• janky

Min vän försöker skrämma upp mig! :(

Hej. Jag är gravid i v16+4, och börjar nu äntligen njuta av denna graviditet som var ett helsike med illamående osv i början. Jag har många vänner som fött barn och som jag pratat och frågat om allt möjligt. EN av dessa försöker skrämma upp mig totalt, hela tiden ska hon tala om hur ONT det gör (jag fattar liksom att det gör ont), "tänk om du bajsar ner dig? hahaha", "du kommer säkert spricka och få bristningar du är ju så smal", osv! Jag blir så ledsen, jag försöker koppla av och njuta av min graviditet, och jag är inte direkt rädd över förlossningen, än! Men jag känner en viss oro när hon hela tiden ska kläcka ur sig sånt som jag inte ens bett henne tala om. Jag känner liksom till det mesta då jag känner många som gått igenom det, men hennes syfte verkar ju vara att skrämma mig. Hur tänker hon då egentligen? Hon har själv fött barn, skulle hon vilja att nån skrämde upp henne? När man vill njuta av graviditeten, inte gå och vara rädd i ca 5 månader till.. VARFÖR tycker vissa att det är "kul" att skrämma gravida?      

• Svar på tråden Min vän försöker skrämma upp mig! :(
  • Tjolanta

Asch inget att ta åt sej! Visst gör det ont men det för ju nåt gott med sej hon är säkert avundsjuk!

• Noomi81

Att du ser positivt på förlossningen och känner dig avslappnad hjälper lång väg till en problemfri förlossning, ingen har rätt att ta den känslan ifrån dig!
    Fråga henne varför hon tar sig rätten att göra dig orolig och nervös, alternativt avbryt så fort hon sätter igång och säg bestämt att slutar hon inte kan hon återkomma när hon är beredd att  vara en bra, stöttande kompis istället.

• Björckan

Med största sannolikhet är hon bitter över hur hennes förlossning(ar) har gått. Lyssna inte på henne. Varken du eller hon vet hur det kommer gå för dig. Om man spricker eller inte har inte att göra med om man är smal eller tjock, för de flesta kommer lite bajs när barnets huvud pressas ut, visst gör det ont att föda barn men det finns smärtlindring.

Säg till vännen att hon skrämmer dig och be att ni pratar om annat än förlossningar när ni ses. 

• lyckligmamma87

Tycker du ska säga till henne på skarpen osv.... O ja tyckte inte att det gjorde ont o föda utan va bara jobbigt med förvärkar o värkarna innan krystvärkarna starta... Vet hur det är folk höll hela tiden på med mf o sena mf o dö fött o plötsligt död o en annan höll på med tjat om bristninga osv.... Ja kan säga så här inte en enda bristning fick jag o ont gjorde det ej o födde en levande son som är 1,5 år idag så lyssna inte på dom som är elaka jag tog avstånd från dom.......

• viseversa

Be henne vara tyst nästa gång! Sen kommer det nog gå jätte bra för dig ts. Tänk inte på
    det nu utan njut av magen: )

• milli79
    viseversa skrev 2012-12-07 12:04:03 följande:
    Be henne vara tyst nästa gång! Sen kommer det nog gå jätte bra för dig ts. Tänk inte på
    det nu utan njut av magen: )
    Håller med. Är själv smal o har inte fått några bristningar är gravid med 3e barnet nu. Alla förlossningar är ju extremt olika oxå. Jag är väldigt smärtkänslig och har haft jobbiga förlossningar men tycker ändå att föda barn är det häftigaste man kan göra. 

Trots att 1a slutade med sugklocka så sprack jag nästan ingenting.  

Har en kompis som knappt haft ont alls med sina 3 barn. Hon är dessutom supersmal och borde ju inte ha världens bredaste bäcken.

Nä säg ifrån till din vän och lyssnar hon inte får du hittar bättre vänner än så :).

Lycka till! 
  • Flickan och kråkan

Som övriga sagt: Hon verkar avundsjuk och jag hade oavsett bett henne vänligt men bestämt att hålla sina kommentarer angående förlossningar för sig själv.

Jag har fött två barn. Jag är en liten mamma på 47 kilo (ogravid). Väntar nummer tre nu. Jag sprack inget vid första graviditeten. Sprack minimalt vid andra för att han hade så ruskigt snabbt ut. Inga bristningar. Jag har haft lätta förlossningar, men visst har det gjort ont.....men det tror jag de flesta är medvetna om. På vilket sätt och hur man själv kommer att reagera på det vet man inte förrän man har upplevt det. Inget att gå och oroa sig för innan. Jag är lite småhypokondrisk, vågar knappt gå till tandläkaren och har svårt med de regelbundna sticken i fingret nu som i gravid, men förlossningarna har ändå gott bra....har bara använt lustgas.

Ut kommer liten oavsett

• Suzén

Är du säker på att hon är din vän? Jag fick min son i jan, har alltid varit smal och fick inga bristningar. (Hade snitt dock). Pojken har aldrig varit sjuk och nu väntar många av mina vänner sitt första. Aldrig skulle jag skrämma de med onödig fakta! Minns själv hur det var! Man var rädd för allting..! Önskar jag kunde njutit mer av graviditeten! Fantastisk tid, så säg ifrån till din avundsjuka vän att backa lite.

• Olivetta

Hej!

Nästa gång hon försöker berätta om hemska saker, be henne snällt att berätta något som var bra när hon födde, något finns det alltid!
    Upprepa detta varje gång hon säger nåt, så kommer hon fatta till slut!

/ Jane, Barnmorska 

• Evadoula

Jag tycker bara att du ska lyssna på poitiva, stärkande förlossningsberättelser. Hälsa din vän att bristningar nye beror på om man är smal eller inte. Om du vill ha riktiga fakta så mala mig gärna på eva.doula@hotmail.se Där ska jag svara på fina frågor och peppa dig! Med vänlig hälsning, Eva

• näbben

Usch, en sådan kompis!   Nästa gång hon säger något så säg till henne att hon inte hjälper dig på något vis genom att hålla på så. 

• Smurfan89

Jag minns att det gjorde ont, men mitt i förvandlades smärtan till kämparglöd liksom, och så fort (bokstavligen) barnet kommer upp på magen så skiter man i all smärta som va! Allt blir helt fantastiskt och undebart, skit i vad de säger, folk sa sånt till mig med och jag var pissrädd ärligt talat. Men som sagt så va det det underbaraste i mitt liv och jag sa direkt efter att det här vill jag göra om!
    Glömde allt ont! Och nu är jag gravid igen, med 8 veckor kvar till bf ca, och jag längtar efter att få kämpa för nåt så fantastiskt fint igen!
    Nu är jag räddare för att det ska bli kejsarsnitt istället, men en helt annan rädsla.
    Den förra rädslan inför smärtan var hemsk då jag kände mig väldigt trängd av det, "man kommer liksom inte undan" så kändes det. Men oroa dej inte:) blir ditt livs bästa timmar så fort du ser barnet:) lycka till!

Svar på tråden Min vän försöker skrämma upp mig! :(