Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet
Jag skapade ett medlemsskap här på familjeliv för att jag vill berätta för er vad som kan hända när man opererar bort chockladcystor på äggstockarna. Jag fick diagnosen endometrios när jag var 30 och gjorde då en så kallad titthålsoperation där de tog bort en chokladcysta på min vänstra äggstock. Jag var singel när jag fick diagnosen och kände en helt fruktansvärd panik över att jag inte hade barn ännu.
Efter operationen sa läkarna att jag hade den högra äggstocken intakt och det lät som att det inte skulle bli så allvarliga följder av att ta bort en bit av den ena äggstocken. Jag gick sedan på Enanton som följdes av att jag åt p-piller i obruten karta. Jag träffade två män efter att jag fått min diagnos men de förhållandena höll inte. Och paniken över min barnlöshet fortsatte - tills jag såg att det nu mer går att frysa ner sina ägg om man inte träffat den rätte. Jag ringde till fertilitetskliniken och bokade en tid. Jag gick lugnt till mottagningen. Där togs amh-prover och äggstockarna undersöktes med ultraljud. Då fick jag mitt livs chock. Värdena visade att jag stod inför klimakteriet, 35 år gammal, och läkaren menade att det förmodligen berodde på att jag opererat bort chockladcystan. Han sa att det räcker med att ett litet ingrepp görs för att tusentals med ägganlag ska försvinna och det bildas inga nya sedan. Äggen kan alltså ta slut långt i förtid och man riskerar att koma i klimakteriet flera år för tidigt, med allt vad det innebär. Det känns fruktansvärt eftersom jag ännu inte har några barn.
I panik bokade jag direkt efter läkarbesök tid för singelinsemination i Danmark. Men börjar nu känna att klimakteriesymtomen börjat komma så jag kanske måste avboka den tiden.
Så tjejer, undvik att operera bort chockladcystor om det går! Ingen sade till mig att ett sådant ingrepp kunde skynda på klimakteriet!!! Då hade jag aldrig låtit dem ta bort den! Det är en fruktansvärd situation för mig nu. Klimakteriet ska ju komma mellan 45-50-års åldern, inte nu!!! Önskar att jag hade läst ett sådant här inlägg innan operationen.