• Anonym

Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?

Det är väl inte hela världen. Hon verkar ju klok, förståndig och ni tycker om killen. Håller det - så håller det. Jag tror inte en förlovning påverkar något. Växer de ifrån varandra så gör de det även om de har en ring på fingret.

Bjud dem på alkoholfri cider i fina glas ikväll för att fira deras förlovning.  

• Anonym

Alla verkar förutsätta det inte kommer hålla, trist. Visst kan det bli så och kanske ofta blir, men tycker det är taskigt att förutsätta det inte kommer hålla.

• Anonym

Öh, det är fakta att förlovning innebär att man planerar att gifta sig. Bara för att folk inte har fattat det innebär inte att ordet har förändrats. Förlovning=trolovning. Man lovar att man ska gifta sig! Vissa fjortisar tror att förlovning bara handlar om ringar, vilket inte stämmer. Visst, när mannen friar har han en såklart en ring, men förlovning handlar inte bara om ringen utan att man planerar att gifta sig!

Jag förstår inte problemet TS. Om din dotter vill förlova sig får hon väl göra det. Varför är det ens ett problem för dig?

• Anonym

du får gratulera dem förstås! De har gjort det av kärlek, sen om det håller eller inte är en helt annan fråga.
    Jag förlovade mig när jag gick på gymnasiet, var ihop med killen i 7 år, sen delad vi på oss. Men just då, tyckte vi det var en jättebra ide att förlova sig och mina föräldrar gratulerade och gav oss present, även om de säkert tyckte vi borde ha väntat, men de sa inte ett pip om det och det är jag tacksam för.

• Anonym

Jag tycker du ska gratulera dem. Om du kämpar emot så kommer din dotter att göra allt för att bevisa att du har fel och kanske stanna i relationen även om den blir dålig.

MIn syster förlovade sig med en rutten kille när hon var 16. Jag gillade det inte men märkte att om jag sa något negativt så började hon försvara honom väldigt mycket. Så jag ändrade taktik och var väldigt positiv. Efter några månader så låg han med hennes bästa kompis och hon gjorde slut. Idag så vill hon inte ens kalla det förlovning.

• Anonym

Tyckte att ditt sätt att hantera situationen var väldigt fin =) 
    Jag själv är då 21 år men jag och min kille har funderat på att förlovat oss - dock så kommer vi aldrig gifta oss...
    Vi vill mer ha det som en symbol för att vi älskar varandra och så, liksom något abstrakt att kunna ta på. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-01 20:04:09 följande:
    Tyckte att ditt sätt att hantera situationen var väldigt fin =) 
    Jag själv är då 21 år men jag och min kille har funderat på att förlovat oss - dock så kommer vi aldrig gifta oss...
    Vi vill mer ha det som en symbol för att vi älskar varandra och så, liksom något abstrakt att kunna ta på. 
    Fast vi har ju varit ihop i ett par år redan.
  • Anonym

Du verkar vara en fin mamma som bryr dig om din dotter och just därför kan jag förstå att du blir "orolig" även om du är glad för deras skull.

Idag förlovar många sig lite till höger och vänster i ung ålder vilket inte är riktigt rätt enligt mig. förlovning är enkelt att bli av ned, ja, MEN det tas för lätt på det. min åsikt är att man förlovar sig för att man en vacker dag vill gifta sig med den här personen, inte för att "det bara är en ring som inte förändrar nåt". Jag tror visst att det förändrar förhållandet, till det bättre. På nåt sätt blir det ju mer "på riktigt" och kan stärka banden mellan två älskade.

Din dotter är ung men lycklig, och var ärlig mot henne! Säg som det är, du är glad för deras skull och du gillar killen. det kommer betyda mycket för henne att ha ditt stöd.

Man förlovar sig inte med vem som helst, så de betyder säkerligen väldigt mycket föt vsrann. och vad kan glädja ett mammahjärta mer än ett lyckligt barn? :)

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-12-01 16:23:36 följande:

Trolovning är avskaffat sedan länge och var en juridisk handling. Nja, förlovningen har inte förändrat sig så mycket de senaste 30 åren, det är olika skolor, den ena inte mer rätt än den andra.
    För övrigt så mina vänner som är flera över 50 som varit förlovade i över 20 år är bara fjortisar eller? 

De beter sig som fjortisar. Förlovning innebär att man planerar att gifta sig. Killen friar, han frågar ''vill du gifta dig med mig?'', om tjejen svarar ja är de förlovade.
  • Anonym
    MLB skrev 2012-12-01 15:31:28 följande:
    Som 20-åring kan jag tillägga att förlovningen ändrats sedan förr i tiden. Förr var det ett sätt att säga "Vi kommer snart att gifta oss", nu är det ett sätt att säga "Jag älskar min partner och vi vill dela framtiden med varann". Gratulera och lyckönska dem.
    Nej det har det inte. För dig kanske, men inte för alla.
  • Anonym
    Anonym (Todeto) skrev 2024-09-28 13:04:29 följande:

Att förlova sig är ingen big deal längre. Förr var det ett löfte om äktenskap. vilket det inte längre är. I dag är det mer en symbol för att man är tillsammans inget mer. Det finns värre saker dom kan göra! 

Ja, det är så det är nu för tiden.
    Och det märkligaste är att de som motsäger det är mest ungdomar. Det är det som är mest underhållande.
Svar på tråden Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?