• Emos00

Äggdonation Ava Peter november 2012

Åh så roligt Hoppfull! Jag är verkligen så glad för er skull! Du ser, jag sa ju den bästa julklappen! Flört

Njut nu och fira att du får avstå champagnen till nyår!

Stor kram
    Em

• Emos00

Gott Nytt År till er alla!

Vad det gäller blödningar har jag ingen erfarenhet att bidra med. Jag har inte blött något alls, tack och lov. Men jag vet att den info vi fick av dr Diana var samma som Marge och Julia skrivit dvs att öka dosen av Progynon. Sen tror jag inte att det är någon fara alls Hoppfull att du tog en Crinone extra. Vad säger kliniken i Spanien? De måste ju få frågan väldigt ofta! Sen är det som Marge skriver att blödningar är vanligare vi ÄD än vid "vanlig" graviditet. 

Jag är nu medicin fri! Hurra! Hoppas det inte får några negativa konskvenser. Tänkte på dig Marge som fått mycket sammandragningar. Nu vill jag bara bli av med mina krånglande bihåller som aldrig verkar vilja bli bra. 

Hoppas det löser sig hoppfull och att blödningarna inte kommer tillbaka. Gå och ta ett blodprov så känns det mycket bättre sen då du får svart på vitt att allt är som det ska! 

Hoppas du också slutar blöda Julia!

Kram

• Emos00

Grattis Hoppfull - tvillingar!!! Spännande! Ja känslan när man får se hjärtat första gången är helt magiskt! Ett tips då också gjort en konisering, be om att få göra en cervix mätning. Den görs senare i graviditeten men ännu vikitgare om du väntar 2 eftersom trycket blir dessto större! Jag har gjort det och det beror helt och hållet på mitt eget initiativ. Och med allt vi varit med om så kollar man ju allt heller en extra gång!

Stor kram!
    Em

• Emos00

Hoppfull - jag tog upp det vid inskrivningen hos MVC. Jag gjorde en mätning vid stora UL i vecka 19 (och det var tidigt). Det finns säkert rutiner för sådant när man väntar tvillingar. Men ville mest påminna om att du ska säga att du gjort en konisering. Det behöver absolut inte betyda att det är någon påverkan på cervix men i mitt fall har det gjort det (jag har dock gjort 2 st). Jag har fortsatt med Crinone och ska göra det till vecka 32 på inrådan från Dr Diana i St Peterburg och min gynekolog här hemma. För det ska tydligen ha en positiv effekt om man har förkortad cervix. Men som sagt fråga vid inskrivningen hos MVC så kan de säkert svara mycket bättre än jag kan!

Verkligen så glad för din skull att det gick vägen den här gången!
    Em

• Emos00

Det var så lite "hoppfull"! Jag vet ju själv hur skönt det är att ha någon att bolla allt med. Man har ju många gånger känt sig ganska så ensam i allt det här. Kan jag bidra med lite av min erfarenhet så gör jag det så gärna! Det är därför den här sidan är så bra!

Kram
    Em

• Emos00

Hej alla!

Igår var vi på UL igen. Denna gång mätte de blodflödet i livmodern. Allt såg bra ut och det lilla livet sprattlade som bara den. Tänk vad mycket det här hänt sen UL i vecka 19. Nu är jag i vecka 25 och nu såg det verkligen ut som en liten bebis. I vecka 19 tyckte jag mest att det såg ut som en utomjording! Foten i munnen Sen mätte de även cervix vilken var 38 mm och stängde så det känns skönt, gränsvärdet är tydligen 35 mm. Så "so far so good"!

Hur mår ni andra? Jag hoppas du "hoppfull" mår illa som man ska, Julias mage börjat växa och Marge du förbereder dig för förlossningen!

kram
    Em

• Emos00

Hej!

Kul att höra att det går så bra för alla! Vi alla är inne i olika men lika spännande faser!

Men vi har fortfarande svårt att fatta att efter allt slit och känslomässiga berg- och dalbanor så är det en bebis där inne. Även fast jag känner den mer än väl hela tiden (hua vad ont det kan göra när den sparkar som värst)!

Jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta att ha kontakt även när vi alla har fått våra små!

Just nu längtar jag till nästa helg då vi ska ha en vuxen helg i New York. Blir ju inte mycket resa sen på ett tag. Och det ska bli mysigt att bara få vara själva och inte tänka på allt det praktiska och logistiken som vardagen består av idag. Ladda våra "föräldrabatterier" lite!

Kram till er alla!
    Em 

• Emos00

Men fy så jobbitgt "hoppfull"! Vad skönt att allt såg bra ut och att båda två kämpar på. Jag kan bara tänka mig vilken psykisk påfrestning det måste ha varit. Håller verkligen alla tummar för att du slipper mer sånt!

kram
    Em

• Emos00

Åh vad härligt Marge! Jag är avis på ett sätt och på ett annat sätt inte. Jag tycker det börjar bli tungt och rätt jobbigt nu men ändå så vill jag försöka njuta lite av graviditeten innan det är dags. Jag vet ju att jag inte kommer få uppleva det igen så därför är det nog bra att jag har 3 månader kvar.

Jag har läst precis det Marge skriver om blödningar vid ÄD. Jag har ju tack och lov varit förskonad men det måste vara skönt att veta att det verkligen inte är ovanligt.

Ja det är vår i luften! Mer än vad New York bjöd på förra helgen! Men det var så mysigt att få en vuxenhelg nu innan det blir 100% fokus på familjen.

Jag önskar dig så mycket lycka till Marge! Vet du vad det blir?

kram
    Em

• Emos00

För att svara på din fråga Julia: Vi har berättat för några att det är en ÄD vi gjort och för andra har vi bara sagt att vi fått hjälp. Och vad som avgjort vilka vi berättat för eller inte har mer om personens upplysthet att göra, t ex min mamma som är läkare vet. Jag vet inte men för oss är det inte så stor grej faktiskt. Jag tror att vi kommer berätta för barnet att det är en ÄD när tiden är rätt och mogen. Att inte berätta känns lite som att man undanhåller något vilket vi verkligen inte vill att barnet ska tro. Men som jag skrev tidigare är det inte så stor sak för oss. Jag resonerar som att om jag var sjuk och behövde organdonation så skulle jag ju självklart ta emot det eller donera också för den delen. Och att göra en ÄD är inte konstigare än så.

kram Em

• Emos00

Åh så skönt "Hoppfull" att allt ser bra ut! Hur känner du för att det är två? Det blir ju verkligen en utmaning! Super häftigt men läskigt!

Jag beställde barnvagn i fredags. Det känns fortfarande konstigt och jag kan fortfarande inte riktigt fatta!

kram
    Em

• Emos00

Ja Julia det är standard att du måste ta baktrieprov om du fått sjukvård utomlands. VIlket är jätte bra för att minimera risken av resistenta bakterier. Det gäller alla som fått sjukvård utomlands oavsett anledning. Men provet togs när jag skrevs in på MVC tillsammans med alla andra prover så det var inget konstigt alls!

Ja, jag tar fortfarande Crinone och ska göra det till vecka 32 enligt Dr Diana ordination. För min del så känns det bra då jag har en forkortad Cervix pga koniseringar. Progesteronet har vid forskning visat minskad risk för förtidig födsel. Min gynläkare som jag har haft hela tiden tyckte det var bra och min barnmorska på MVC hade inga synpunkter på det. Men min MVC mottagning verkar vana vid att ta emot ÄD patienter. Sen vad jag har läst så kan man inte överdosera progesteron för kroppen tar bara upp det som behövs. Men kroppen ska egentligen producera det progesteron den behöver redan vid 12 veckors graviditet.

Att gyn här hemma är skeptiska har säkert med okundskap att göra. Det är ju inte många kliniker som håller på med ÄD här i Sverige så det är klart att kunskapen inte är lika hög. I Sankt Petersburg jobbar de ju med det här hela tiden och borde således har kunskap därefter.

Men samtidigt verkar olika utländska kliniker säga olika. Jag tror, som det är med allt, det finns inget rätt eller fel. Man får helt enkelt följa de råden som man tror kommer från den mest pålitliga källan.

kram
    Em

• Emos00

Hej alla,

Jag ser att du gått 1 månad sedan någon skrev något! Jag tar det som ett gott tecken alla "jäser på" som de ska!

Nu borde väl den första "tråden" bebisen vara född. Väntar med spänning att höra av Marge.

Själva har vi precis varit på tillväxt UL och allt såg så bra ut. Så skönt att bara få se de lilla livet och hur det far runt.
    Kram
    Em

• Emos00

Stort grattis Marge! Så roligt att er så otroligt efterlängtade bebis är här! Oj vad jag längtar nu att få träffa den här ligga "ligisten" har jag i magen!

Jag tror vi alla förstår mer än väl vad du menar med resan vi alla har gått igenom. Men vi vet ju att det är värt det flera gånger om när man har resultatett i sin famn. Hur trött och sliten man än är! Man borde "spara" den tacksamhetskänslan i en burk för den behöver man när man har en 3-åring som trotsar som värst. Vi har haft det av och till nu i perioder hemma och det om något tar på krafterna. Men jag tror faktiskt att vi som har gått igenom den prövning vi har njuter lite mer av att vara föräldrar än gemene man.   

Det kommer gå bra Hoppfull men tyvärr är ju graviditeten för oss alla mest för knippad med massor av oro. Och det är klart att det bli säkert ännu tuffare när det är två och den extra påfrestning det är på kroppen. Men som jag försöker varje dag fortfarande tänka - en dag i taget!

Stor kram till er alla och hoppas våren är här för att stanna nu!
    Em

• Emos00

Nu känns det som våren verkligen har kommit! Så härligt!

Vi räknar verkligen dagarna nu! Det är 5 veckor till beräknat men jag hoppas att hen kommer lite innan.

Jag jobbar fram till Valborg för att sen ha lite ledigt innan. Jag har jobbat heltid hela min graviditet och det har fungerat bra för mig. Jag trivs med att ha fullt upp och det passar mig bäst. Sen är det klart att det är tufft nu på slutet när man sover så dåligt att jobba hela dagarna men det går det med. Men det är ju så olika hur man mår och känner sig. Det viktiga är att man gör det som känns bäst för en själv, jobba eller inte.

kram
    Em

• Emos00

Hej!

3 veckor kvar! Det finns inte i min tanke att gå över tiden! Jag gjorde inte det sist så jag hoppas att jag inte gör det den här gången heller! Det är tillräckligt tungt nu tycker jag! Känns mest konstigt att jag bara ska jobba 4 dagar till! Men sen har jag bokat in massor av praktiska saker som tandläkaren, frisören, banken m.m.

Jag kommer om inget händer föda som vanligt på BB Sophia i Stockholm. Jag har bara ljusa minnen från tidigare förlossning om man bortser från den fruktansvärda smärtan. Men den har man ju tack och lov nästan glömt nu!

Nya vagnen ska jag hämta om en vecka. Annars har jag inte köpt så mycket. Fortfarande nojig att något ska gå fel och vågar inte riktigt slappna av.

kram
    Em

• Emos00

Ingen bebis än! Vankar verkligen fram nu! Trodde att det var något på G igår kväll men det lugnade ner sig sen under natten. Det är verkligen med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot förlossningen. Jag vet hur j-vla ont det gör och vilken pers det är men att vi snart ska få träffa det lilla livet känns så stort att det inte finns ord för det! Det vi vet är ju att man sätts igång i vecka 41+0 när man fått assisterad befruktning så max 2 veckor kvar!

Jag ser verkligen fram emot att ha det lilla livet på utsidan för jag sover så sjukt dåligt och har ju gjort hela graviditeten. Jag ser fram emot att få sova mer en 2 timmar i sträck vilket jag inte gör idag. Och att lägga sig och vila under dagen gör saken bara ännu värre! Jag försöker hålla mig sysselsatt nu för jag blir så rastlös av att bara gå hemma. 

Vi får verkligen hoppas Hoppfull att de små liven håller sig på insidan ett bra tag till!  

Självklart kommer jag skriva några rader när underverket är här! Så håll alla tummar och tår nu!

kram
    Em

• Emos00

Jag håller på att bli tokig!!! 

Har nu gått över tiden med flera dagar och ingen bebis än! Det här är så otroligt jobbigt psykiskt! Det enda jag gör på dagarna är ju att gå och känna efter. Sparkar den tillräckligt mycket?! Kan det vara något som är fel?! Och så håller jag på dagarna i ända. Och det blir ju inte bättre att man är en enda stor tickande hormonbomb redo att explodera vilken sekund som helst! Fram till i helgen som var levde jag ju mitt "vanliga" liv med saker att göra men nu har orken tagit slut. 

Jag vill ju träffa det lilla livet nu! Jag känner mig som en elefant som varit gravid i minst 2 år!

Kram
    Em

• Emos00

Nu är hon här!!! Förra veckan föddes världens finaste lilla tjej! Vi så obeskrivligt lyckliga!

Allt gick jätte bra. Fick sättas igång tillslut då lillan inte ville komma ut av sig själv. Det enda rådet jag kan ge är  om ni bor i Stockholm - föd på BB Sophia! Vilken helt fantastisk klinik med så kompetent personal!

Nu skriker lillan och vill ha mat!

Kram
    Em

Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012