JOBBIG förklass...
Min son började förskoleklass i Augusti med mycket glädje och nyfikenhet. Trots att han inte kände någon på skolan och alla hans kompisar hamnade på de två närmare skolorna skaffade han snabbt nya vänner i klassen då han är otroligt social och glad i sin personlighet. Vi bodde 30 m. fel så vi kom inte in på skolan han tillhör och pendlar nu med T-bana varje morgon till skolan. Två veckor in på terminen försökte hans ena klasskamrat strypa honom, en vecka senare rev samma pojke honom ordentligt i ansiktet. Han har blivit sparkad i rygg och mage.
Halva klassen har blivit utsatt för "stypgrepp"/slag av samma pojke så han har fått en resurs. Han har även sparkat och slagit fröken. En annan pojken har tagit efter och tycker detta verkar spännande och har sparkat en flicka i huvudet, kastar sten i huvudet på en annan, det dras i håret, spottas i ansiktet, man kallar flickor för "tjockis" och fröken för "snippa". Han har ingen resurs dock. Även en flicka i gruppen är "skrikig och jobbig" som min son kallar henne. Tjejgruppen i klassen styrs av två tjejer som bestämmer vilka som får vara med och leka: om man har rätt mjukisdjur / färg på klänning / inneskor. Detta har dock inte fröken och fritids lagt märke till då allt krut är på de två stökiga killarna så dom varken ser eller vet om vad som händer i resten av klassen. Samlingarna är röriga, hon använder ett stjärnsystem att dom får 3 stärnor om dom gjort allt bra en dag. Men med 2 problem i samma klass blir det max 1 stjärna varje dag. "Offren" i klassen bestraffas! Min son är rädd, otrygg och vill inte gå till skolan! Han gråter varje morgon. Jag har påpekat att han inte vill gå dit då vart dom förbannade, han verkar MÅ bra sa dom! Jag har kontaktat rektorn, utbildningsförvaltningen, rektorn på skolan runt hörnet som vår son tillhör (det finns ingen plats) Vad ska jag göra? Min son hade sömnstörningar mellan 2-3års ålder och var vaken ica 2 timmar varje natt, nu har han varit vaken 17 nätter av 45 och håller även mig vaken! Några tips hur jag ska kunna byta skola?