• alem

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

inne på försök nr få se nu *räknar i huvudet* det blir försök nr 40 nu... *lagom LESS kan jag säga* på att få syskon till vår dotter (08a)... Hon tog 3 år att få till och hade MA året innan hon blev till, plussade samma dag som året innan så skulle haft en 07a men blev en 08 tillslut endå, hennes tvilling strök med tidigt i graviditeten men henne hade vi lyckan att få behålla iaf Hjärta

Har provat pergo och grejer och får ägglossning av det men inget hjälper ändå  
    Ger upp snart,.. 

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • alem
    Maramina skrev 2012-12-02 12:53:25 följande:

Välkommen! Oj! Försök 40, att ni orkar utan att ge upp! All heder åt er!

Här kom mensen här på morgonen. 2 dagar senare om man kollar på min normala cykel, 1 dag för tidigt om man går på mina tempkurvor. Ja, ja. Då blir det till att påbörja utredning den här månaden då..
    det är ju lixom bara att försöka bita ihop... en kompis har fått (sedan vi fick våra första barn med 3v mellanrum bara,) 2 ungar till...  många som fått många ungar under tiden vi försökt så det är lite extra tröttsamt men inget att göra åt.
    vi vill ju ha ett syskon till dottern och för att få det så måste man ju fortsätta försöka men det känns jävligt hopplöst faktiskt
  • alem
    Maramina skrev 2012-12-03 08:40:46 följande:

Har ni försökt med ivf?

Hur gamla är ni andra i tråden? Jag är 36 så tiden håller verkligen på att rinna ifrån mig... Jag hade verkligen velat skaffa barn tidigare, men det har inte funnits möjlighet till det av olika skäl, även om jag och min ma har varit tillsammans i mer än 12 år.  

nä inte än, har inte haft pengar för att göra det ännu... 
    har tagit spermaprov och allt bra och jag har fått prova 6månader pergotime utan resultat och dom hittar inte vad som skulle vara fel på någon av oss heller av de vi kollat... 

men bara vi börjar få lite fastare inkomst nu så ska vi iväg privat och göra en ny grundligare utredning, får ju ingen hjälp via landstinget iom att vi har en gemensam dotter redan...

• alem

hej tjejer! Extremt länge sedan jag skrev här nu... Har försökt lägga allt på paus, har börjat plugga och hållit mig sysselsatt och inte tänkt på det utan det har körts på som vanligt men utan tester och allt bös... 

Ville mest bara kika in och se hur det går för er alla Hjärta

Det har fortfarande inte tagit sig för oss iaf, och vi har ännu inte kommit iväg på någon utredning då ekonomin inte funnit, nu håller vi på sparar ihop pengar till något annat stort nämligen vårt bröllop som kommer ske nästa sommar!!!

Men nu har tankarna kommit smygande igen, längtan och saknaden efter ett syskon till vår dotter... Folk i min omgivning har börjat bli gravida nu igen och det är då alla tankar kommer smygande...
    I Augusti har vi försökt i 4 år... 

• alem
    Maramina skrev 2013-06-23 10:08:50 följande:
    Hej hej, alem! Tråkigt att det inte har tagit sig för er heller!

Du vet väl att utredning får man i alla fall i se allra flesta landsting inom den vanliga högkostnadsskyddet även om man redan har barn och att det därmed inte kostar mer än vanliga läkarbesök? Så utredning kan ni ju göra även om ni inte har det så bra ekonomiskt!

Eventuell behandling får ni betala själva, men det behöver inte nödvändigtvis inte betyda att det behöver bli den dyraste behandlingen, IVF utan det kan ju vara enklare saker som behöver åtgärdas som tex ämnesomsättningen (Levaxin som man får då kostar ca 80 kr burken och räcker i 100 dagar om man ska ta en tablett/dag, jag äter det nämligen själv). Så utredning borde nu ju kunna göra även om ni sparar till bröllop!
    Vi har försökt men inte fått göra någon grundlig utredning utan då skulle vi vända oss privat... 
    Jag har tunna slemhinnor, och har ätit både levaxin och pergotime och spermatest var normalt som vi gjorde...
    Men det har inte funkat något av det...

Men det har ju funkat förut så nån gång ska det väl bannemig funka igen! Även om det är tröttsamt att det aldrig tar sig... hade så gärna velat ha närmare mellan barnen... Vi tänkte vänta till nästa höst nu iaf så vi får bröllopet och allt sådant klart innan vi gör ordentlig utredning. Jag har 2½ år kvar i skolan nu oxå så man har ju lite fullt upp ändå :)  
  • alem
    Maramina skrev 2013-06-24 19:36:28 följande:
    "Har ätit", så du äter inte det längre? Varför? Har ditt TSH blivit bra? Vad har du för värden nu? Får Pergotime slemhinnorna tjockare? Eller har det gjorts några försök att få dom tjockare? Får du inte längre hjälp med det? Sorry för tusen frågor, jag är så nyfiken. Vad är det för saker de har undersökt och vad är det för saker som ni skulle få betala för? Och vad är det för utredningar och vad kostar dom som ni skulle få betala för själva?
    det är inte många undersökningar iom att allt vi fått höra är att vi måste vända oss privat.. spermatest har gubben varit och gjort själv) och jag har bara fått gyn undersökningar och några blodprover... 

Det är över 1 år sedan jag slutade med levaxin nu så ingen aning om mina värden, jag åt pergo i 6 månader mer kunna vi inte få via VC, vet inte om de blir tjockare av det med det enda som hon såg under gyn undersökningarna var att dom var lite tunna.... annars inget. 

En vanligt grund undersökning tror jag går på 5-7000 på carlanderska dit vi tänkte vända oss sen.
    Sen kan det tillkomma vissa prover som är valbara man kan betala extra för...

• alem

4 år och 1 månad tog det men igår kom + et!!!! 

SJUKT olägligt, kan inte finnas en mer oläglig tidpunkt för det men sjukt glada!  

• alem
    jamka skrev 2013-10-30 17:21:01 följande:

Grattis! Har ni försökt över 4 år? Varför tror du att det lyckades just nu? För mig var det också så för några år sedan, jag har försökt att bli gravid sedan 2008 och blev gravid först 2011 just då när jag inte ville bli gravid. Jag blev i alla fall överlycklig men jag fick missfall i v. 9. Men nu är jag gravid igen, v. 7+1:)
    aaa börja försöka aug 09 så sjukt lång tid har det tagit... 

ingen aning, kanske just för att det är sjukt olägligt då vi ska gifta oss 26/7 nästa år men nu har vi bf 3/7 så om det går vägen får vi nog skjuta på bröllopet...  
  • alem

Vi har försökt mestadels själva, i sept förra året så gjorde gubben sperma prov som visade helt ok och jag fick börja med pergotime i 6 månader enda dom kunna se var att jag hade aningen tunna slemmhinnor så att det kan vara svårt för något att fästa och därav fick jag pergotime. 
    Men trotts att jag var på vul varje dag kring ÄL för att se och vi sexade precis efter order så att säga så har det inte tagit sig innan...

Dottern vi har (hon blir 5 nu i dec) tog det 3 år att få till oxå, med något missfall på vägen...  

• alem
    M och M skrev 2013-10-31 22:26:54 följande:

Vad frustrerande det är! Om man verkligen ser att det är rätt tidpunkt och får till det, vad är det som gör att det inte blir????? Jag förstår inte!!! Jag vet inte hur jag skulle klara att försöka fyra år! Vi har kämpat drygt ett nu och jag tycker det är psykisk terror. Hur har ni klarat er? Hur har er relation till det? Sexlivet? Hur tänker du kring syskon till er dotter, har det varit jobbigt eller inget ni tänkt på? Fy fan orättvisa värld säger jag bara. Skönt att ni fått ert plus i alla fall!!!!
    det har verkligen gått upp och ner, och varit väldigt påfrestande.... Vi har försökt fokusera på annat och köra på utan att tänka massa på det men det har varit skit tråkigt rent ut sagt stundtals att lixom nä vi måste ha sex nu... sex ska va kul inget man känner tvång till! 
    Vi gick och bestämde oss för att gifta oss istället så har fokuserat på det och jag har börjat plugga och grejer!
    Men nu så kommer vi behöva skjuta på bröllopet då det var tänkt 26/7 men bf är 3/7 så tror inte vi kommer klara av det då hehe skulle gifta oss i vår lilla hemby 60 mil bort oxå och tänk om man går över 2 v lixom...

Men vi väntar med att skjuta på det offentligt tills vi ser hur det går iom alla missfall jag haft tidigare så känner vi oss inte säkra ännu... men om allt har gått bra till årsskiftet så skjuter vi på det offentligt, har inte skickat inbjudningar och sådant ännu så det är inga problem så sätt.

Och tänkte isf göra en kul grej av det, typ en video där vi tillsammans berättar att bröllopet är inställt och snirkligt komma fram till att det är det för att det istället kommer en liten bäbis och visa ul bild eller nå sånt hehe

åhåååå va jag hoppas att det lila livet får stanna!!!!

Men är lite orolig då jag haft så ont i magen hela dagen nu... som hugg till och från och så har jag fått vid några mf tidigare så är ju såklart orolig över det men hoppas på att det bara är vanlig "växtvärk"  
  • alem
    jamka skrev 2013-12-03 16:48:43 följande:
    Nu är jag tillbaka i den här tråden. Jag fick missfall i v. 12, det för två dagar sedan. Fostret dog i v. 8+5. Nu väntar jag tills allt kommer ut. Jobbigt. Mitt andra missfall.

Så jag ska fortsätta min kamp att få syskon till min 6-åring.

Och så fick jag reda på att en släkting till mig är i v. 14. Hon får sitt junibarn men inte jag:(

beklagar {#emotions_dlg.flower}

• alem

Lycka till M och M {#emotions_dlg.flower}

Lycka till alla ni andra som kämpar oxå! 

Nu är det sådär jätte jätte länge sedan jag skrev igen men tänkte det kan vara skönt och införliva lite hopp iaf! Än så länge så flyter det på okej för oss har RUL på torsdag och på fredag har vi gått halva tiden! Hjärta 

För alla er nya så har vi kämpat med syskon sedan aug 09 till vår dotter och lyckades alltså nu ÄNTLIGEN efter 4 år och 1 månad bli gravida på egen hand. 

• alem
    MAME skrev 2014-02-03 17:45:00 följande:
    Grattis, har själv försökt få ett syskon till vår son född-08 i ungefär 3 år utan resultat.
    Var första graviditeten på naturlig väg?

ja det var på naturlig väg med dottern oxå, men det tog 3 år totalt med ett MA året innan hon kom 08. 

• alem

Då är vi nästan lika marimina jag går in 19+0 på fredag ( än sålänge, får se vad RUL säger i övermorgon) Vår dotter kommer hinna bli 5,5år hon innan bebis kommer

• alem
    missyT skrev 2014-03-23 17:40:52 följande:
    Hejsan.

Jag är ny här på FL.

Jag och min man har varit tillsammans i 11år nu och har en 8årig son.
    Vi har försökt att få syskon i smart 4år men det står helt still..
    Vi har left efter "när det kommer så kommer det, ingen panik" Men nu har vi båda två insett att det inte går längre.
    Väntar att se om jag är gravid 8april (kanske testar tidigare) om inte så ska vi kontakta läkaren för en utredning.
    Det börjar tära på förhållandet när vi båda två längtar sååå efter ett syskon..

4 år och 1 månad tog det för oss att bli gravida igen efter att ha fått en dotter 08. så nu i början av juli beräknas den lill* anlända <3 

Håller tummarna för att 4 år är magiska gränsen för er oxå! 

• alem

Skickar lite pepp och pusch till er som kämpar! Vet exakt vad ni går igenom och hur mycket det tär på ens relation. Det gäller att ALDRIG tappa hoppet helt. Efter 49 försök så lyckades vi bli gravida igen och gick in i v 30 idag.

• alem
    Gweny skrev 2014-05-31 10:55:21 följande:
    JAG ÄR GRAVID!!!!  smile2.gif   Är helt i chock!! 

Vi hade slutat hoppats, väntade på behandling ju!!  Igår när jag letade efter en sak, så hittade jag ett gravtest, testade mest för skoj skull, då mensen uteblivit läänge, som den gjort innan i många månader. Nästan med en gång dök det upp ett plus!! Jag fattade ingenting, vaa?? Helt chockad jag och sambon, så i morse sprang vi iväg och köpte ett digitalt!!!  Hur är det möjligt, efter 1års kämpande??? Måtte det gå bra nu.

Grattis!  

Det är som att vinna på triss det här med att bli gravid!  

• alem

Hej tjejer! Ni är många nya och jag har inte riktigt hängt med i svängarna senaste tiden då som kanske några av er minns vi äntligen efter 4½ års kämpande lyckades bli gravida igen! 

Tänkte bara meddela att i måndags så kom det en liten tjej till världen Hjärta som vi har kämpat för denna lilla bruden alltså! 

Jag hoppas av hela mitt hjärta att även alla ni får möjligheten att uppleva detta igen oxå inom en snar framtid och alla tummar jag har hålls för er allihopa. 

• alem
    Fröken Frågvis skrev 2014-07-05 15:02:28 följande:

Grattis Alem och Maramina till era flickor! Vi fick också en liten tjej i början av april, kan inte låta bli att undra om det finns en anledning till att vi alla fått flickor. Visst har ni båda flickor sedan innan också?

Håller också tummar och tår för er som kämpar att ni snart ska ha turen på er sida. Min dotter hann bli nästan 4,5 år innan hon blev storasyster, och vi gick igenom otaliga behandlingar, läkarbesök, en operation och flera missfall innan det slutligen gick vägen. Jag är så oerhört glad att vi inte gav upp trots att det kändes helt omöjligt. I efterhand är det lilla knytet värt varje jobbig sekund. Kanske uppskattar vi våra barn lite extra, vi som kämpat så länge?!

Ja jag har en flicka sedan innan oxå ???? hon hann bli 5,5år nu innan hon äntligen fick bli storasyster!
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?