Björkenli skrev 2024-02-01 00:35:12 följande:
Hm jag håller på med insemination nu via klinik i Danmark, och visste inte att heminseminationen lkunde vara ett alternativ...
Bara tanken på att kunna spara in dessa pengar vore ju så oerhört mycket värt...
Jag talar mig gärna varm för fertilitetskliniker. En kvinnlig bekant till mig hade tidigt i livet drabbats av en sjukdom som gjorde att hennes äggledare ärrade ihop. Hon hade normal ägglossning, men äggen kom aldrig fram. Hennes enda chans att bli gravid var genom IVF-behandling. Hon hade redan ett barn som tillkommit på det sättet genom en landstingsfinansierad behandling. Jag lärde känna henne när hon var 39 år. Hon hade en brinnande barnlängtan, men ingen partner och hon bad mig ställa upp som donator. Det var rätt kul att rollspela att vi var ett par och turligt nog grävde inte kliniken särskilt djupt i vårt arrangemang.
Några år senare fann jag mig i ett liknande arrangemang. Det var en kvinna i övre halvan av 40-års-åldern vars barnlängtan väckts allt för sent i livet. Hon blev mamma till slut och fick dessutom tvillingar, men genom äggdonation på en utländsk klinik. Jag medföljde på resan och donerade spermier, delvis för att barnen skulle få en grundläggande koppling till Sverige.
De solskenshistorierna hade förstås varit omöjliga utan det fantastiska arbete som bedrivs av fertilitetskliniker. Jag har delat med mig av berättelserna på min blogg, som finns länkad på min sida här på familjeliv. Klinikernas fantastiska arbete till trots så finns det alternativ till kliniker och för en del känns rätt alternativ vara att få hjälp genom direkt/privat donation. Jag är den förste att tillstå det finns för- och nackdelar med alternativen, men jag tycker alltid det är bra att utforska alla alternativ