Inlägg från: Snart vår |Visa alla inlägg
  • Snart vår

Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet

mian04 skrev 2012-11-30 11:15:39 följande:
    Hej alla!

Jag skapade ett medlemsskap här på familjeliv för att jag vill berätta för er vad som kan hända när man opererar bort chockladcystor på äggstockarna. Jag fick diagnosen endometrios när jag var 30 och gjorde då en så kallad titthålsoperation där de tog bort en chokladcysta på min vänstra äggstock. Jag var singel när jag fick diagnosen och kände en helt fruktansvärd panik över att jag inte hade barn ännu.

Efter operationen sa läkarna att jag hade den högra äggstocken intakt och det lät som att det inte skulle bli så allvarliga följder av att ta bort en bit av den ena äggstocken. Jag gick sedan på Enanton som följdes av att jag åt p-piller i obruten karta. Jag träffade två män efter att jag fått min diagnos men de förhållandena höll inte. Och paniken över min barnlöshet fortsatte - tills jag såg att det nu mer går att frysa ner sina ägg om man inte träffat den rätte. Jag ringde till fertilitetskliniken och bokade en tid. Jag gick lugnt till mottagningen. Där togs amh-prover och äggstockarna undersöktes med ultraljud. Då fick jag mitt livs chock. Värdena visade att jag stod inför klimakteriet, 35 år gammal, och läkaren menade att det förmodligen berodde på att jag opererat bort chockladcystan. Han sa att det räcker med att ett litet ingrepp görs för att tusentals med ägganlag ska försvinna och det bildas inga nya sedan. Äggen kan alltså ta slut långt  i förtid och man riskerar att koma i klimakteriet flera år för tidigt, med allt vad det innebär. Det känns fruktansvärt eftersom jag ännu inte har några barn.

I panik bokade jag direkt efter läkarbesök  tid för singelinsemination i Danmark. Men börjar nu känna att klimakteriesymtomen börjat komma så jag kanske måste avboka den tiden.

Så tjejer, undvik att operera bort chockladcystor om det går! Ingen sade till mig att ett sådant ingrepp kunde skynda på klimakteriet!!! Då hade jag aldrig låtit dem ta bort den! Det är en fruktansvärd situation för mig nu. Klimakteriet ska ju komma mellan 45-50-års åldern, inte nu!!! Önskar att jag hade läst ett sådant här inlägg innan operationen.
    Men usch, det är ju helt förjäkligt. Jag ska operera bort en cysta från vänster äggstock i januari. Vet dock inte riktigt vad en chokladcysta är eller om det är det som jag har. Måste verkligen prata med läkaren om det här, han har inte sagt ett ljud om det. Tack för ditt inlägg. Kan du inte göra IVF istället?
  • Snart vår

Tack snälla mian04 för ditt inlägg!
    Jag har inte jätteont av min endometrios och den är på tre gånger fyra cm, tror jag det var, så det verkar ju helt galet att operera bort det. Jag har dessutom redan en ganska dålig äggreserv.. Är så glad för att jag fick reda på detta. Lycka till med dina försök att bli gravid. Jag håller verkligen tummarna för dig!

• Snart vår

Jag ska inte ta bort cystan. Har hört från flera håll nu att det minskar chansen att bli gravid. Jag tycker att det är rent ut sagt helt förjävligt att man inte blir informerad om det innan operationen!!!!

• Snart vår

Jag känner jättemycket med dig och tycker att det är fruktansvärt, men AMH-värdet säger verkligen inte allt, det förstår man ju mer och mer ju mer man läser om det och du har visst chans att bli gravid!!! Ge inte upp! Tänk på alla solskenshistorier som finns här i olika trådar! Kram

• Snart vår
    mian04 skrev 2013-01-04 23:03:09 följande:
    Jo, jag försöker tänka så. Och försöker läsa alla solskenshistorierna om och om igen : -) Jag har inte gett upp ännu, i dag har jag gjort en insemination. Få se vad det ger
    Jättekul. Jag håller tummarna hårt för din skull!! Håll oss uppdaterade! :)
  • Snart vår
    MissKork skrev 2013-01-05 17:46:19 följande:
    Jag opererade bort en 8 cm stor chokladcysta flr tre månader sedan och var mycket noga med att påpeka att jag trots 43 års ålder försökte bli gravid. Efter operationen berättade läkaren att dom tagit bort innehållet i cystan men lämnat kvar "skalet" eftersom det fanns risk för att skada äggreserver om hon hade "bränt" bort allt, vilket hon inte gjorde nu. Man får ju verkligen hoppas att alla läkare gör allt för att spara så mycket som möjligt på kvinnor i fertil ålder, oavsett samtal. Nu har jag precis blivit gravid!
    Å, grattis till dig! Det där lät intressant, måste höra med läkaren om han kan göra så på mig också istället för att ta bort den. Frågan är om man kan lita på att de inte råkar få med sig "för mycket" ändå vid operationen. Usch, vad svårt. Får jag fråga om det var ditt första barn eller har du barn sen tidigare också? Man har ju hört att det är lättare att få barn i sen ålder om man har det sen tidigare också. Själv är jag 39 och har inga barn, så det kommer väl bli ganska svårt om man ska tro på statistiken.
Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet