Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Skulle ni som är föräldrar vara beredda att betala för att era barn/ungdomar ska få en heltäckande sexualundervisning med kvalitet?

Aldrig i livet att jag skulle tänka tanken att betala för undervisning som ska ske i skolan.
    Bara tanken är rent ut sagt horribel.

Dessutom kan och ska inte skolan lära barn precis allt om livet. Just det du nämner, relationer och allt det där andra som inte är sex, klarar jag av själv att ta med ungarna, med bravur dessutom. Det liksom mycket annat som skolan inte ska/kan/bör lära ut som tex viss grundfostran, rätt och fel osv osv.

Fö luktar det dessutom rätt mycket marknadsundersökning, men det är en feltolkning från min sida förmodar jag? Om det trots allt är så rekommenderar jag dig att komma på någon annan genial ide att tjäna pengar på skolbarnen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Alfred811 skrev 2012-12-07 20:36:31 följande:

Ja det hade ju varit det bästa kanske? Men mina föräldrar hade långt ifrån den kunskapen jag behövde. 
    Nu tar jag föregivet att du är minst 30 år. Skolan då när du gick i den och skolan idag skiljer sig trots allt en del. Idag är det mer att lära barn att lära än då när det var mer korvstoppning. Skillnaden blir än mer markant då du vilar på dina föräldrars kunskaper som förmodligen gick i skolan på 50-60 talet...
  • Regnig måndag
    Alfred811 skrev 2012-12-07 20:51:16 följande:

Som jag skrev tidigare finns det skillander lite beroende på vilken skola barnen går i idag men annars verkar rätt mycket vara likt när jag prata med lillsyrran och andra tonåringar.
    Men om du nu är ute efter att utjämna skolors kvalite så är det rätt självklart att du bör rikta in dig på områden som Rosengård och Rinkeby.  Men vet du, jag tror inte att det är ditt primära intresse...

Jag upplever att det är mycket stora skillnader och än mer om man jämför med våra föräldrars skolgång. Tycker mest att du verkar vara oinsatt.
  • Regnig måndag
    Alfred811 skrev 2012-12-07 20:45:40 följande:
    Tja, om intresset finns är det ju en typ av marknadsföring. Jag är bara så frustrerad över att så många runt omkring mig råkat illa ut för att sexualundervisningen i skolan (och därhemma) uppenbarligen brustit. Det är inte alla som har en lika kunnig eller intresserad förälder som du verkar vara. Plus att vissa saker skulle inte jag velat prata med mina föräldrar om. Om något ska ske men inte sker så kommer jag ta tag i det om ingen annan gör det, jag kan inte låta mina barn vänta på att skolan "ska" ta hand om det eftersom de borde. 
    Men alltså.
    Om det är kvaliten på skolorna du far efter (vilket är din grundidé) så är sexualundervisningen det minst viktiga.
    Nej, alla är inte som jag och ja, jag är fullt medveten om att det finns massor av barn som har riktigt dåliga förutsättningar. De blir definitivt inte hjälpta av din ide eller RUTavdrag...

Ska du försöka tjäna pengar på det här får du baske mig ha vettig argumentation. När du dillar om att sämre förutsättningar gör du bara bort dig.
  • Regnig måndag
    Alfred811 skrev 2012-12-07 21:04:45 följande:

Det jag primärt är ute efter är att våra barn och ungdomar framöver skall kunna leva ett bra liv och att de får lära sig saker (inklusive sex och sexualitet) så de slipper må dåligt i onödan. Jämna ut skolors kvalitet? Om det är något jag brinner för är det att hjälpa individer som behöver hjälp oavsett om de bor i rinkeby eller varberg. Varför oinsatt? Vad grundar du det på? Även om våra föräldrars sexualundervisning var sämre än dagens säger det inte något om att skulle vara tillräckligt bra idag, i mina ögon är den inte.  
    När du säger att det mesta i skolan är lik den som det var för 20 år sedan då törs jag faktiskt påstå att du är oinsatt.

Läs din sista mening igen. Du bygger argumentationen varför din försäljningsidé är bra på att dina föräldrar inte kunde ge dig tillräckligt med kunskap.  Sen kokar du ihop det med att skolan idag är som skolan för 20 år sedan och försöker få det att se ut som att du brinner för barnen i Rinkeby och Rosengård ska få samma rätt till kunskap som barnen i Danderyd.
    Håhåjaja...

Gör om och gör rätt har sällan varit mer passande.
  • Regnig måndag
    Alfred811 skrev 2012-12-07 21:26:32 följande:

Det jag skriver är att skolornas sexualundervisning oftast VERKAR premiera preventivmedel, könsjukdomar och biologiska skeenden precis som när JAG hade sexualundervisning men att några skolor idag utökat sin repertoar med nya och välkomna inslag i undervisningen. I övrigt har jag inte gjort någon jämförelse mellan skolan idag och för tjugo år sedan. Jag förstår inte varifrån du får att jag bygger argumentation med att inte mina föräldrar kunde ge mig tillräckligtmed kunskap? Hade jag varit barn idag hade jag fortfarande inte kunnat räkna med att få ett korrekt svar från mina föräldrar, om jag ens velat prata med dom om det. Nej jag brinner inte för barnen i rinkeby vilket jag redan sagt, det verkar inte spela någon roll vad jag skriver för du omtolkar det hela tiden. Jag skulle påstå att även barnen i Danderyd har en bristfällig sexualundervisning...

Den sista kommentaren orkar jag inte ens ge en replik på.     
    Du brinner för att ge behövande hjälp men inte där skolorna är som sämst.
    Ok.

Jag omtolkar inte utan tar fasta på det du säger, sen har du problem med att ta kritik, något du måste jobba med om du nu ska sälja den här iden.

Nej jag förstår att du inte vill kommentera att jag anser att du är helt fel ute med helt fel försäljningsargument.
    Du kommer inte att lyckas, så stelbent och och icke-kundorienterad som du är.
  • Regnig måndag

Och jag förutsätter faktiskt att du knappast undersökt närmare i detalj hur sexualundervisningen är på olika skolor utan här svänger du dig med de begreppen likväl som du svänger dig med annat du inte verkar ha en susning om.

Lyd ett gott råd och hitta ett annat fack att tjäna stålars på.

Svar på tråden Skulle ni som är föräldrar vara beredda att betala för att era barn/ungdomar ska få en heltäckande sexualundervisning med kvalitet?