• trina

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Hej alla!

Har varit på första besöket för att lämna blod och sedan är det upp till min man att lämna spermaprov sen när alla ledigheter är slut. 

Själv har jag PCO så det vet jag är "emot" mig.  

• trina
    Elisa82 skrev 2013-01-04 07:07:47 följande:
    Göteborg, privat. Hade inte tålamod att ställa mig i kö hos landstinget :)

Jag går också privat i gbg :) Gör utredningen hos Nordic ivf.
  • trina
    Elisa82 skrev 2013-01-04 10:55:14 följande:

Ok, jag går hos Carlanderska :)

Finns en bekants bekant där och jag vill inte avslöja mig så valde bort dem, haha.
  • trina
    Maramina skrev 2013-01-04 17:12:28 följande:
    Vi bor inom Stor Göteborg och kör på privat klinik (Göteborgs kvinnoklinik) men via landstinget. Via landstinget är det ca tre månaders väntan, men då får man det inom högkostnadsskyddet. Väljer man gå privat kan man komma igång med utredningen ganska omgående/inom någon vecka. När jag ringde dom i september så skulle vi kunnat gå en tid den kommande veckan om vi hade valt att stå för kostnaden själva. Men tre månader tyckte vi inte var så mycket i det stora hela och skillnaden kostnafsmässigt... Dessutom så kommet vi få stå för eventuell behandling själva då vi har ett gemensamt barn, då då tyckte vi att det är bättre att spara pengarna till det istället.

Personligen tycker jag inte väntan är så jobbig. Men så är jag också en sådan person som tycker att det är värre att gå till en utredning, oavsett om det är en hos läkare, gyn, optiker, tandläkare eller liknande än att få själva utlåtandet.

Vem har ni? :) gbgkk och Nordic ivf har ju samma gyn/läkare för sina utredningar.
  • trina

Ja ibland undrar jag också om det är så att jag är den som är drivande i frågan om att gå vidare i utredningen. Bara gått på första mötet och lämnat blod och alltid är det något som är ivägen för att nästa prov ska kunna lämnas. Känner mig så frustrerad men det kan jag ju inte ta ut på min man fast det är hans ansvar att fixa med sitt prov. Jag kan ju inte ringa och boka tid för honom...

Sen vet jag inte om det bara är vi men vi kan inte riktigt prata om det här. Jag kan prata om mina problem (som vi vet om sen innan.) men att prata kring bitar som åligger honom då är det en vägg. "är det läskigt att boka prov?" nej. "är du rädd att du ska ha ett fel också?" nej. "vad gör vi om det inte går?" vi tar det då.

Va fan, jag vill planera! Jag vill veta vad jag kan vänta mig om det inte går. Jag vill veta hur han tänker. Går han med på donation eller ska vi köra på adoption i det fallet? Men sånt vill han inte prata om. Känns som att han är så optimistisk och tror att allt kommer gå jättebra! Men hur mycket som helst kan ju gå fel eftersom att det redan är konstaterat att det är fel på mig.

• trina

Fast i mitt fall hade det inte gjort någon skillnad om jag skaffade barn tidigare. Jag har haft pco sen jag kom in i puberteten...

• trina

Spermaprov ska lämnas på måndag och sedan är det upp till 6 veckors väntan på att få höra resultatet.

• trina
    charlotta85 skrev 2013-01-31 18:21:47 följande:
    Hej!

Vi var på vårt första möte för 2 veckor sedan.. blev inte så mycket klokare men allt såg bra ut när de gjorde en vanlig undersökning. Mannen ska lämna sperma imorgon och de sa att det var upp till 4 månaders väntetid att spola äggledarna. Jag ställde upp mig på en lista där de kunde ringa om någon lämnat återbud men shit vad länge alltså...

Jag såg på tråden att någon läkare hade sagt att man skulle sluta med protin pulver. Min man dricker protin och tränar mycket. Vi frågade om det och de sa att de inte visste och att de inte trodde att det skulle vara någon fara.... bara det inte var anabola...Så nu blir jag helt förvirrad! 

Vad tror ni? Bör man inte dricka protin?  - ska bli intressant och se vad hans spema prov säger... det är hans andra. Första gången kom den ut med för låg rörlighet. 

Då är vi på samma "ställe" då :) tror dock jag kan få spolning relativt snabbt.våran läkare är lite osäker eftersom vi inte försökt ett år och vi båda kan ha problem. Så vi får en "egendesignad" utredning ;)
  • trina
    jagsaknardig skrev 2013-02-19 09:34:10 följande:
    Hej!!

Får man vara med här kanske?? Känner igen vissa av namnen på er här i tråden men har inte orkat vara aktiv här på FL på länge... men nu äntligen händer det något så tänkte att jag skulle ge mig på det igen :)

Jag är 24 år gammal (25 i sommar) och jag och min sambo har försökt aktivt i 13 månader nu.. Slutade dock med mina minipiller för ca 2 år sedan. Har haft oregelbunden ÄL och mens med cykler mellan 26-38 dagar, vissa månader ingen ÄL bekräftat via blodprover på gyn.

Nu ska vi äntligen påbörja utredning, lämnade spermaprov igår och imorgon ska vi på vårt första besök som beräknas ta ca 2 h. Har ingen aning om vad som väntas men hoppas såklart att det ska dra igång så snabbt som möjligt med prover, vul, spolning.. Någon som utretts i Göteborg som vet hur gången ser ut??

Stort lycka till alla :) Kram           

Vi kör i gbg också! Dock privat, du då?
  • trina
    jagsaknardig skrev 2013-02-19 21:00:22 följande:
    trina: Vi ska till Sahlgrenska.. Hur kommer det sig att ni gör det privat? Hur såg ert första besök ut? :)
    Jag ville inte gå till Sahlgrenska pga väntetiden och hade redan besökt kvinnokliniken tidigare så de hade min "journal" eller vad man ska säga :) Kändes enklast. Sedan kostar det lika mycket och det känns lite roligare att gå privat än landsting, i mina ögon så vill ju de tjäna pengar och vill gå den "extra milen" medans landstinget är klimakterietanter som går i sina gamla hjulspår, haha.

Första besöket var VUL och blodprov på mig och sambon. Sedan fick han ringa och boka spermaprov på Sahlgrenska som vi ska så svar på i Mars förhoppningsvis. 
  • trina

Jag klarar inte ens av att se programmet sedan vi började med vår utredning.

• trina

Gällande Göteborg kvinnoklinik så var vår väntan också tre månader för utredning. Är under utredning där nu och vi har lämnat alla prover och väntar på resultaten.

• trina

Fick ok på att köra igång med Provera och sedan Pergotime idag! Så börjar med Provera imorgon :)

• trina
    Ylle99 skrev 2013-03-12 20:51:14 följande:
    Kanske en dum fråga, men vad gör provera?

Jag har ingen egen mens så Provera gör att jag får en blödning så jag kan köra Pergotime från cykeldag 5.
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013