Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Får jag hoppa in här?

Jag och min man ska påbörja vår utredning nu på onsdag. Nu är vi inne på 17:e försöket. Själva utredningen gör vi på landstingets bekostnad, men eventuell behandling kommer vi få stå för själva då vi har en gemensam dotter som fyller tre till våren. Med henne tog det sju månader och nu har vi med råge passerat den dubbla tiden.  

• Maramina
    familjenl skrev 2012-12-18 10:09:57 följande:
    Hej, 

Självklart! Välkommen hit. Hoppas ni kan stanna på 17e försöket och att det tar sig denna gången. :) 

Okej det görs alltså skillnad med betalning osv. om man har barn sen tidigare eller inte? Det visste jag inte!

Ja, det gör dom. Sedan så är det lite olika mellan olika landsting men har man gemensamma barn sedan tidigare så får man inte landstingsfinansierad behandling.

Idag påbörjade vi i alla fall vår utredning! Läkaren sa att det kommer nog bli det snabbaste förloppet någonsin (inte mig emot ) då imorgon skulle mannen lämna spermieprov och den 7 januari ska jag få en spolning av äggledarna för att därefter direkt samma dag gå genomgång av resultaten! Idag gjorde han även ett VUL och allt såg bra ut. Han såg flera äggblåsor så det verkar det inte vara något fel på i alla fall. Han trodde inte att det skulle hittas så mycket annat än mina redan kända problem med ämnesomsättningen då vi redan har ett barn, och då vi lyckats bli gravida en gång till efter dottern, även om det slutade med missfall
  • Maramina

Hur gamla är ni andra? Jag är 36 och min man är två år äldre, dvs 38. Så tiden börjar springa ifrån oss. En anledning till att vi väntade till att vi var +30 var att vi dels jobbade/pluggade och bodde på var sitt håll i landet och dels för att jag var rädd för att längta så där jättemycket och inte lyckas. Men så fick vi efter många år tillsammans jobb på samma ort och vi kunde börja ha ett normalt vardagsliv tillsammans och i samma veva kom längtan efter en bebis. Efter sju månader lyckades vi och nu är hon snart som sagt var tre år. Efter den graviditeten som var rätt jobbig sa jag "aldrig mer" men för två år sedan började längtan komma smygandes igen och sedan satte vi som sagt var igång igen. Men som sagt var, efter nästan 1,5 års försökande har vi fortfarande inte lyckats få till ett syskon.

Hur ligger ni andra till med ÄL och BIM och allt? Jag ligger på ÄL +7/BIM -7

Är ni sådana dom väntar till BIM eller tom efter BIM med att testa eller är ni som jag testoman?

• Maramina
    Ylle99 skrev 2012-12-26 18:24:59 följande:
    Hej! Hoppar in här. Hade varit skönt att inte behöva göra det men när det inte blir något barn så är det väl dags att söka hjälp. Vi kommer söka hjälp efter nyår. Är 30 och några till. Normalviktiga, inga sjukdomar (vad vi vet) så inga uppenbara hinder till varför det inte tar sig. Har iofs opererat bort blindtarmen och läste att det kan vara mindre bra när man försöker få barn ( alltså operationen, inte avsaknaden av b-tarmen). Hoppas att man inte behöver vänta alltför länge innan man får komma.

I Västra Götaland är det tre månaders kötid till de landstingsfinansierade medan i alla fall den klinik som vi går på kan man om man betalar själv få tid inom någon vecka. När jag ringde kliniken i september så skulle vi fått komma in redan veckan därpå om vi hade valt att finansiera allt själva. Nu gjorde vi inte det. Vår första besök på kliniken var i förra veckan och vi ska dit igen den 7:e då mina äggledarna ska spolas och då vi får resultaten från proverna. Dvs alla resultat utom om mina äggreserver (det provet får vi betala själva) då de hinner inte bli körda innan vårt besök.
  • Maramina

Mensen kom igår, något försenad, men humöret är på topp ändå. I nästa vecka ska jag på min spolning och så får vi resultaten från proverna som togs innan jul. Utom de som visar på äggreserverna då dom proverna körs bara en gång i veckan, och mins prover togs en dag för sent för att hinnas med innan vårt inbokade möte. Jag har fått för mig att det inte. Kommer finnas något att hitta på våra prover (utom viss störning på ämnesomsättningen som jsg redan känner till) utan att det bara är så att det tar tid för oss

• Maramina
    Ylle99 skrev 2013-01-04 16:32:52 följande:
    Också söderifrån, inte helt omöjligt att det blir Göteborg. Beror på var de har tid. På måndag lyfter jag luren nämligen. Känns som tiden går jättelångsamt när man väl bestämt sig för att söka hjälp och bara väntar på att de ska öppna efter julledighet.

Tänker på er som väntar på resultat - jobbig väntan! Vad ska man liksom ställa in sig på? Tufft.

Vi bor inom Stor Göteborg och kör på privat klinik (Göteborgs kvinnoklinik) men via landstinget. Via landstinget är det ca tre månaders väntan, men då får man det inom högkostnadsskyddet. Väljer man gå privat kan man komma igång med utredningen ganska omgående/inom någon vecka. När jag ringde dom i september så skulle vi kunnat gå en tid den kommande veckan om vi hade valt att stå för kostnaden själva. Men tre månader tyckte vi inte var så mycket i det stora hela och skillnaden kostnafsmässigt... Dessutom så kommet vi få stå för eventuell behandling själva då vi har ett gemensamt barn, då då tyckte vi att det är bättre att spara pengarna till det istället.

Personligen tycker jag inte väntan är så jobbig. Men så är jag också en sådan person som tycker att det är värre att gå till en utredning, oavsett om det är en hos läkare, gyn, optiker, tandläkare eller liknande än att få själva utlåtandet.
  • Maramina

Hur har det gått Elisa?

Och ringde du Ylle?

Vi fick våra resultat idag (inklusive spolning men inte resultaten över äggreserverna, de får jag veta på torsdag). Allt såg bra ut för mig. Även min ämnesomsättning som legat fel under hösten var ok. För den som ska göra spolning så kan jag säga att det knappt kändes! Värre var det med mannens prover. Hans spermier var inte riktigt så bra som man skulle önska. Så vi blev rekommenderade IVF. Beroende på hur mina äggreserver så kan kan vi ha lite tid till det om de är bra. Då kan det tom vara bra att försöka ett tsg till, tills vi försökt i sammanlagt två år. Annars kan det vara i sista stund. För oss blir det troligtvis inte något mer, dvs vi kommer nog inte gå vidare med IVF. Så jag lämnar nog tråden här. Lycka till alla med era undersökningar och hoppas att ni alla får era plus!

• Maramina

Jag känner absolut igen det där med att som tjej ta reda på fakta, sätta sig in i saker, planera och styra upp. Det är många gånger som jag tvivlat på mannens vilja med tanke på hans bristande engagemang, men det är likadant i allt, inte bara i det här med bebisverkstad.

Nu har vi i alla fall fått vår första läkartid på vår väg till IVF/ICSI. Den 8:e februari ska vi på vårt första möte och får då träffa vår behandlande läkare för första gången

• Maramina

Charlotta: Jag vet bara hur det var att gå den privata vägen då vi har ett barn sedan tidigare, utom med utredningen (utom spermieprovet som vi gjorde privat för att spara in tid). Från det att jag tog kontakt med kliniken till att vi fick påbörja vår utredning tog det tre månader. Hade vi valt att bekosta utredningen själva hade vi kunnat få en tid inom en till två veckor. När vi fick träffa läkaren så gjordes samtidigt ett VUL och blodprov togs. Dagen därpå lämnade mannen spermieprov. Detta gjorde vi julveckan. Spermieprovet betalade vi själva för liksom mitt AMH-prov. Direkt när de öppnade efter helgerna, deras första öppna dag, hade vi vårt återbesök då mina äggledare spolades och vi gick igenom resultaten. Då AMH-körningen är väldigt dyr så kör de dessa tester endast en gång i veckan för att spara in pengar och därför fick vi inte dom resultaten förrän senare den veckan. Och idag så fick vi tid för ett första inledande möte med behandlande läkare inför vår IVF/ICSI och den tiden är den 8 februari. Några tider för den fortsatta behandlingen har jag inte.

Nu sa tom vår läkare som gjorde utredningen att vår utredning har nog blivit den snabbaste han varit med om

• Maramina

Vad skönt Camilla! Många skulle nog säga att nio dagar inte är någon skillnad men de kan i så fall få skjuta upp något de har väntat på nio dagar så får vi se om de fortfarande tycker att det inte är något Vad skönt att få komma in tidigare!

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013