Vuxna "styvbarn" hatar mig
Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-15 12:22:03 följande:
Är och har varit både arg och ledsen. Mest förbannad på sambon som inte tar sitt ansvar för situationen utan lastar mig för att det inte blir bra med ungarna. Har fått massor av kritik för att jag stundvis dragit mig undan. Man orkar ju inte hur mycket som helst. Rejäla gräl har vi haft. Vi kommer inte längre. Han tycker jag ska "bjuda till" - dvs fjäska för dem så att de tycker bättre om mig! Men det är omöjligt för mig att fjäska för människor som behandlar mig illa. Oavsett omständigheter. Dödläge. Kommer nog bli så att jag undviker att träffa dem om det går, annars kommer stressen att ta kål på mig.Är verkligen besviken på sambon som är alldeles för beroende av sina barn och extremt konflikträdd när det gäller dem. Får fundera på om jag verkligen vill ha ett liv där jag alltid är nerprioriterad...
Utan överdrift är min pappas nya fru den elakaste människa jag någonsin träffat och jag accepterar henne på samma sätt att man accepterar att katterna alltid spyr på den nyaste mattan. Anledningen att jag trots allt accepterar henne är för att hon trots allt är omtänksam mot pappa och för att han valt att leva med henne.
Nu tror inte jag att du är elak utan jag ville bara ge dig en bakgrund till mitt ställningstagande.
Det jag aldrig någonsin tummat på är normal hövlighet och artighet. Vi har inte valt situationen och måste bägge stå ut med varandra, inget blir bättre av bittra öppna fejder.
Jag skulle aldrig i livet acceptera fjäskande och inget jag skulle ägna mig åt själv, jag tror att det är kontraproduktivt i största allmänhet, man anar ugglor i mossen när någon försöker ställa sig in.
Jag tycker ärligt att du har all rätt i världen att kräva normalt hyfs och att karlskrället din måste faktiskt ställa sig på din sida eftersom han valt dig. Det är hans uppgift att få barnen att inse att det är hans val och att de bara har att acceptera att han är vuxen och kapabel att fatta vuxna beslut. Oavsett vad de anser ska de vuxna barnen klara av att uppföra sig vuxet.
Alltså att det är hög tid att du ger honom ett val, att antingen acceptera att barnen inte är välkomna i ert hem (de får träffas någon annanstans) eller att han backar upp dig. Tex att du öppet kräver normalt hyfs nästa gång det hettar till.