Anonym (Mamma) skrev 2012-12-01 15:15:06 följande:
Jag ställer mig absolut inte MOT förlovningen. Jag och barnens pappa träffades själv när vi var 15 år. Just därför har vi verkligen låtit deras förhållande ha sin gång. Hennes pojkvän är en mycket trevlig kille, skötsam och duktig i skolan med bra betyg och spelar fotboll på fritiden och satsar stort på detta så vi är väldigt glada över att hon har sällskap med honom. Jag var 17 år när jag fick henne och hon är vårt äldsta barn och jag vet att ungdomar idag förlovar sig tidigt men jag vet inte, det känner ändå lite konstigt att min 16-åring har förlovat sig. Jag hade önskat att hon hade kommit till mig om dem nu "snackat om detta i flera månader".
Jag skulle aldrig bli arg eller skälla på henne för detta men jag vill inte heller överrösa dem med kramar och presenter för hur man än vrider och vänder på det så spelar min personliga åsikt mycket in i detta. Man förlovar sig när man planerat att gifta sig och några sådana planer hoppas jag inte att dem har men vill dem bära ringar för att visa deras kärlek så är det helt okej.
Jag önskar dock lite råd och tips på hur jag ska göra. Hon lär ju ha ringen på sig om hon planerar att berätta för mig. Jag ska hämta henne vid 17-snåret och vet inte om jag ska ta det i bilen, vänta tills vi kommer hem eller ta henne och köra och käka någonstans och försöka prata med henne då.
Dessa tonåren är inte lätta. Man oroar sig för mycket..
Oj är det där skon klämmer. Nåja, nu tillhör jag de som inte anser att förlovning (som många andra gamlingar i min generation) inte innebär giftermål med automatik.
Vet du, jag tycker du skall släppa dina egna åsikter i den här frågan. Din dotter får förlova sig av precis vilken anledning som helst. Att du sedan inte vill förlova dig utan att gifta dig är ditt förhållningssätt.
Sedan finns det en annan sak som är bra, en förlovning är reversibel, dvs det är inte katastrof att bryta en förlovning, för sjutton, ibland får man lägga sina egna värderingar åt sidan och vara öppen för andra. Ja, jag har en tonåring själv så jag vet att jag måste respektera hans synsätt på saker och ting, även om de inte alls är som mina.