Anonym (brafråga) skrev 2012-11-30 13:14:57 följande:
Så alla som har smärtor och går på nått slags smärtstillande är missbrukare? Så varje person som får morfin och tycker det är en skön känsla är också missbrukare i dina ögon?
Jag har gått många gånger på panodil men inte gett samma smärtlindringseffekt. Kunde jag hålla mig till panodil så skulle jag lätt göra det. Valen som jag har är att jag äter mina Citodon och som bonus får ett svag rus eller annars så äter jag panodil , får ingen som helst smärtlindring och slipper ses som en missbrukare?
Jag har ätit andra, mycket starkare, preparat i över 20 års tid på maxdos för mina knäskador, ledvärk och fibromyalgi - och JA, jag (och sjukvården) räknar mig som ett slags missbrukare eftersom jag är beroende av mina mediciner. Att missa en dos var nog för att få abstinenssymptom...
Vi var i ett tidigt skede på det klara med att jag måste läggas in för avgiftning när det var dags att avsluta medicineringen, men tjurig som jag är så gjorde jag det på egen hand hemma nu i våras inför en planerad IVF o graviditet. Den där utsättningen är inget jag önskar ens den värsta ovän kan jag säga!!!
Nu när jag är gravid så äter jag endast Panodil (vilket är som en fis i världsrymden egentligen) men har fått starkt smärtstillande i samband med IVF'erna och då direkt fått tillbaka abstinsen trots engångsdoser.