• sextiotalist

Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?

Vad är det som är så hemskt. De är förälskade och vill visa alla omkring att de är det. Om det är en förlovning som varar livet ut eller om det kommer ta slut är det ingen som vet.

Låt de njuta av lyckan och säg bara grattis, det är vad du kan göra och ska göra.

Och om det skulle ta slut, vad gör det. De har varit lyckliga under tiden och det är väl ändå det som räknas.

De får ändå inte gifta sig förrän hon är 18 om det är det som du är orolig för     

• sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2012-12-01 15:15:06 följande:
    Jag ställer mig absolut inte MOT förlovningen. Jag och barnens pappa träffades själv när vi var 15 år. Just därför har vi verkligen låtit deras förhållande ha sin gång. Hennes pojkvän är en mycket trevlig kille, skötsam och duktig i skolan med bra betyg och spelar fotboll på fritiden och satsar stort på detta så vi är väldigt glada över att hon har sällskap med honom. Jag var 17 år när jag fick henne och hon är vårt äldsta barn och jag vet att ungdomar idag förlovar sig tidigt men jag vet inte, det känner ändå lite konstigt att min 16-åring har förlovat sig. Jag hade önskat att hon hade kommit till mig om dem nu "snackat om detta i flera månader".

Jag skulle aldrig bli arg eller skälla på henne för detta men jag vill inte heller överrösa dem med kramar och presenter för hur man än vrider och vänder på det så spelar min personliga åsikt mycket in i detta. Man förlovar sig när man planerat att gifta sig och några sådana planer hoppas jag inte att dem har men vill dem bära ringar för att visa deras kärlek så är det helt okej.

Jag önskar dock lite råd och tips på hur jag ska göra. Hon lär ju ha ringen på sig om hon planerar att berätta för mig. Jag ska hämta henne vid 17-snåret och vet inte om jag ska ta det i bilen, vänta tills vi kommer hem eller ta henne och köra och käka någonstans och försöka prata med henne då.

Dessa tonåren är inte lätta. Man oroar sig för mycket..   
    Oj är det där skon klämmer. Nåja, nu tillhör jag de som inte anser att förlovning (som många andra gamlingar i min generation) inte innebär giftermål med automatik. 

Vet du, jag tycker du skall släppa dina egna åsikter i den här frågan. Din dotter får förlova sig av precis vilken anledning som helst. Att du sedan inte vill förlova dig utan att gifta dig är ditt förhållningssätt.

Sedan finns det en annan sak som är bra, en förlovning är reversibel, dvs det är inte katastrof att bryta en förlovning, för sjutton, ibland får man lägga sina egna värderingar åt sidan och vara öppen för andra. Ja, jag har en tonåring själv så jag vet att jag måste respektera hans synsätt på saker och ting, även om de inte alls är som mina.

• sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2012-12-01 15:21:17 följande:

Ingenting är hemskt! Men jag skulle vilja ha råd, antingen från andra som förlovat sig tidigt, hur de hade önskat att deras föräldrar reagerade eller från föräldrar som suttit i samma sits. Jag tycker detta är en stor grej och jag är glad för deras skull men det känns inte som om min uppgift som mamma är att hoppa av lycka när min 16-åring har förlovats sig och typ bjuda dem på en förlovningsresa till Bahamas..
    Och vem brukar bjuda sina barn till en resa till Bahamas när de förlovat sig.

Åh, det är väl bara att säga grattis och inget mer. Ingen förväntar sig att du skall hjula eller göra frivolter av lycka, för hus som helst, inget är förändrat, de är fortfarande två djupt förälskade tonåringar, ringen på fingret ändrar ingenting.    
  • sextiotalist
    MLB skrev 2012-12-01 15:31:28 följande:
    Som 20-åring kan jag tillägga att förlovningen ändrats sedan förr i tiden. Förr var det ett sätt att säga "Vi kommer snart att gifta oss", nu är det ett sätt att säga "Jag älskar min partner och vi vill dela framtiden med varann". Gratulera och lyckönska dem.
    Som 50-åring kan jag meddela att det är inget nytt, flera av mina jämnåriga har 20-30-åriga förlovingar bakom sig och är inte gifta.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-01 15:56:30 följande:
    Öh, det är fakta att förlovning innebär att man planerar att gifta sig. Bara för att folk inte har fattat det innebär inte att ordet har förändrats. Förlovning=trolovning. Man lovar att man ska gifta sig! Vissa fjortisar tror att förlovning bara handlar om ringar, vilket inte stämmer. Visst, när mannen friar har han en såklart en ring, men förlovning handlar inte bara om ringen utan att man planerar att gifta sig!

Jag förstår inte problemet TS. Om din dotter vill förlova sig får hon väl göra det. Varför är det ens ett problem för dig?

Trolovning är avskaffat sedan länge och var en juridisk handling. Nja, förlovningen har inte förändrat sig så mycket de senaste 30 åren, det är olika skolor, den ena inte mer rätt än den andra.
    För övrigt så mina vänner som är flera över 50 som varit förlovade i över 20 år är bara fjortisar eller? 

• sextiotalist
    Charlotte1987 skrev 2012-12-01 16:58:51 följande:
    Ja tycker inte att du ska göra en stor deal utav det. När jag var 15 förlovade jag mig med min kille, endast ett halvår efter att vi blivit tillsammans. Just då var det bara en förlovning, hade absolut inga planer på att gifta oss. Mamma flippade ut och tyckte att sånt gör man bara när man är typ 35 år gammal. Idag är jag 25 och vi är fortfarande tillsammans och gifte oss förra året.
    En tonårsförlovning gör ganska många och när jag var tonåring hade nästan alla som var i ett förhållande förlovade. Vad jag kan känna idag är att det var tråkigt art vi gjorde det då för min "riktiga" förlovning blev ju inte av eftersom vi redan var förlovad.
    Där har det ändrats, tonårsförlovningar fanns, men det var inte många som gjorde det. Ingen av mina närmaste vänner har varit förlovade som tonåringar, men flera av dom valde sedan som vuxna att förlova sig utan att gifta sig.
Svar på tråden Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?