Inlägg från: Anceka m D |Visa alla inlägg
  • Anceka m D

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

M och M skrev 2014-08-19 06:31:17 följande:

När i en cykel börjar dom med ett program på ivf?

Det beror på om man kör långa eller korta metoden. Med korta började jag på dag 5 har jag för mig, efter att ha gjort ett ultraljud innan.
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-08-19 11:52:26 följande:

Jag kommer vara på dag 7 på mötet imorgon, så kanske måste vänta en cykel till då...

Egentligen skulle jag varit på dag 2 eller 3 om inte jag hade fått. Mens ovanligt tidigt denna månad...

Då blir det nog nästa cykel, de brukar vilja planera lite och så är det ju mediciner som ska hämtas som kan behöva beställas av apoteket osv.
  • Anceka m D

Tittar in här och läser då och då. Lycka till med IVF: en M och M, håller tummarna för att ni hör till dem som lyckas på första försöket!

• Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-14 18:24:55 följande:

Ni som gör /gjort ivf, åker ni dit Boda för uttag och insättning?

Jag hade med mig min man vid både äggplock och återföring, ja. Vid äggplocket är det definitivt skönt att ha sällskap, man blir lite groggy av bedövningen. Vid återföringen ville jag ha honom med när vi fick höra resultatet av befruktningen.
  • Anceka m D

När vi kom till återföreningen fick vi också veta hur det hade gått med befruktningen av äggen. I vårt fall var det bara två som hade blivit 4-celliga embryon vilket gjorde mig lite ledsen och då var det skönt att min man var med. Det görs nog lite olika men på vår klinik ringde de bara om inget ägg skulle blivit befruktat (och därmed förstås ingen återföring), annars hade man fått en tid som man skulle komma för återföring.

• Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-15 06:04:22 följande:

Vad äggplock ungefär hur länge blir man på kliniken?

Vi var där ungefär två timmar.
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-15 11:34:16 följande:

Sen ultraljuden inför äggplock kan inte ta så lång tid heller va?

Beror på om de har drop-in eller om man får en tid, men själva ultraljudet tog kanske 10 min. De ska räkna och mäta äggblåsorna.

Antalet dagar till insättning styrs nog då av vilken dag äggplocket blir. Om det är på en onsdag tex gissar jag att de väljer 2 eller 5 dagars odling.
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-15 13:37:09 följande:

Så om man har äggplock måndag så kan man inte få 5 dagars odling

Inte om de har stängt på lördagen, gissar jag.
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-15 15:15:26 följande:

Om det misslyckas med dosering av mediciner för att få Ägg etc räknas det ändå som ett försök eller får de liksom ändra till nästa gång så att ett försök bara räknas som en insättning av ett befruktat Ägg?

Det brukar stå i deras regler/riktlinjer och betalningsvillkor.
  • Anceka m D

Den månaden vi lyckades hade vi sex precis varannan dag, två dagar före ÄL och kvällen då jag hade känt ÄL på eftermiddagen. Slump? Kanske, men eftersom vi visste att min mans spermier inte var på topp tror jag stenhårt på att varje dag aldrig hade funkat för oss.

• Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-17 10:07:40 följande:

Varit på ultraljud. Känner mig besviken. På vänster äggstock fattade jag henne som det var två mindre äggblåsor och på höger 6 lite större äggblåsor. Känns lite. :-\ Får vänta på att IVF-kliniken ringer i eftermiddag......

Jag kommer inte ihåg mitt exakta antal men det låter ändå rätt normalt. Ibland har de svårt att se ena äggstocken. Och sen vill de absolut undvika överstimulering första försöket. Det är inte enkelt att ställa in den individuella dosen. Jag fick ut 10 ägg i slutändan, varav typ 6 var mogna och det verkade vara helt normalt. Du ska se att det blir något av det här försöket!
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-21 19:08:19 följande:

Jag gör ju äggplock på onsdag vilket innebär insättning fredag eller månad. 2 eller 5 dagars odling... Blir antagligen 2 känns det som. Är det bara jag eller känns 5 dagars odling ovanligt? Känns taskigt att jag inte kan få insättning efter 3 dagar pga helgen... :-\

På min klinik gjorde de aldrig 3 dagar, bara 2 eller 5. Och nästan alltid 2 dagar första IVF:en.
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-24 06:20:05 följande:

Har inte känt av någon ägglossning nu som jag gör i vanliga fall nu efter ägglossningssprutan... Vet inte om det är normalt eller.. Känns ju konstigt :-\ Tänk om de inte kan plocka äggen...

Du ska INTE känna av ägglossning. Har äggen lossnat kan de inte plocka de. Ägglossningssprutan är till för att få äggen att slutmogna så att säga. Äggen plockas sen direkt från äggstocken. 
  • Anceka m D
    M och M skrev 2014-09-24 09:53:14 följande:

Liverapportering :-P : Så, då var äggplocket gjort. Gick helt okej. Är lite öm nu, men inget som jag tyckte var jättehemskt. Hade 9 större äggblåsor, över 15. Och 8 mindre, under 15. Som jag förstod det fick dom dock "bara" ut 5 Ägg. Blir återinföring på fredag eller måndag. De hör av sig på fredag morgon/förmiddag hur det blir.

Skönt att det är gjort! Vi fick ut 8 ägg, tror att 5 blev befruktade och 2 blev 4-celliga embryon. Men vet de som fått ut 3 ägg, alla befruktade och överlevde fint. Så allt hänger inte på antalet. Håller tummarna!
  • Anceka m D

M och M: grattis till ett jättefint resultat! Och hoppas att det löser sig med det praktiska på måndag.

• Anceka m D
    M och M skrev 2014-10-02 17:07:41 följande:

Jag får för mig att många misslyckas med sin första ivf, varför är det så?

Har du sett några siffror? Det jag har hört är att det kan vara som en testomgång, att det är svårt att hitta rätt hormondoser och preparat för vissa kvinnor. Men då beror ju misslyckandet på för få ägg eller dålig kvalitet tex. När man får så fina embryon som du borde chansen vara god att lyckas!
  • Anceka m D

Ett sätt att uttrycka det:

Minst 15 miljoner sädesceller för varje milliliter frisk säd

? Minst 50 % rörlighet

? Minst 30% av spermierna skall ha ett normalt utseende

Så upp till 70% av spermierna får alltså vara avvikande och det räknas ändå som normalt.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?