• jensan1

Försöka igen efter MA :/

Åh grattis till lillkillen Bubbas! Vad roligt att allt såg bra ut!

Jag är så trött att jag nästan får panik. Känns som om jag är världens tråkigaste mamma som bara sitter ner och inte orkar springa runt eller åka på utflykter :(
    Har haft paus från illamåendet ett par dagar men det är nu tillbaka tillsammans med mer växtvärk. Det är givetvis bra men jobbigt *gnäll gnäll*

Mannen har av ngn anledning fått ett schema på 14 dagar, 10 dgr på kontoret och 4 ute på vägarna, vilket är nu då, så jag har inte mycket avlastning här hemma. Men from onsdag ska han vara ledig i 8 dagar. Är ju givetvis skönt men det hade varit bättre om det var lite mer utspritt.... Det ska väl inte bli en vana, men just nu är det asjobbigt.

Jag kanske skulle sluta gnälla...:/

• jensan1

Grattis Marie. Det låter helt underbart!!

Jag var hos bm idag för remiss till kub. Ska på vul på tisdag för att se om tiden stämmer, uppskattades vara i v 8+2 idag.

• jensan1
    SoMa72 skrev 2013-08-13 10:00:41 följande:

Lycka till idag! {#emotions_dlg.flower}
    Tack snälla!

Allt såg bra ut, det såg ut som en liten jordnöt med tickande hjärta så det här ska nog gå bra :)
  • jensan1

Bubbas, vad härligt att känna bebisen, det längtar jag efter så det blir lite verkligare.

Igår var jag på sjukhuset. Jag har haft sån värk i kroppen i 3-4 veckor så jag har mått riktigt dåligt. Gick till doktorn förra veckan och tog en massa prover. I onsdags ringde hon och sa att de hittat antikroppar mot borrelia så jag skulle till infektionskliniken. Åkte dit, och fick besked att jag skulle ta ryggmärgsprov. Det var f-n inte roligt alltså. De höll på i 4 timmar innan det lyckades och så fick de ringa narkos så de fick sticka mig. Jag grät och skakade som ett asplöv så det var tämligen traumatiskt men det fick tillslut.
    Testet visade att jag hade retade hjärnhinnor och vita blodkroppar i ryggmärgen så diagnosen blev neuroborrelios. Borrelia i nervsystemet alltså. Så nu får jag dunderkur med antibiotika. Men eftersom jag är penicillinallergiker och gravid så får jag inte ta tabletter hemma utan måste till sjukhuset varenda dag i 14 dagar och får injektion. Det ligger runt 4 mil härifrån så det känns sådär kul....
    TUr att det går att bota och att det gör altt med hänsyn till graviditeten iaf. Jag är helt slut som det är redan så graviditeten har kommit lite i periferin för mig just nu.

Diche, är inte stl på bebis lite ärfligt också? Jag menar, även om du äter bra så kan man inte alltid hindra att bebisen blir stor menar jag. Men jag förstår dina försiktighetsåtgärder, speciellt eftersom du har ont och då är det ju inte så lätt att motionera bort kalorierna. Håller tummarna för att han är normalstor.
    Min största har varit 3,660 kg men jag kände ingen skillnad på det eller den minsta som var 3 kg tung. Oroar mig mer för huvudmåttet.

• jensan1

Diche, håller fullständigt med, det är ju inte bara storleken på bebisen man kan påverka utan den lilles och ens egen hälsa dessutom. Man orkar bättre om man äter bra och inte går upp för mycket och risken för graviditetsdiabetes minskar ju med.

Jag borde nog tänka efter, det har blivit besök på hamburgerrestaurang två dagar i rad nu iom med att man farit fram och tillbaks till Lund. Aja, jag får trösta mig med nått. Har inte ätit så mkt på senaste tiden, hade inte gått upp nått när jag var hos bm förra fredagen.

Bubbas,du var mig en redig bit som nyfödd, undrar hur det blir med din lille bebbe nu? :)

• jensan1
    Diche79 skrev 2013-08-19 07:04:10 följande:
    God morgon!
    Hur känner du dig idag Jensan?
    Besök på hamburgerrestaurang ibland gör ingen skillnad! För min del så var jag konstant sugen på
    kebab i några veckor under juni.
    Två ggr i veckan så åkte vi ut och lunchade på jobbet, jag krävde alltid att vi skulle äta på en pizzeria!
    Beställde in en kebabtallrik, "vräkte" i mig kött + sås och åt typ 5 pommesbitar...  Nu har det gått över
    som tur är!

Tror jag ligger nånstans runt +11kg, gissar på att jag kommer hamna runt +13-14kg nånstans. Siktade
    från början på +12kg så det är väl inte så illa ändå med tanke på att jag knappt kunnat röra mig nåt pga
    fogarna! Men jag kör på med min nolltolerans under de sista 9 ½ v nu :)

Sista dagarna har lillen gett mig en del besvär! Vi hade gatufest med grannarna i lördags men jag fick gå hem
    tidigt pga ont i magen. Och hela dagen igår så var livmodern helt stum och hård, vet inte alls
    vad han höll på med! Kändes som magen skulle spricka närsomhelst!
    Gissar att det börjar bli trångt för honom därinne...
    Det är nog sammandragningar du känner låter det som. Livmodern övar ju inför det stora loppet :)

Ja men visst är det galet vad man kan vara sugen på viss mat. Jag har käkat hamburgare fyra dagar i rad. Pommes vill jag inte ha utan just hamburgare. Med ost. Resten struntar jag i...
  • jensan1

Håller helt med föregående talare Bubbas. Njut nu, annars kommer du att ångra dig. För det första kommer det inte att går fel, men oavsett, tror jag inte det gör mer än negativt för dig att dra in magen och gömma dig.

SoMA: GRATTIS GRATTIS GRATTIS!! Vad roligt att läsa!!! Vilken häftig överraskning. Vad var det som gjorde att du testade, var du sen med mensen?

• jensan1
    Marie89 skrev 2013-08-25 15:20:03 följande:
    Nu när jag var på toa så var det blod i trosorna. Känns jättejobbigt. Men var ju bara två veckor sen ultraljudet..
    Men nej! Hur långt har du kommit? Hur var det på ultraljudet, det känns som om jag har missat det.
  • jensan1
    Diche79 skrev 2013-08-28 12:25:00 följande:
    Jag har 30+6 idag, så det är exakt 9v kvar till BF.
    Har haft molvärk till och från sista veckorna, men den börjar vara starkare nu sen ett par dagar, så den gör ont. Känner av det till och från under dagarna.  

Skulle ju vara skönt om han kom tidigare, men han är ju inte färdigbakad förrän om en månad..!
    Det är väl förvärkar, det kan börja kännas vid den tiden. Olika för alla men jag har det problemet iaf. Se till att vila så mycket du kan.
  • jensan1

Hej alla

Har inte hunnit vara så aktiv den senaste tiden, började jobba i måndags, igår var jag ledig för jag skulle på KUB som gick jättebra.

Beräknas enligt mätningarna vara v 12+1 (igår) så nu kan man kanske slappna av lite igen då.
    Det var inte nån samarbetsvillig liten människa där inne i magen direkt men efter att få ha hostat på kommando och fått magen skakad av ul.apparaten så blev det full fart där inne.
    Farmor som var med ist för pappa var glad att redan ha fått se sitt barnbarn.

Björnmossa, hoppas att det går bra på provtagningen.

Diche, vad tiden flyger iväg, snart dags, vad spännande. Hur mår du?

Bubbas, vilken vecka är du i nu? Går det bra att jobba än?

Grattis Jennie om jag inte skrivit det tidigare, till lille bebisen!

So Ma: jag hoppas verkligen inte att det är så illa, vilken vecka skulle du vara i nu?

• jensan1
    vwtvåbarnsmor skrev 2013-09-24 14:20:32 följande:

Fast man kan inte få mens utan ÄL...ÄL gör så att du sen får mens..är inte ägget befruktat släpps det ifrån och det blir mens..Är ägget däremot befruktat blir det mens..Så har jag lärt mig, men visst jag kan ha fel??
    Man kan ha mens utan äl. Det är inte varje månad det lossnar ett ägg, ibland har man inte tillräckligt med hormoner för att det verkligen ska lossna. De flesta kvinnor har äl ungefär tio ggr om året, utan att nått är fel Däremot kan det göra att cykeln blir längre om inte ägget lossnar.
  • jensan1

Hej alla, vad längesen jag skrev, men jobbar ju nu så jag tycker inte jag har någon som helst tid att vara på nätet längre. Men nu så!
    Jobbar 50%, gick in och jobbade 80% från början men det blev för mycket så läkaren sjukskrev mig så jag jobbar 50% istället, vilket känns bra.
    Imorgon är det ultraljud, går in i v 20 då enligt nupp-testet.
    HOppas vi kan få reda på vad det är för en filur som gömmer sig därinne :)

Diche, vad spännande, snar är det dags ju!!!
    Det låter helt klart som slemproppen. Första gången jag upptäckte min var förra gången jag var gravid och det var ändå fjärde barnet. Då började den släppa redan i v 36 men det hände ändå inte så mycket. Fram till v 38+0 öppnade jag mig 3 cm pch tappen gick ner till 1,5 så det är väldigt olika hur snart förlossningen verkligen sätter igång efter att den har släppt.
    Det närmar sig ju iaf det är det ingen tvekan om och det är ju ett tecken på att livmordertappen börjar mogna och öppna sig lite.

New Betty: det är olika från person till person. Efter mitt första MA tog det 10 försök innan jag blev gravid och den gången gick det bra. Andra MA:t tog det två försök, sen blev jag gravid, fick missfall redan efter några dagar och sen blev jag gravid direkt utan mens emellan. Så det varierar från gång till gång och person. Håller tummarna dock att det går snabbt för er att få plus igen!

• jensan1

Grattis Diche vad underbart!!!! Kan ge mitt bästa tips till såriga bröstvårtor: lanolin!!!! Finns inget bättre. Köp på Apoteket du kommer inte ångra dig. Där heter det purelan och består av 100% ullfett. Tveka inte att be om hjälp heller av amningshjälpen eller BM/BVC så du har rätt teknik. Amning kommer inte naturligt för alla.

Vad ska nu underverket heta?

• jensan1
    Bubbas skrev 2013-11-28 12:22:08 följande:
    Nu behöver jag lite råd! Var hos bm i förrgår och hon kände hur bebis låg vilket INTE var skönt! Hon tyckte att han redan var fixerad men skrev ruckbart i datan. Sedan dess har jag haft som kraftiga ilningar långt långt ner i buken/bäckenet ibland men nu idag kommer det oftare och gör ondare, men han sparkar hela tiden så orolig är jag inte. Har googlat runt lite och tydligen känns det ungefär så när det fixerar sig, vad tror ni? Är i v 34 (33+2).

Man har ett knippe nerver där nere och ju längre ner de kommer så kommer de åt det där när de rör på huvudet. Sjukt obehagligt och ibland vill man bara grina men det är absolut ingen fara!
Svar på tråden Försöka igen efter MA :/