• Mandelskorpan

Öka produktionen igen efter neddragning, TIPS?

Hej, jag ska öka på amningen på min 11-månaders pga av allergier. Hade dragit ned till kväll & nattamning enbart och nu går det rätt trögt att försöka öka produktionen igen. En 11-mån ligger ju inte klistrad vid bröstet som en nyfödd precis.

Pumpar mycket o byter sida ofta och dricker mycket vatten, samt ammar förstås så ofta som möjligt....   Vad kan man göra mer?? Amningste? Hur lång tid kan det ta innan produktionen ökar igen? Någon som har gjort något liknande??

• Svar på tråden Öka produktionen igen efter neddragning, TIPS?
  • Majlisen

Vaknar barnet på natten? Erbjud bröstet då, amma så ofta som möjligt, även fast det bara är kort. Passa på när barnet är dåsigt och trött. Vad äter barnet nu annars?

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Cecilia86

Jag provade amningste när jag började sina och tyckte att det funkade lite ialla fall.. Fast mest handlar det om tillgång och efterfrågan, att mängden anpassar sig och det är bättre att handmjölka än att pumpa om du frågar mig.. :)

• Mandelskorpan

Tack för svar! Jag ammar på natten kanske 2-3 ggr (mellan 20-04 ungefär). Jag har pumpat nu på dagtid men får ut ca 20-30ml bara. Har förut lätt pumpat ut 100ml samtidigt som det läckt kanske 20ml ur andra bröstet...

Det är som om bröstet inte vill starta. Jag ska ringa bvc idag och fråga om jag kan få syntocinon, amningsspray. Det kanske hjälper....

En 11-mån är ju inte lika "sugig" som en mindre bebis men han tar ju bröstet och så. 

Han äter bara viltkött o blomkål just nu, pga allergi. Ingen ersättning. Han mår bra av bröstmjölken, det är därför jag vill dra upp produktionen igen.

Amningste & Syntocinon står på min lista för idag

Någon med fler tips..?    

• Majlisen

Förlita dig inte på pumpen, den säger inget om din mängd. Men bär mycket, ha nära, erbjud ofta.

Sen är det ju att dricka mycket vatten. Ju mer du ammar, desto högre blir ju också produktionen. Min 14-månaders ammar väldigt mycket och suger effektivt. Hon har haft en period nu runt året (som är oerhört vanlig) då hennes sugmönster liknat ett soädbarns. Alltså, väldigt ofta.

Men amning nattetid, alternativt pumpning kan avhjälpa. Natten kan betyda väldigt mycket för produktionen!

• Mandelskorpan

Hej! nej jag vet av erfarenhet att barnet får ut mer än pumpen. Men han är mest "snuttig" han suger inte lika hårt som en 4-5 månaders även om han gärna tar bröstet. Det blir liksom inget tryck i bröstet. Tidigare har det liksom sprutat när bröstet "startat". Nu vill det inte bli något tryck, jag antar att det är utdrivningsreflexen som inte riktigt funkar.

Jag fortsätter i alla fall att pumpa och amma... lite är bättre än inget. Fick Syntocinon igår men hann inte köpa lucern- eller amningste.

Ska genast gå och dricka mer vatten....     

• Litet My

Öl fungerade för mig...(alkoholfri får jag väl tillägga så inte prettomorsorna får frispel på mig) Skrattande

Tänker också att en 11 månaders äter effektivt och snabbt jämfört med vad en nyföding gör, så är han nöjd så får han nog i sig det han behöver.  

• Cecilia86

Förstår vad du menar med pumpen.. Det är liksom som om den slutar att fungera men kan du handmjölka så prova det också.. För mig kommer det myyycket mer då än om jag pumpar med bara pump.. Eller ja, jag pumpar och trycker samtidigt liksom.. :)

Och mat, glöm inte att äta själv! Och öl förstås.. :) 

• mammassnosa

Alkoholfri öl funkar för mig! Ca 1-2 timmar efter att jag druckit känner jag skillnad

• Mandelskorpan

Har nu köpt amningste som jag strax ska gå och bälga i mig samt kontaktat BB där jag kan hyra en mer avancerad pump. Pumpa båda brösten samtidigt ska visst vara bra också....

Pumpen, den har ju funkat bra förut. Men jag börjar tro att den drar för dåligt för att ÖKA produktionen. Det är ju en helt annan sak att pumpa ur när man är fullproducerande...

Ibland får jag en känsla av att det kommer mer när jag mjölkar ur för hand är med pump?? Sen ska det ju vara viktigt att tömma ur bröstet ordentligt för att öka på produktionen så jag drar o drar... men det kommer ju lite mer hela tiden...

Maten ja. Det är ett problem. Sonen är multiallergisk så jag går på extremkost, viltkött, grönsaker o fett (olja, mjölkfritt mrgarin). Det är ingen höjdare kan jag säga....   

tack för era tips!       

• Majlisen
    Mandelskorpan skrev 2012-12-08 22:18:05 följande:
    Har nu köpt amningste som jag strax ska gå och bälga i mig samt kontaktat BB där jag kan hyra en mer avancerad pump. Pumpa båda brösten samtidigt ska visst vara bra också....

Pumpen, den har ju funkat bra förut. Men jag börjar tro att den drar för dåligt för att ÖKA produktionen. Det är ju en helt annan sak att pumpa ur när man är fullproducerande...

Ibland får jag en känsla av att det kommer mer när jag mjölkar ur för hand är med pump?? Sen ska det ju vara viktigt att tömma ur bröstet ordentligt för att öka på produktionen så jag drar o drar... men det kommer ju lite mer hela tiden...

Maten ja. Det är ett problem. Sonen är multiallergisk så jag går på extremkost, viltkött, grönsaker o fett (olja, mjölkfritt mrgarin). Det är ingen höjdare kan jag säga....   

tack för era tips!       

Pumpa b
  • Majlisen

Ursäkta, bröts! Ja, absolut ska du pumpa ut båda, ett annat tips är att pumpa samtidigt som du ammar! Utdrivningsreflexen kan hjälpas av att du dricker vatten samtidigt. Tänk på rinnande vatten! Haha Öl kan hjälpa men även julmust! Perfekt i dessa tider och faktiskt, på tal om att någon sa något om alkoholfri, det spelar ingen roll om det är lite alkohol i, bara du inte blir påverkad.

Pumpen är såklart inte lika effektiv som ett barn, och du behöver inte tömma brösten helt och hållet (det går förövrigt inte), men se till att de aldrig blir fulla och spänner. Amma/pumpa gärna oftare än att pumpa/amma länge. Brösten ska liksom aldrig få fyllas på riktigt, det hjälper bättre!

• Majlisen

Angående att pumpa och amma samtidigt (som förövrigt hjälper utdrivningen) är att pilla på din andra bröstvårta samtidigt som barnet ammar om du inte har möjlighet att pumpa samtidigt. Vissa barn gör det själv och jag läste om de då min dotter började pilla och dra i andra bröstet medan hon ammade på första. Att stimulera även andra bröstet kan alltså hjälpa! Se till att få i dig tillräckligt med kalorier bara! Och vatten så klart

• Mandelskorpan

Nu börjar det komma mer, helt klart! En vecka tog det innan det märktes någon ökning.

Syntocinon, vatten, amma, pumpa...

Dubbelpumpning tror jag på, samt att man nog ska fixa/hyra en "superpump" från BB. De vanliga pumparna är gjorda för att pumpa ur när man har full produktion.

• baby87
    Mandelskorpan skrev 2012-12-10 14:45:48 följande:
    Nu börjar det komma mer, helt klart! En vecka tog det innan det märktes någon ökning.
    Syntocinon, vatten, amma, pumpa...
    Dubbelpumpning tror jag på, samt att man nog ska fixa/hyra en "superpump" från BB. De vanliga pumparna är gjorda för att pumpa ur när man har full produktion.
    Vad är Syntocinon, för nåt? Jag ammar inte så ofta min snart 7månader men vill ta upp amningen igen..Gar de o amma 1-2gånger per dag? alltså inte amma på hela dagen o sen nästa dag ? T ex idag har jag inte ammat nåt alls Dåligt av mig jag vet 
    (¯`v´¯)Älskar Mina Pojkar (¯`v´¯)
  • Mandelskorpan

Hej, tänkte jag skulle uppdatera! Jag hyrde en pump från BB med pumpning på båda brösten samtidigt. Den var bra men inte så mkt bättre än min egna som jag trodde. Har en Avent Isis elektrisk och den är bra. BB pumpen hade dubbelfunktion och kanske lite hårdare vacuum.

Jag fick upp produktionen hyfsat men kom inte tillbaka till samma produktion som före neddragning. Jag misstänker att det som framförallt fick produktionen att dala var att jag skippade nattamningen ca en månad. Även om jag tog upp nattamningen igen så kom produktionen inte tillbaka helt. Men jag fick rätt mycket mjölk ändå.  

Svar på tråden Öka produktionen igen efter neddragning, TIPS?