Vad är det som "tar evigheter"? Innan det rinner till, eller hur länge bebisen äter?
Hur länge de äter är superolika. Vissa barn (tex mitt första) behövde nästan 1 timme på sig. Hon åt långsamt hela första året. Andra barn (tex mitt nästa) äter klart på 5 minuter.
Båda alternativen funkar lika bra (för barnet i alla fall, som mamma är det klart det är mer praktiskt med en 5-minuters-ätare).
Tar det lång tid för att bebisen somnar ifrån? Klä av barnet, håll det vaken genom att byta bröst om det börjar bli trött, kittla under fötterna, ett blöjbyte mitt i kan också få barnet att vakna till. Massera i handflatan eller dra ett finger under hakan, så tar barnet några tag till.
Det finns ett par bra knep för att få igång utdrivningsreflexen, om det är den som tar lång tid på sig. Det första är att drica ett glas vatten samtidigt som bebisen börjar suga. Nästa är att tänka på vattenfall, eller mjölk som sprutar från brösten. Låter helt hokus-pokus, men funkar!
Sedan är utdrivningsreflexen väldigt känslig för stress. Man har gjort experiment med mammor som ska amma samtidigt som de får sitta med fötterna i kallt vatten och räkna matte. Då kommer det ingen mjölk. Så försök att ta det lugnt, sitt skönt, andas lugnt och slappna av. Lite på att det finns gott om mjölk och att du kommer kunna amma ditt barn.
För de allra, allra flesta ÄR det struligt med amningen i början! Ofta tar det ett par månader innan det funkar helt problemfritt. Det är bara att kämpa på.