• Diche79

Försöka igen efter MA :/

Nej, inga tänder än! Både jag och hans pappa fick kring 9mån så räknar
    med att även Max får däromkring.
    Men jag håller koll varje dag :)

Min mens har varit lite oregelbunden.. Typ 43dgr mellan de två första, sen typ 32
    och sen tror jag det blev 24dgr eller nåt sånt!
    Nu verkar det hamna runt 32-35 den här gången!

Tappar ni andra mkt hår efter era graviditeter? För mig känns det som jag är på väg
    att bli flintskallig!! :(

• Diche79

Max kryper!!!!
    Började i lördags med sina första krypsteg och sen har han bara fortsatt :)
    Men han fuskar lite, tar några krypsteg och sen hasar han lite på golvet för
    att sen återgå till krypningen :)
    Så underbart att se!
    Och hans rutiner har ändrats sista veckan. Nu vaknar han 8, somnar igen vid
    11/12 och sover 2h. Sen somnar igen vid 5/6 och sover runt en timme
    och sen lägger sig för natten vid 21 ungefär. Lagom, då har jag lite egentid på dagen
    att ta hand om tvätt, äta och sola lite :)

Håret har lugnat ner sig litegrann, men tappar en del fortfarande!
    Mensen verkar hamna runt 35-37dgr den här månaden. Vore rätt skönt med långa cykler, iaf nu när
    vi inte försöker bli gravida.
    Hur är det att försöka ha koll på ÄL och BIM och allt sånt igen?
    Vilka dagar ska vi hålla tummarna för dig? :)

Bubbas, hur går det med er?
    Och hur går det för er övriga, nån som har tid att kika in här nåt??

• Diche79

Hej!
    Max blev jätterörlig direkt när han började krypa! Typ dagen efter så kunde han sätta
    sig själv, iaf från krypställning.
    Han är inte jättesnabb när han kryper, så man har hyfsad koll på honom, än så länge :)

Då är Charlie snart ikapp Max. Max blev 7mån i torsdags och tippar på att han ligger
    på lite drygt 8kg! Skönt att det går åt rätt håll Bubbas :)
    Våran babysim är slut nu, fortsättningskurs i höst. Har gått jättebra, Max skrattar högt
    varje gång vi sjunger inledningssången! Så vi kör vidare med det i höst också :)

Ja, sexet...  Tänk att det blivit så annorlunda. Det som är mest förändrat för mig
    är nog att jag inte alls har samma behov som tidigare. Innan Max ville jag ha sex minst
    en gång i veckan. Nu är det knappt så jag vill en gång i veckan längre...
    Men som Jennie skriver, förspel behövs knappt längre och jag har också mkt lättare att komma!
    Däremot så får jag ont när han kommer för långt in, speciellt under ÄL.
    Känns som det kommer bli lite jobbigt om vi skulle vilja ha en till liten...!

OK, jag håller stenhårt för din skull Jennie :)

• Diche79

Hej hej,
    trist Jennie, vi fortsätter hålla tummarna!
    Här har mensen varierat, allt från 24dgr till drygt 40. Även mängden har varit annorlunda än innan
    graviditeten : nu har den bokstavligt forsat ut första dagen, fått byta tampong en gång i timmen!!
    Men den här månaden så var den lite mer normal :)

Max kryper snabbt nu, far runt som ett yrväder. Man vet aldrig riktigt vart han är. Sätter honom i hallen
    och en minut senare är han redan borta!
    Nu har han kommit på hur man gör för att sätta sig ner när man har ställt sig upp.

Men han sover väldigt oroligt på nätterna. Somnar oftast runt 21, sover hyfsat fram till 2-tiden.
    Sen vaknar han typ varje timme fram till 8/9 när vi går upp.
    Ibland ligger han och snyftar på nätterna - antar det är nån mardröm av nåt slag. Oftast räcker det
    med att ge nappen så somnar han.
    Har köpt MAMs självlysande nappar, de är superbra på nätterna!! Sparar lite tid iaf när det
    är nappkris :)

Vi har inte bokat upp nåt alls i sommar. Bara på midsommar, då är vi bjudna till ett par kompisar. De har en son som är ett år äldre än Max. Vi får låna deras husvagn, de har hus på en ö så det blir en väldigt idyllisk midsommar, iaf om vädret blir bra :)
    Resten av sommaren spenderar vi nog mest hemma, vi håller på och rustar huset för fullt. Bla altanbygge, måla lite plus fixa i ordning trädgården.

Trevlig helg på er alla!

• Diche79

Hej allihopa!

Jennie, hur har det gått?

Håller med dig om värmen, den har varit väldigt jobbig! Inte direkt så man kan säga till
    de små "sitt här i skuggan och vila en stund så blir du lite svalare"...
    Vi har blött handdukar och virat runt Max, funkat jättebra. Sen har vi värmepump med Ac-funktion i huset,
    så vi sätter på kyla på kvällarna och kan då kyla ner till normal temperatur så vi sover bra.

Max har flyttat till eget rum nu. Både han och jag sov dåligt första natten, men sen har det
    gått superbra! Behöver inte ens gå upp till honom på nätterna nu, ibland gnäller han lite
    men somnar om typ direkt.
    Han kryper riktigt snabbt nu, plus att han går runt med hjälp av möbler. Står hyfsat stadigt,
    men inte tagit några steg än. Men han blir snart 10mån så räknar väl med att han går inte riktigt än :)

På torsdag börjar jag jobba. Min sambo är pappaledig tors-fre så då jobbar jag tors-fre, så delar
    vi på ledigheten.
    Känns riktigt bra, jag ser fram emot att börja jobba! Komma hemifrån ngr timmar och få lite
    "vuxenliv" :)

Hur går det för er andra?

• Diche79

Hej Bubba, ett litet  grattis kommer här - det stora kommer när nästa test visar plus oxå :)

Försöker övertala min sambo att Max måste få ett syskon! Sambon är inte helt säker än, vissa
    dagar vill han ha, andra dagar inte.
    Min tanke var att jag ska bli gravid i april/maj nästa år, då föds det barnet i början av 2015. Men det återstår att
    se hur allt blir :)

Har tyvärr inget tips om nattmatningen. Max tog saken i egna händer och slutade äta nattmål bara sådär..
    Vi har nog haft det väldigt lätt med honom.

Hänt mkt här sista veckan! Första tanden visade sig den 17/8. Märkte att det gjorde ont när han bet mig
    på morgonen. Andra tanden kom idag :)
    Har inte märkt nåt på varken hans humör eller nåt alls! Enda är att han stoppar två fingrar i munnen och
    tuggar/suger rätt mkt om dagarna, kliar väl antar jag. Han får en kylskåpskall tuggleksak några gånger om dagen.

Förra veckan började han stå helt utan stöd. Först några sekunder och nu uppemot 15-20sek.
    Idag tog han dessutom första steget mot mig :)))
    Blev bara ett och sen satte han sig, men ändå!! 

• Diche79

Jag hade två blödningar när jag var gravid, men båda ggr så visade VUL ett hjärta som slog :)
    Så allt är inte kört!

Ja, det är ju bra mkt mer jobb när de börjar röra sig. Men samtidigt så otroligt mkt roligare också.
    Bara en sån sak som att han sitter på sitt rum och leker och jag är i köket, så kan jag ropa på honom
    och då ser man hans lilla gulliga huvud sticker ut i dörröppningen och ler mot mig :)

Men det får du se snart också Bubbas :)

• Diche79

Är oxå nyfiken Bubbas, hur gick det?

Max säger inget än, men han ligger ju några månader efter :)
    Eller jo, han har sagt mamma flera gånger.
    Och inte bara mamamamama, utan verkligen mamma och tittat på mig.
    Men det var några veckor sen, och sen har han inte sagt det igen!

Kan era dricka själv? Jag försöker få Max att dricka ur en pipmugg, men han förstår inte
    hur han ska göra. Vanliga lilla mininappflaskan går bra..
    Antar det bara är att fortsätta försöka...!

• Diche79

Tråkigt Bubbas! Jag håller dock tummarna för er.
    Tänk att vi är inne i den här svängen igen, ÄL, BIM, blödningar osv...!
    Jag fick veta igår att jag ska bli faster igen, i April.  Och direkt så kände jag
    att jag oxå ville ha en till! Blev jätteglad, men samtidigt lite avundsjuk oxå...!
    Min sambo är inte helt hundra än på att han vill ha en till...

Tove, så fint! Det är ett av mina favvonamn på om skulle få en tjej nån gång.
    Det och Nova.
    Det roliga är att om vi får en till pojke så är vi båda två inne på Charlie :)

Tove är drygt ett nu va?

Max var på 10-mån kontroll för ett par veckor sen. Han vägde 9440 och var 75cm lång.
    Vad snabbt allt ändras. När Max låg i magen så var jag orolig att han skulle vara stor. Nu är man
    lite orolig för att han inte ska öka i vikt istället...

Glas "dricker" Max oxå ur, men det är svårt när man har hela tungan inne i glaset och på
    nåt sätt ska försöka sörpla i sig vattnet... :)  95% hamnar på kläderna istället.
    Han är så rolig, så fort man ställer sig vid spisen och börjar laga mat så
    sätter han sig nedanför, tittar upp på en och på nåt sätt smaskar med munnen.
    Man verkligen ser hur han blir jättesugen på att få smaka när man lagar nåt.
    Om jag provsmakar så brukar jag låta honom få det oxå, han skiner som en sol varje gång :)

• Diche79

Låter som en bra plan Bubbas!

Här har det varit några konstiga dagar...
    Min sambo har ju jobbat i Stockholm som ni kanske minns, sen mars förra året.
    Han har sökt jobb här hemma sen förra sommaren. Fått komma på ngr intervjuer men sen har
    det tagit stopp.
    Jag börjar jobba tors+fre för tre veckor sen.
    Och såklart, nu har han fått jobb här hemma! Jättekul och så härligt att vi blir
    en "normal" familj igen :)

Men det innebär att jag inte kan jobba mer. Sambon kan inte vara pappaledig under provanställningen.
    Vi tycker båda att Max är för liten för dagis än.
    Sambon tycker att vi kan lämna honom till farmor, men jag vägrar.
    Kanske är löjlig, men jag tycker inte Max ska vara utan sina föräldrar två dagar i veckan
    när han bara är 10mån!
    Så då återstod bara för mig att gå hem 100% igen.

Missförstå mig inte, jag tycker det är underbart att få vara med Max hela dagarna och uppleva allt han gör och utvecklas osv.
    Men samtidigt så har det varit skönt att komma lite hemifrån och få vara nåt annat än mamma i ngr timmar.
    Och då har Max + hans pappa fått mer tid ihop.

Hur ser ni andra på dagis och vara hemma med era små?

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/