Inlägg från: mammamia78 |Visa alla inlägg
  • mammamia78

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Har en dotter född 2004 och är omgift nu med en annan man och vi har försökt sedan förra sommaren att få ett barn men inget har hänt fortfarande och jag börjar lessna blir så avundsjuk på alla som är gravida eller som fått barn nyss. Hör om andra både privat och i media som väntar barn och blir avundsjuk rent ut sagt och tänker varför kan inte jag/vi få till det? Sen tänker jag att ok jag har iaf ETT barn och är otroligt glad för det, för det kunde vara värre att jag inte hade något barn alls ju men sen känns det inte som det räcker ändå, jag vill ha fler barn.

Det är jobbigt när alla frågar: ska inte ni ha fler barn? vill inte din man ha barn (han har inga sedan tidigare)? ska ni inte skaffa ett syskon m.m.... samtidigt som vi försöker som bara den och inget händer och jag blir verkligen sååååååå ledsen och deppig och varje gång mensen kommer så kommer sorgen att det inte tog sig denna gången heller.

Har beställt både ägglossningsstickor och ägglossningsstickor och graviditetstest samt det där glidmedlet som skulle vara så bra "preseed" så man jäklar i mig kan köra som tusan nu och förhoppningsvis få till det.

Har försökt ringa och få tid för utredning (då vi är över 35 år båda två och har försökt så pass länge nu) men ingen har tider nu och inte heller vet de hur tiderna inför hösten är.

Har ni några andra tips på hur man lättare ska bli "på smällen"?? Jag känner mig desperat nog att prova allt jag kan tänkas nu för att få till det. Har aldrig haft svårt att bli gravid förut, verkar inte direkt ligga infertilitet i släkten på makens sida heller då nästan alla syskon fått barn och de är totalt 11 syskon i familjen.

Det påverkar en så mycket denna längtan efter ett syskon till det barn man har att man nästan inte kan glädja sig åt att ha henne man känner sig deprimerad och nedstämd och sur och vresig för det mesta.

• mammamia78
    moderlig skrev 2013-05-28 22:26:24 följande:
    Det gör ju tyvär det..känner igen mig i det mesta du skriver..men om det gått så långt att du nästan inte kan glädja dig åt dottern så kanske du behöver få prata med någon proffesionellt.. Detta kan ju även hjälpa/göra att det " släpper" som man fått till sig..om inte så kanske man stärker sig själv och sitt barn. Vad gör "preeseed?

Är verkligen tacksam att jag kan glädjas åt min solstråle, tror att jag njuter mer av henne just därför vi inte kunnat få fler! Men visst finns det stunder då man "försvinner" i egna tankar och måste gå iväg för att släppa några tårar...fick oxå lov att försöka förklara för henne när vi fick missfallet vilket inte var det lättaste..första hon gjorde när hon kom på dagis va att deklarera att mamma är ledsen för hon vill ha en bebis

Tack Ampin:)  Nä nu tar jag nya krafttag inför 30:e(?!?) försöksomgången...gonggong 

Missförstå mig inte, jag gläds jättemycket åt min dotter absolut och jag älskar henne över allt men jag vill sååå gärna ha ett syskon till henne, jag vill sååå gärna utöka familjen. Min dotter är det bästa jag har ingen tvekan om saken.

Fick hem ÄL-stickor och gravtester m.m igår och var så nyfiken att jag tog ett test för ÄL just for fun liksom och hör o häpna men jag fick positivt utslag. Hade inte tid o sitta o vänta på utslaget först så jag la undan testet och när jag kollade senare på kvällen så var det positivt jag som ska ha mens om 9 dagar trodde ju såklart ÄL var förbi... men kanske det är så att vi försökt på fel tid i månaden helt enkelt och när den tiden är förbi har man oftast varit så less att man inte tyckt det var någon idé att fortsätta rumla i sänghalmen och då har vi troligen missat min ÄL!

Har känt molvärk i magen och haft ökade flytningar faktiskt men trott att det var pga nåt annat... så nu försöker vi lite till då och hoppas det blir ett positivt GRAV-test framöver.

Håll tummarna!
  • mammamia78

Har alla möjliga symptom såhär nu 6 dagar innan BIM.

Halsbränna
    EXTREM trötthet
    Molvärk
    Superömma bröst
    Smått illamående (känns som man ätit för mycket precis hela tiden fast man inte har ätit nåt,fick enbart i mig en glass nu nåt annat klarar jag inte att äta).
    Gråtmild
    Humörsvängingar.

Så hör man person efter person är gravida och jag kan inte hjälpa det men jag blir avundsjuk för jag vill också bli det nu!!!! Är så sjukt otålig så denna väntan att bara vänta o vänta innan man kan få utslag på ett test är olidlig, jag vill veta NU och helst vill jag veta att jag ÄR gravid inte att det inte är nåt, vill INTE att mensen ska komma på minst 9 månader nu.

• mammamia78

Det verkar inte bättre än att vi legat på fel dagar i månaden Förvånad

Tog ÄL-test för första gången i tisdags och fick ett svagt men inte jättesvagt utslag och dagen efter var det lite svagare så jag tror jag hade ÄL på söndagen eller måndagen och inte alls när jag trodde att jag hade det i mitten i månaden Skrikandes

Om detta stämmer så är det inte undra på om det inte tagit sig om man har gjort det på fel tidpunkter! Suck vad less jag blir... hoppas såååå att det ska ta sig denna månad då vi faktiskt låg på fredag innan helgen och sedan på tisdagen och onsdagen (kanske får ta o ligga lite till idag bara för att säkra det haha).

Men jag är så less på mig själv och detta kännande efter symptom varenda månad som alltid slutat i besvikelse (inte underligt då vi inte prickat in rätt dagar).

Så nu är det EXTRA jobbig väntan känner jag... är otålig av naturen också och denna väntan är sååå jobbig ju!!!

Har fortf superont i tuttarna och känner lite molvärk till o från och känner alldeles för mkt i stort sett och jag hoppas det kan ta sig nu så man kan få börja slappna av lite och sluta vänta på att det ska ta sig. Gaahh... jag vill veta NU!!! Tungan ute

• mammamia78
    Maramina skrev 2013-06-01 12:39:57 följande:
    Mammamia: De flesta får alltid svagt utslag på sina test och denna kan variera en del under månaden. Det är endast när teststrecket är starkare än kontrollstrecket som man verkligen kan säga att man troligtvis haft ägglossning.
    Jag har testat nu och det ger inget utslag ALLS längre så jag tippar på att jag hade ÄL förra helgen. Då strecket var rätt starkt men inte starkare än kontrollstrecket när jag testade på tisdagen och därefter har det blivit svagare och svagare till numer obefintligt så jag tror inte att det var så att det alltid ger utslag då det inte visar något alls nu.

• mammamia78

Tror jag fått mensen, men smärtan är lite annorlunda mot för hur den brukar vara vid mens för mig. Kraftigare och blodflödet känns mindre, mer ljusrött blod utan så mycket klumpar i som det brukar (ursäkta detaljer).

Är det mensen trots allt eller kan det vara en graviditetsblödning? Anledningen att jag undrar är för den inte brukar komma tidigare som den gjorde nu... och smärtan var lite annorlunda, magen är sjukt svullen och det gjorde ont när jag gick förut till affären och tillbaka varje steg ömmade magen.

• mammamia78

Alla symptom kvarstår och värst är tröttheten, sover som jag vore drogad på nätterna och vaknar extremt trött och somnar om igen (tack och lov att jag har semester nu).

Det ENDA som inte kvarstår är ömma bröst, men jag är trött, har molvärk till o från, illamåendet börjar ta vid sakta och humörsvängningarna är här och jag är sååå mycket mer intresserad av min man nu så att säga men testet jag tog IGÅR på BIM +3 var negativt.

Jag har inte blött något mer... vet att det var samma sak när jag var gravid med dottern för 10 år sedan och väntade på plus, fick negativt flera gånger om och hade så många symptom och det var så jobbigt att vara så förändrad hormonellt och jag ville bara att mensen skulle sätta igång så jag fick bli normal igen sen men till sist så fick jag positivt svar iaf (minns inte exakt hur länge det dröjde efter BIM). Men denna väntan och utan att kunna ge omgivningen en orsak till mitt mående är jobbigt också... som min man kan inte förstå varför jag är så trött och jag kan inte säga att det är för jag är gravid t.ex. heller och kunna få förståelse.

• mammamia78

Jag håller på att bli GALEN av att inte veta, mest för jag är så sjukt äckligt trött. Och ingen i omgivningen kan förstå varför jag är så trött, inte jag heller för den delen. Min man tycker jag är bara lat för jag är ledig nu och blir därför trött för jag inte har nåt bättre för mig. Men jag är inte tröt i huvudet (psykiskt trött alltså) utan det är kroppen som känns som jag sprungit maraton med en järnrustning på mig och jag orkar inte röra mig av trötthet.

Är även sjukt irriterad på folk... jag brukar inte alls vara såhär trött eller irriterad, bara irriterad när jag ska ha mens.

Och jag börjar bli orolig ang tröttheten nu som suttit i sen ÄL nån gång...  så ovissheten är sååå jobbig.

Antingen kan mensen komma och låta mig gå vidare eller så kan det bli ett plus... men kanske min ENDAGS blödning var mens??!! Obestämd Det var isf första gången den uppförde sig så konstigt och var så kort.

Jag vill bara VETA!!!! antingen eller...

• mammamia78
    Maramina skrev 2013-06-11 15:15:27 följande:
    Mammamia, du har inte funderat på att gå till vårdcentralen och be dom kolla upp din trötthet? Det kan ju vara så att du är gravid men att du inte får ut något hcg i urinen. De kan ju ta ett blodprov samtidigt som de kan kolla upp andra orsaker till tröttheten, som tex blodbrist. Fast om du går dit, börja inte med att nämna att du tror att du kanske är gravid utan säg att du är så enormt trött och utgå från det. Sedan kan det kanske vara bra att fundera på om du inte skulle ta och sjukskriva dig? För det är väl semester du har? För om du sjukskriver dig så sparar du semestern till när du är piggare och orkar njuta av din ledighet

Ska vänta ett par dagar och sedan kontakta VC för att få en undersökning med prover om varför jag är så hiskeligt trött hela tiden.

Fick ju en blödning men då den varade i mindre än 1 dygn så verkade det inte som att det var mensen heller liksom och efter det har jag inte blött något mer öht så jag tänker att det kan inte varit mens, eller? Men om det VAR mens varför är jag såhär trött då? Det ska jag be att få kolla upp om jag inte får nåt resultat snart på testerna. Men kanske jag bör kontakta MVC just pga den där blödningen jag hade? Tänker om det är nåt gynekologiskt fel???

Vad ska jag sjukskriva mig för? Trötthet? Är ju redan 50% sjukskriven så det skulle ju bli dubbla sjukskrivningar. Och jag måste hitta en läkare som kan sjukskriva mig också men för vad som sagt? Blir galen av detta nu...
  • mammamia78
    Maramina skrev 2013-06-11 20:04:52 följande:
    Ja, varför inte trötthet? Eller rättare sagt att du är så totalt utmattad att du inte orkar något. För det är väl det du säger att du är? Tänk så här, om du inte hade varit ledig nu, hade du orkat jobba? Om inte, vad skulle du gjort då? Jag antar att du hade gått till läkare och sjukskrivit dig. Eller? Så nu när du är ledig ska du tänka precis likadant. Men är du pigg nog så att du tror att du skulle orkat jobba, ja, då avvaktar du helt enkelt. I och med att du har känt så nu i mer än två veckor så ser jag ingen anledning till att du inte ska söka hjälp eller vänta med att söka hjälp. För så länge ska man ju inte gå och vara totalt utmattad

Det är det här att man inte vill vara till besvär, man orkar heller inte ta sig för med att ordna med sjukskrivning osv... hade jag inte varit ledig hade jag fått tvinga mig o jobba för jag inte har råd att sjukskriva mig mer. Suck vad besvärligt allt ska vara.

Imorgon har vi skolavslutning för dottern och mamma är här på besök men när hon åker hem ska jag ringa MVC för jag är så nojjig ang den där blödningen också. Vad tusan kan det varit? Mf borde varat längre o blött mer o mens likaså, ändå är testerna negativa
  • mammamia78
    Maramina skrev 2013-06-11 23:43:05 följande:
    Men vännen, vem vill du inte vara till besvär för? Sjukvården? Är det bättre att mannen går där hemma och irriterar sig på att du, i hans ögon, bara lagar dig? Du skrev ju själv att han inte hade förståelse för din trötthet. Får du tröttheten utredd så kan du visa med läkarintyg att det är inget du har inbillat dig och inte heller är det så att du är lat. Genom att inte göra något, tycker jag att det känns som om du bara gör det värre för dug själv. Jag vet hur jobbigt det kan vara att ta det där steget! Jag är en sådan person som avskyr all slags undersökningar, så som läkar-, tandläkar-, gynekolog-, optiker osv. Hellre att laga hål i tänderna utan bedövning, och hellre lägger jag mig på operationsbordet än går och får det undersökt.

Vad det gäller blödningen så tror jag att de flesta MVC inte gör något alls. De säger i regel bara att du ska testa igen om en vecka eller liknande. Och det är sällan som utebliven mens utreds förrän efter flera månader. Jag hoppas ju att du ska få hjälp, men jag känner att jag måste ju förbereda dig på hur det med hög sannolikhet kommer att bli.

Inte för att jag har med saken att göra, men nyfiken som jag är, och som en person som vill förstå andra, så måste jag fråga hur ni har tänkt ordna med ekonomin när du blir gravid om ni inte har råd med att du är sjukskriven på heltid? Dels så är det ju många som blir sjukskrivna delar av graviditeten pga geaviditetskomplikationer och dels så antar jag att du har tänkt vara föräldraledig, och föräldrapenningen är ju ungefär som sjukpenning. Hoppas at du inte blir stött över min fråga, jag vill inte verka dryg eller överlägsen, jag är bars nyfiken och jag vill förstå hur andra har det och hur andra tänker

Nog skulle vi klara oss om jag blev heltidssjukskriven, jag är bara snål mannen ska precis till att börja jobba nu o kommer ha mer pengar än innan (han är ny i Sverige därför har han inte haft jobb innan).

Jag ska vänta till min mamma åker hem sen tar jag tag i att kontakta läkare, dessa dagar har jag så mkt att fixa o stå i att jag inte hinner med nåt annat.

Sen är d svårt att få tummen ur röven ibland och ta tag i saker som att kontakta läkare osv...
  • mammamia78

Kontaktade gynmottagningen igår och frågade och de sa bara vänta och testa igen om en vecka. Är det bara allmän trötthet så är det bara ett gott tecken sa de... vadå ett gott tecken?? det är ju för fan fruktansvärt jobbigt!!!!

De kunde inte göra nåt mer för att hjälpa mig och sa bara VÄNTA.... ska ringa någon annan stans idag för jag pallar inte detta längre. Kanske ringa VC och be att få göra blodprov för o se om jag är gravid???

• mammamia78
    M och M skrev 2013-06-17 05:09:50 följande:
    Oj så konstigt det är här nu. Hade BIM igår. Har sen i fredags haft lite småblödnibg precis som jag brukar ett par dagar innan mens så förstod vad som var på gång. Sent i lördagskväll kom lite rent blod om man så säger så då var Jag helt bombsäker att det hade startat och att det skulle vara i full gång när jag vaknade på söndag. Brukar alltid börja så på morgonen. Men till min förvåning då det inte blir nåt mer alls, utan åt andra hållet. Småblödningar har också upphört. Oj tänkte jag, är det min tur nu??!! Med dottern var det så, att jag trodde mensen kommit men den bara försvann och så var jag gravid. Men jag tänkte att har det inte hänt nåt mer på måndagmorgon så gör jag ett test. då. Gjorde det nu och det visade negativt. Förstår ingenting. Jag brukar ha regelbunden och tydlig mens, men vad blev det av det här då.. .? :-\

Ungefär så som det varit/ är för mig. Har kvar alla symptom o får negativt på testerna bara. Det gör mig orolig för jag undrar vad kommer den här molvärken av om jag inte är gravid?? Börjar tänka cystor, cancer m.m bara dåliga tankar... har fått tid hos en gynekolog dig så hoppas få svar på mina frågor då. Men undrar var mensen tog vägen den brukar aldrig hoppa över eller bara dyka upp i knappt ett dygn.

Vill veta säkert nu en gång för alla vad som händer med mig! Om jag inte är gravid vad är då felet på mig???
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?