• Cillat

Embryodonationsfunderingar

Efter flera misslyckade IVF börjar vi nu starkt fundera på embryodonation. Dela gärna med er av era erfarenheter. Vad det kostar, vilken klinik ni rekommenderar, solskenshistorier osv. Har två kvar i frysen men sen är de slut. Adoptera känns som det tar allt för lång tid.

• Svar på tråden Embryodonationsfunderingar
  • Pimpinellan

Det finns ju två varianter av EA: den dyra och krångliga där man gör nya embryon av både donerade ägg och donerade spermier och sen den enkla där man helt enkelt gör FET av överblivna embryon och struntar i att matcha med utseenden. Jag känner till 2 som fått barn via EA,de har blitt gravida 5 av 5 gånger och fått tre barn. Kostar mellan 15000:- och uppåt 60000:-. Finns många kliniker att välja på,men AVA är väl dyrast kan jag tänka mig.

• Cillat

Tack för info! Finns det fler som vet nåt om ED? Vill höra allt!

• Sötisa

Jag är gravid i v 7 efter vårt andra Ea. Vi valde efter några vändor på olika forum Unica som ligger i Brno-Tjeckien. Kan varmt rekommendera kliniken och tycker allt har gått smidigare än väntat. Vi valde Ea just för ekonomins skull. Vi har gjort ca 11 ivf och 7-8 fet (har tappat räkningen men det står i min pres) Allt privat eftersom vi har ett barn sedan tidigare, ja du vet ju hur det kostar.. Så Äd var inte aktuellt för oss av den anledningen.
    På Unica har de sk professionella donatorer så det är inte överblivna embryon från par med fertilitetsproblem. Vi fick matcha med hårfärg, längd, vikt, ögonfärg och blodgrupp sen fick vi välja mellan två-tre par. Inget krångligt alls och allt gjordes via mail. Man behöver inget förbesök.
    De garanterar två tinade blastocyster och priset för det är 1500 euro, ganska billigt med andra ord. Nu på sista försöket så valde vi att sätta tillbaka 3 st och för det betalde vi 2250 euro.
    Fråga gärna om du undrar något mer!

• Cillat

Hur lång är väntetiden på unica? Man behöver alltså bara åka dit en gång? Skickar man sin läkarjournal dit eller hur funkar det? Får man göra UL här i Sverige då? Måste man gå till privat läkare då? Hur gör man med mediciner?

• Cillat

Fler frågor! Hur kommer man dit? Kontaktar man dom via mail?

• Sötisa

Det är ingen väntetid och du behöver inte skicka några journaler. Det jag gjorde var att skriva om oss och våra misslyckade ivf-försök och missfall och frågade lite om deras möjligheter att hjälpa oss. Fick svar inom några dagar bara. Där beskrev de behandlingen till punkt och pricka. De skickar all medicin du behöver inför behandling och sen gör du ett vul hos din gyn under en testcykel innan själva transfercykel för att se hur du reagerar på behandlingen. Om du inte gör fet i naturlig cykel, då är jag lite osäker på hur de går tillväga. Jag har bara haft kontakt via mail och det funkar jättebra, de svarar snabbt och det är en och samma koordinater som har stenkoll på just din behandling och dina frågor. Jag hade tusentsls i början.
    Första gången vi var där åkte vi från Gbg till Budapest och därifrån tåg till Brno. Passade då på att ta en minisemester. Nu sist så tog vi buss hela vägen ner, gjorde transfer och hem med buss samma dag. Helt ok men tröttsamt. Många åker till Prag och därifrån buss till Brno på två timmar.

• Bling1975

Vi har en underbar dotter som vi fick genom dubbeldonation i USA. Dyrt som fan men hon har samma rätt att få veta vilka hennes donatorer var när hon fyller 18 år som hon skulle ha haft om behandlingen var tillåten och utförd i Sverige. Det var för mig nackdelen med så gott som alla Europeiska länderna - helt anonyma donatorer. Äggdonationen gick på 220 000 kr sedan tillkom resan samt kostnaden för spermierna och lite annat så vi hade en budget på 300 000 kr.

Underbar service på kliniken och de hade en fantastisk statistik för födda barn per försök om man jämför med många kliniker i Europa.

• fliix

Har två fina killar som kommit till genom EA på EGV i Riga 2010 och 2012. Inboxa mig gärna om du har några funderingar!

Svar på tråden Embryodonationsfunderingar