38 följande:
    Lycka till! Förstår att du är nervös. Kika gärna in här efter besöket och berätta hur det gick!
    Om jag inte har kikat in innan kvällen så kan Ni ta förgivet att det inte gick bra... 
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013