M och M skrev 2014-01-09 20:37:31 följande:
Men stort grattis Maramina! Ni måste ju lyckats nyligen? Måste ju kännas fantastiskt? Ångrar ni att ni inte startade med IVF tidigare? Får man fråga vad ni fick betala? Hur fungerar det med såna som man fryser? Alltså rent krasst kan man få jättemånga försök om man har många ägg som kan frysas in, då blir det liksom inte bara tre försök eller? Hur lång tid tar en behandling och hur långt mellan de olika försöker? Tusen frågor
Det var ett tag sedan, jag går in i vecka 17 imorgon. Sist jag skrev var väl strax efter att jag hade plussat. Nej, vi ångrar inte att vi inte startade tidigare. Utredningen gjorde vi delvis för att jag inte fick den hjälpen jag ville/behövde med min ämnesomsättning. Jag behövde få ner mitt TSH då jag kände av mina symptom som jag får när den inte är ok (ledvärk bl.a.) och läkaren på VC gick enbart efter referensvärdena för vad som är ok för ickegravida och inget på att jag hade mina symptom eller på att vi försökte bli gravida. Så när vi fick våra resultat från utredningen för exakt ett år sedan så stod vi i valet och kvalet om vi skulle "lägga ner" eller testa IVF. Ett försök då kostade 27000kr (tror jag det var) ett 3-pack kostade 57000kr. Då jag var arbetslös skulle vi velat vänta, och vi ville köpa 3 pack för att slippa känna pressen. Men då mitt AMH låg under klinikens interna krav på vad de fick ligga på för att man skulle få köpa 3-pack, och kliniken gick med på att göra ett undantag för oss, förutsatt att vi gjorde första försöket med en gång, så fanns det inte så mycket att välja på. Men min ämnesomsättning krånglade så vi kunde inte göra första försöket förrän lite senare på våren. Man har 18 månader på sig på "vår" klinik att slutföra sina tre försök, räknat från första försöket så vi tänkte avvakta med försök nr 2 då jag gick jobb och ville inte vara jätte nyanställd osv. Men så i höstas kände jag att jag bara ville gå vidare med våra liv, antingen med ytterligare ett barn, eller så med det barn vi redan har, och så körde vi på försök nr 2, vilket var i oktober. Första försöket var enligt det sk "långa protokollet". Då försätts man i ett kemiskt klimakterie, vilket oftast görs mha nässpray. I regel brukar det ta 2-3 veckor innan man är nedreglerad men för vissa tar det längre tid. Det kollas med blodprov. När man är nedreglerad börjar man med att ta sprutor som främjar äggtillväxten, samtidig som man fortsätter med sprayen, fast i halverad dos. Äggtillväxten kollas med VUL och när äggblåsorna är lagom stora så får man ta en ägglossningsspruta. 36 timmar efter den sker äggplocket. Eventuellt/eventuella befruktade ägg (oftast 1, i undantagsfall 2) förs tillbaka 2-5 dagar senare. Hela den här processen brukar ta 5-6 veckor, ibland mer. Andra försöket fick jag testa korta protokollet. Då hoppar man över nedregleringen och på cykeldag 2-3 börjar man med sprutorna. Jag fick ta en som främjade äggtillväxten och en som såg till att äggen inte lossade spontant. Jag har för mig att äggplocket i mitt fall blev redan på cykeldag 10 eller 11, jag minns inte riktigt. 3 dagar efter plocket fick jag tillbaka något som kliniken ansåg vara "ett toppembryo". Mina övriga fyra befruktade ägg odlades vidare tre dagar till, en överlevde inte men det gjorde de andra tre, så de frystes in. Hur det är med de frysta, om de ingår i paketet eller ej skiljer nog från klinik till klinik. På min klinik har jag för mig att det antingen var så att ett frysförsök ingick, eller så var det så att man fick betala någon tusenlapp för återinförandet av embryot. Vi kollade aldrig upp det helt, så jag har inte koll.