• Alfred811

Skulle ni som är föräldrar vara beredda att betala för att era barn/ungdomar ska få en heltäckande sexualundervisning med kvalitet?

Idag så är sexualundervisningen i skolan i och för sig obligatorisk men innehållet väljs efter tycke och smak. På de flesta håll verkar det inte hänt så mycket på tjugo år då jag gick i skolan. Nu som då var det biologiska skeenden, preventiv medel och könssjukdomar som framförallt genomsyrade undervisningen. Jag har hört att vissa skolor så smått börjat ta med relationer, läggning, kön och en del annat i sin undervisning men då ska man ha valt rätt skola. Jag tycker inte det är tillräckligt och skulle vilja veta er åsikt.

Skulle ni kunna tänka er att betala för att era barn/ungdomar skulle få en heltäckande och uppdaterad sexualundervisning med lärare som enbart undervisar i det ämnet med den kompetens och kvalitet det för med sig? Lektioner hålls med max 15 elever per klass med möjlighet att välja en något av en tjejgrupp/killgrupp/mixgrupp/kompisgrupp och/eller välja om de vill ha en manlig eller kvinnlig lärare. Som betalande kund skulle ditt barn/ungdom även få tillgång till obegränsad telefon/websupport för vägledning, stöd eller förmedling till annan part som eventuellt kan hjälpa till bättre i frågor som rör sex och sexualitet. 

Låter det intressant? Ge mig er ärliga röst och åsikt, trevlig kväll!            

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni som är föräldrar vara beredda att betala för att era barn/ungdomar ska få en heltäckande sexualundervisning med kvalitet?
  • Ankankamon

Personligen tycker jag att föräldrar kan ta ansvar och prata med sina barn själv ;)

• Alfred811
    Ankankamon skrev 2012-12-07 20:33:57 följande:
    Personligen tycker jag att föräldrar kan ta ansvar och prata med sina barn själv ;)

Ja det hade ju varit det bästa kanske? Men mina föräldrar hade långt ifrån den kunskapen jag behövde. 
  • Regnig måndag

Aldrig i livet att jag skulle tänka tanken att betala för undervisning som ska ske i skolan.
    Bara tanken är rent ut sagt horribel.

Dessutom kan och ska inte skolan lära barn precis allt om livet. Just det du nämner, relationer och allt det där andra som inte är sex, klarar jag av själv att ta med ungarna, med bravur dessutom. Det liksom mycket annat som skolan inte ska/kan/bör lära ut som tex viss grundfostran, rätt och fel osv osv.

Fö luktar det dessutom rätt mycket marknadsundersökning, men det är en feltolkning från min sida förmodar jag? Om det trots allt är så rekommenderar jag dig att komma på någon annan genial ide att tjäna pengar på skolbarnen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Alfred811 skrev 2012-12-07 20:36:31 följande:

Ja det hade ju varit det bästa kanske? Men mina föräldrar hade långt ifrån den kunskapen jag behövde. 
    Nu tar jag föregivet att du är minst 30 år. Skolan då när du gick i den och skolan idag skiljer sig trots allt en del. Idag är det mer att lära barn att lära än då när det var mer korvstoppning. Skillnaden blir än mer markant då du vilar på dina föräldrars kunskaper som förmodligen gick i skolan på 50-60 talet...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • AJGJFJS

Nej, det klarar jag bra själv.

Juliana & Julieta -04, Jaime -06, Chalina -08, Ciro -10, Joselito -11
  • Alfred811
    Regnig måndag skrev 2012-12-07 20:39:04 följande:
    Aldrig i livet att jag skulle tänka tanken att betala för undervisning som ska ske i skolan.
    Bara tanken är rent ut sagt horribel.

Dessutom kan och ska inte skolan lära barn precis allt om livet. Just det du nämner, relationer och allt det där andra som inte är sex, klarar jag av själv att ta med ungarna, med bravur dessutom. Det liksom mycket annat som skolan inte ska/kan/bör lära ut som tex viss grundfostran, rätt och fel osv osv.

Fö luktar det dessutom rätt mycket marknadsundersökning, men det är en feltolkning från min sida förmodar jag? Om det trots allt är så rekommenderar jag dig att komma på någon annan genial ide att tjäna pengar på skolbarnen.
    Tja, om intresset finns är det ju en typ av marknadsföring. Jag är bara så frustrerad över att så många runt omkring mig råkat illa ut för att sexualundervisningen i skolan (och därhemma) uppenbarligen brustit. Det är inte alla som har en lika kunnig eller intresserad förälder som du verkar vara. Plus att vissa saker skulle inte jag velat prata med mina föräldrar om. Om något ska ske men inte sker så kommer jag ta tag i det om ingen annan gör det, jag kan inte låta mina barn vänta på att skolan "ska" ta hand om det eftersom de borde. 
  • AJGJFJS
    Alfred811 skrev 2012-12-07 20:45:40 följande:
    Tja, om intresset finns är det ju en typ av marknadsföring. Jag är bara så frustrerad över att så många runt omkring mig råkat illa ut för att sexualundervisningen i skolan (och därhemma) uppenbarligen brustit. Det är inte alla som har en lika kunnig eller intresserad förälder som du verkar vara. Plus att vissa saker skulle inte jag velat prata med mina föräldrar om. Om något ska ske men inte sker så kommer jag ta tag i det om ingen annan gör det, jag kan inte låta mina barn vänta på att skolan "ska" ta hand om det eftersom de borde. 
    Det är viktigt att man skiljer på vilken deras uppgift är. Deras uppgift är inte att lära barnen om allt som har med sex, preventivmedel, könssjukdomar m.m. att göra. Deras uppgift är att informera och att komplettera. Inte att ersätta föräldrarnas uppgift.
    Juliana & Julieta -04, Jaime -06, Chalina -08, Ciro -10, Joselito -11
  • Alfred811
    Regnig måndag skrev 2012-12-07 20:41:16 följande:
    Nu tar jag föregivet att du är minst 30 år. Skolan då när du gick i den och skolan idag skiljer sig trots allt en del. Idag är det mer att lära barn att lära än då när det var mer korvstoppning. Skillnaden blir än mer markant då du vilar på dina föräldrars kunskaper som förmodligen gick i skolan på 50-60 talet...

Som jag skrev tidigare finns det skillander lite beroende på vilken skola barnen går i idag men annars verkar rätt mycket vara likt när jag prata med lillsyrran och andra tonåringar.
Svar på tråden Skulle ni som är föräldrar vara beredda att betala för att era barn/ungdomar ska få en heltäckande sexualundervisning med kvalitet?