Inlägg från: camilla1979 |Visa alla inlägg
  • camilla1979

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

camilla1979 skrev 2013-02-05 15:14:27 följande:

Nyss hemkommen från vårt första möte: Lite glad (trodde det skulle vara värre) men också förvirrad!!
     Läkaren började med att utföra ett VUL och där fick vi båda se en fullkomligt normal äggstock på vänster sida (han kunde se att jag haft en ägglossning där nyss) och då han gick över till den högra sidan så var den något mindre (om än marginellt) den hade däremot många äggblåsor men av fin kvalite. Han beskrev det som att anledningen till att jag ibland inte har ÄL är att när det är höger sidas tur att släppa ett ägg så tävlar äggen om att bli klara och då kan det i stället bli så att inget släpps.
    (Hello!!!! ”The story of my life”.. tom mina ägg är tävlingsinriktade) Flört
    Efter undersökningen satt vi och pratade och han berättade för oss båda som naturligtvis undrade OK vad betyder detta??? Min PCO var så marginell att det knappast räknades som PCO äggstockar men tendensen på höger sida talade för att jag dock hade lite
    Nu sätter läkaren in Pergotime (enkeldos 1 tablett 50 mg) som jag skall börja med på mensens 5e dag, efter det får vi inte ha sex utan direkt ringa in för att få ett ultraljud. Han skrev ut detta för 3 cykler och efter det blir det direkt IVF.

Jag frågade om jag kommer kunna få starkare dos av Pergotime och då sade han "knappast" du riskerar att bli "överstimulerad" av EN tablett så vi kanske måste sänka till ½ det visar sig vid ultraljudet du skall göra innan ÄL. Det var nämligen så att eftersom jag hade så många ägg så kommer Pergotime troligen göra så att fler ägg mognar och kan lämna äggledaren samtidigt, detta gör oss till högriskpatienter för...håll i dig nu...TRILLINGAR!!! OMG......   Vi skrattade rakt ut och sade tvillingar är OK men trillingar är kanske att ta i. Han såg allvarlig ut och menade på att det därför var viktigt att avhållsamheten därför efterlevdes innan ultraljuden (som jag förstod det jag kommer att få göra varje månad nu pga detta)
    Vid en ev IVF så hade jag tydligen perfekta äggstockar då han menade på att ju fler ägg att mogna fram desto bättre.

Vad beträffade Proteinpulvers frågan som varit på tapeten så svarade min läkare att det var helt ofarligt samma sak med kaffe tydligen.
    Nu väntar vi bara på mannens prov för att de om vi kan fortsätta enligt plan, är de slöa blir det direkt IVF.

//Camilla  

Glömde nämna att det också "gick bra" för mannen, lättad om än något skinnflådd Flört
  • camilla1979
    Ylle99 skrev 2013-02-05 21:14:57 följande:
    Camilla1979 - hoppsan, trillingar! Annars låter det som ett ganska positivt möte, med goda lösningar, om jag fattade rätt. Lycka till!

För egen del är jag inställd på att mensrn kommer till helgen. Är så inställd på att det inte kommer lyckas på egen hand. Skönt på ett sätt. I helgen drack jag ett glas vin utan att på något sätt känna att jag förstörde min kropp el försämrade mina chanser till att bli gravid. Dessutom har jag de senaste veckorna mått så bra!!! Tror inte jag känt mig så tillfreds och stark på över ett halvår. Känner mig inte misslyckad längre, hoppas den känslan är kvar länge länge! ????

Kram till er alla! Vi är asbra, precis som vi är! ????

Struntsamma om det är utropstecken eller frågetecken på löpande band, vi fattar och det är det som är poängen, eller hur ;) 

Jag håller tummarna att du får fortsätta att må bra och jag ska dela med mig av vad min läkare sade till mig.
    Han slog hål på alla mina myter kring "Proteinpulver" "Kaffe" tom Vin ...jojomen..
    självklart inga överdrivna mängder men om du vill ta ett glas vin eller två på lördagen innan du blivit gravid så gör det..
    Jag lägger ingen värdering i det egentligen men jag tog det till mig och tycker nog det låter sunt så på Lördag blir det nog något glas vin till maten hemma hos oss, det ser jag fram emot.

Lycka till nu  
  • camilla1979
    Thotis90 skrev 2013-02-11 19:57:20 följande:
    Karln min har varit tveksam till det här med utredning och nu säger han att han vägrar få prostatan undersökt. Om läkaren vill kolla honom (vare sig det är spermaprov eller få prostatan undersökt) så kommer han att backa. Han säger att vi då får avsluta utredningen och utgå ifrån att det är honom det är fel på. WTF?! Skall jag behöva acceptera det här? Det är okej att läkaren gräver i mitt underliv, men om han måste undersökas säger han tvärnej.

Ah va trist! 

Tycker synd om dig och känner nog att det faktiskt är ett ganska egoistiskt beslut av honom att ta (för er båda i detta fall) jag tycker dock inte det låter som att han endast vill att "Naturen ska få ha sin gång" utan detta kändes kanske lämpligt då det kom till hans kännedom att en ev prostataundersökning kan vara aktuell.(bara en känsla och jag kan ha fel)Flört

(Kanske kan vara lugnande att berätta att alla kliniker inte kollar upp detta, min man behövde inte göra det även om han var beredd på det) 

man är två om detta och räknar han med att du ska genomgå allt så tror jag jag kanske ni  har några samtal framför er ang bådas ansvar, vilja osv så att ni är på samma våglängd, en utredning kan ju bli lång och i den behöver man varandra.

Självklart kan det också vara rädsla från hans sida om att få reda på något han inte vill veta (precis som andra har skrivit och då är det nog egentligen bara tid som behövs)

Hoppas det löser sig för er       
  • camilla1979
    Thotis90 skrev 2013-02-12 15:08:04 följande:
    Han vill inte att vi skall äta kosttillskott heller. Han provade zink kombinerat med folsyra för någon månad sedan, men han slutade och säger nu att han inte tycker att jag skall fortsätta med mina kosttillskott (bidrottninggelé, rosenrot och apoteket kvinna). Han kommer återigen med argumentet att naturen skall få ha sin gång... 
    hmm ja det där låter ju knepigt..

Hur gamla är ni?
    Av ditt nic name att döma gissar jag på 23 och det är klart då har man kanske tid att låta "naturen ha sin gång" (fast jag förstår självklart dig då det inte handlar om åldern utan mer när man känner sig redo, min tanke var mest att din kropp troligen inte börjar få bråttom i alla fall) Cool
    För min egen del är läget nämligen lite annat. Vi är snart 34 resp 36 år och då känns det kanske inte direkt värt att låta naturen ha sin gång då det skulle kunna resultera i att vi inte kan få några alls..

Ge inte upp nu utan ta er tid att prata om detta så att han förstår din sida av det hela också.

Lycka till  

//Camilla  
  • camilla1979

jag kan bara hålla med,
    ett sådant besked vill man självklart ha så fort som möjligt.
    Kanske ändrar han sig om ni pratar om saken och du berättar hur en sådan diagnos skulle kunna försvåra för er.
    (Jag tänker åtminstone påbörja  en utredning så att ni vet vilka odds ni har att spela med)  

• camilla1979
    lilljen skrev 2013-02-13 16:23:33 följande:
    Nu har jag också läst igenom 22 sidor! Känner igen mig i mycket :)

Även om det är en jobbig situation vi är i är det kul att ha hittat detta forum  Solig 

En fråga till Camilla1979 om det är ok?
    Känner igen mig lite i dig men undrar varför de så snabbt vill gå vidare med IVF om 3 mån med Pergo inte ger nåt? Inga övriga utredningar, spolning osv? (Läste alla 22 sidor men kan ha varit lite för snabb med ögonen och missat nåt).  
    Självklart går det bra, fråga på :)
    ja jag antar att vi haft "tur" om man ser det så. För lite drygt två år sedan var jag nämligen iväg till kliniken som vi nu går på utredning hos och sökte för att få min PCO diagnos bekräftad.
    Vi försökte inte få barn vid det tillfället men det var samma läkare som vi nu har i vår utredning.
    Han noterade då för två år sedan att jag hade PCO om än ganska lite, då vi nu besökte honom igen sade han "-Jag trodde jag skulle se er tidigare" och i och med att jag träffade honom för lite drygt två år sedan så var vi alltså med i rullarna och han förstår att vi försökt ett tag.
    Carl von Linne kliniken är en privat klinik i Uppsala som är kända för att ha relativt kort kö och mycket goda resultat vid barnlöshet  (Det kostar en del om vi går vidare till IVF genom dem men då skickar de en remiss till Akademiska så vårdgarantin ser i alla fall till att det är max 3 månader som gäller och här bekostar man tre försök så vitt jag förstår)
    Här finns kliniken: http://www.linne.se/
    Bådas våra prover var ju bra (förutom PCO) och jag fick utskrivet Pergotime för 6 cykler men läkaren menade att om det inte skulle fungera och vi ändå skulle vilja söka IVF tidigare så skulle vi höra av oss och då ett recept var 3 cykler så beslutade vi att köra på det och sedan söka.(Han ansåg att vi hade försökt länge nog med rätt OK ägg innan vi sökte)
      Vi är 34 resp 36 år gamla och har ännu inga barn så det är klart att tiden inte direkt är på vår sida i detta och enligt läkaren var det tillräckligt för att bli prioriterade.
    Då jag ju har många ägg och läkaren anser att risken för "flerbörd" är överhängande kommer jag behöva ett VUL i månaden efter varje Pergotime kur. I morgon tar jag första tabletten (nervöst men spännande samtidigt) och på Lördagen den 23/2 ska jag på VUL för att se om något/några ägg är klara. 
    Hoppas det blev hyffsat förståeligt annars är det bara att fråga igen Flört 
  • camilla1979
    greeneyes skrev 2013-02-14 08:42:18 följande:
    Camilla1979: Jag går också på Linnékliniken
    Min dotter som är fem år nu blev till tack vare pergobehandling som de skrev ut. Men då fick jag börja med en halv tablett om dagen, har de sagt varför du får börja med en hel direkt? Ofta brukar de ju vara ganska restriktiva om man har regelbunden cykel som du har (om jag förstått dig rätt). Bara nyfiken eftersom pergo kan bli aktuellt igen för min del snart. 
    Va trevligt Greeneyes
    ja då vet du ju hur väl behandlad man blir på den kliniken och grattis till dottern. =)
    Jo jag tror att det inte är svårare än att den tablett som du delade kanske låg på 100g då jag hörde att
    denna dos är ganska ny (förmodligen för att efterfrågan varit stor) så min tablett ligger på 50g. Mao skulle det i så fall vara samma dos som du hade men du delade tabletten.(bara en gissning) 
    Läkaren har dock flaggat för att jag kan bli överstimulerad av denna tablett (där dosen redan nu anses vara låg) och då kommer jag troligen få klyva den i två delar (25g)     
    Visar sig när jag ska in på röntgen 23/2  
  • camilla1979
    familjenl skrev 2013-02-14 12:35:54 följande:
    Okej, ja jag kan verkligen förstå att man vill välja den med kortast kötid. Är det dyrt att gå privat? 
    Vi bor mellan Uppsala och Enköping (Jobbar i Uppsala/Stockholm)
    Linne tar 300kr/besök och person.(Högkostnadskortet gäller) Skulle det dock bli tal om IVF så skrivs en remiss till Akademiska sjukhuset och då är det ju vårdgarantin som tar vid.
    Enligt Jan Holte (min läkare) är det ganska korta köer för IVF på Akademiska för tillfället så han tyckte man får kanske räkna med tre månader men det var absolut max. (men sådant kan självklart ändra sig fort) 

Lycka till   
  • camilla1979
    greeneyes skrev 2013-02-14 12:47:22 följande:
    Jag går inte privat, mitt frikort gäller. Är dock osäker på hur det skulle bli vid ev IVF, om jag måste köa på nåt annat sätt då.

Tack Ja, de är verkligen trevliga och proffsiga där.
    Aha, så kan det ju vara - att din tablett har en annan styrka. Tänkte inte så långt!
    Du ska väl inte göra röntgen, du menar vul va? Hoppas att du inte har för många mogna äggblåsor då, håller tummarna.

absolut menar VUL Flört

Håller tummarna för dig med  
  • camilla1979

Jag är inne i utredning och här är inte spolning aktuellt så det verkar inte vara obligatoriskt

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013