• Analoga

Skaver ögat vid blinkning om man har ögoninflammation?

Jag är förkyld. Idag helt plötsligt, efter jag tvättat håret, började det klia och skava i örat. Trodde det skulle gå över efter ett tag men det har hållit på hela dagen. Är nu lite rött, rinner och kommer lite vitt kladd ur det oxå. Har tvättat med vatten utifrån och in mot nästippen som man ska göra. Det värsta är dock det här jäkla skavandet. Känns som det är något skräp där och skaver vid varje blinkning. Ser dock inget skräp i ögat.

Brukar det skava i ögat vid en ögoninflammation? Eller vad kan det vara??  

• Svar på tråden Skaver ögat vid blinkning om man har ögoninflammation?
  • Analoga
    Tessou skrev 2012-12-19 19:23:45 följande:
    Hej! Har du blivit frisk från din ögoninflammation än??

Våran son blev dålig i slutat av November, och det tog 2,5 vecka innan han fick tillbaka sin vita i ögat - istället för att det var rött... Undertiden jag vabbade med honom, blev jag också smittad.. Imorgon Torsdag har jag varit dålig i 2 veckor..... Har fått olika ögondroppar och inget funkar.

Igår var jag till ögonmottagningen i Västerås, där sa hon att jag hade en kraftig virusinfektion och att det kan ta flera veckor innan det blir bra.... Jag kan inte öppna ögat som är ''sjukt''.. det rinner & rinner, precis som att jag skulle gråta dygnet runt... Så nu går jag runt med solglasögon - för även om jag har ögat stängt hela tiden så är jag väldigt ljuskänslig. Men jag tycker det känns bättre i ögat, som att det får ''vila'' liksom...

Så jag hoppas jag blir bra snart.... TYVÄRR har sonen börjat klia sig igen, och det rinner lite...

Hej!  Det skavde ordentligt och rann ur ögat en hel dag; morgonen  efter så var det igenklibbat o kliade. Jag baddade med vatten ett par dagar och sedan blev det bra.  Men senast i söndags fick jag besvär i samma öga igen, men det gick över på ett par dagar.  Men det kanske är så då att virusinfektionen kan hålla i sig flera veckor..

Vi får krya på oss    -  jättejobbigt att ha såna här ögonbesvär.. 
  • Tessou
    Analoga skrev 2012-12-19 19:30:38 följande:
    Hej!  Det skavde ordentligt och rann ur ögat en hel dag; morgonen  efter så var det igenklibbat o kliade. Jag baddade med vatten ett par dagar och sedan blev det bra.  Men senast i söndags fick jag besvär i samma öga igen, men det gick över på ett par dagar.  Men det kanske är så då att virusinfektionen kan hålla i sig flera veckor..

Vi får krya på oss    -  jättejobbigt att ha såna här ögonbesvär.. 
    Ja, det är jättejobbigt... Jag kör bil på jobbet - vilket jag såklart inte kan nu (är sjukskriven). Jag ser ingenting på mitt högra öga..

Vad  jobbigt för dig att det går över och sedan kommer tillbaka.. då tror man ju att man äntligen är frisk! Får se om jag får sitta själv på Julafton eller ej, det är ju så himla smittsamt...
    ELIAS 090326
  • Amidina

Har hänt mig 2 ggr, dock i samband med linser.
    Det kan hända att du fått ett litet sår på hornhinnan, då skaver det hemskt och vätskar sig.

Besök hos en doktor och sen en salva till ögat, det går över på en vecka. 

• Tessou
    Amidina skrev 2012-12-19 19:41:17 följande:
    Har hänt mig 2 ggr, dock i samband med linser.
    Det kan hända att du fått ett litet sår på hornhinnan, då skaver det hemskt och vätskar sig.

Besök hos en doktor och sen en salva till ögat, det går över på en vecka. 
    Har haft mitt i 2 veckor, med massa olika salvor, och det blir bara värre...
    Men vissa har tur verkar det som!!
    ELIAS 090326
  • Amidina
    Tessou skrev 2012-12-19 19:43:38 följande:
    Har haft mitt i 2 veckor, med massa olika salvor, och det blir bara värre...
    Men vissa har tur verkar det som!!
    Usch, det låter brutalt. Jag höll på att få dåndimpen efter ett par dagar bara.
    Men vad säger läkarna? Det är farligt om det bara går och blir värre ju. 
  • Tessou
    Amidina skrev 2012-12-19 20:13:58 följande:
    Usch, det låter brutalt. Jag höll på att få dåndimpen efter ett par dagar bara.
    Men vad säger läkarna? Det är farligt om det bara går och blir värre ju. 
    Fick nya droppar igår, som svalkar lite. Har sådan fruktansvärt brännande känsla i ögat. Precis som om man har ett sår på fingret, och får in salt där i... Så känns det i ögat 24/7.......

Mitt ögat har dock sett ut som en vanlig inflammation. Sonens öga var blodrött, precis som om han fått en bristning i ögat - vilket han inte hade. Så jag hoppas verkligen att han inte fick lida som jag gör nu... Han sa dock inte att det gjorde ont.

Läkarna säger att det försvinner, så småningom, och att det bara är att vänta ut....
    ELIAS 090326
  • Emmeliina

Har haft sår på hornhinnan och jag trodde det var ögoninflammation först så började behandling med det men det gick inte över och jag hade såååå ont i ögat och var jätte ljuskänslig. Till och med när jag blundade med det dåliga ögat och bara fick ljus in i det andra friska ögat gjorde det ändå ont i det dåliga. Fick antibiotika droppar och några andra droppar som lade sig som en hinna för att göra det mindre irriterat.

Har du varit hos en läkare som kollat dig ordentligt i ögat med en sån maskin som optiker har? Det är bara då man ser om man har sår nämligen.

• Amidina
    Tessou skrev 2012-12-19 20:17:37 följande:
    Fick nya droppar igår, som svalkar lite. Har sådan fruktansvärt brännande känsla i ögat. Precis som om man har ett sår på fingret, och får in salt där i... Så känns det i ögat 24/7.......

Mitt ögat har dock sett ut som en vanlig inflammation. Sonens öga var blodrött, precis som om han fått en bristning i ögat - vilket han inte hade. Så jag hoppas verkligen att han inte fick lida som jag gör nu... Han sa dock inte att det gjorde ont.

Läkarna säger att det försvinner, så småningom, och att det bara är att vänta ut....
    Håller tummarna för att du blir bra snart, det är ett jäkla skit att gå med. Inte nog med att det gör ont och är jobbigt, man ser inte riktigt klok ut heller. Tungan ute
  • Tessou
    Emmeliina skrev 2012-12-19 20:19:08 följande:
    Har haft sår på hornhinnan och jag trodde det var ögoninflammation först så började behandling med det men det gick inte över och jag hade såååå ont i ögat och var jätte ljuskänslig. Till och med när jag blundade med det dåliga ögat och bara fick ljus in i det andra friska ögat gjorde det ändå ont i det dåliga. Fick antibiotika droppar och några andra droppar som lade sig som en hinna för att göra det mindre irriterat.

Har du varit hos en läkare som kollat dig ordentligt i ögat med en sån maskin som optiker har? Det är bara då man ser om man har sår nämligen.
    Frågar du mig?

Isåfall ja, jag var dit igår. Fick kolla synen först (läsa en rad med bokstäver) Sedan fick jag någon gul salva i ögat som hon torkade bort efter undersökningen. Som inte gick så bra, för jag kan knappt hålla ögat stängt - eller öppet... Det bara rinner, svider & bränner...

Men idag har jag haft solglasögon halva dagen, så jag känner att ''det onda'' ögat kan vara öppet lite längre hela tiden... Men såfort jag tar av de gör det ont av ljuset (fast vi har nästan helt nedsläckt, förutom stjärnor i fönstren). Men det ska bli spännande att se hur det känns imorgon  på förmiddagen, nu när ögat kunnat vila lite.
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Amidina skrev 2012-12-19 20:21:48 följande:
    Håller tummarna för att du blir bra snart, det är ett jäkla skit att gå med. Inte nog med att det gör ont och är jobbigt, man ser inte riktigt klok ut heller. Tungan ute
    Ha ha, näe... Första veckan så var ögonlocket svullet så ögat hängde - samtidigt som jag var svullen under ögat som ''tryckte upp'' det... När jag kom till jobbet med läkarintyget så bara stirrade de... ''Ursäkta att jag stirrar, men du ser verkligen inte klok ut''... ha ha!
    ELIAS 090326
  • GeneralMiami
    I morse när jag vaknade var ögat igenklistrat. Men nu (än så länge iaf) skaver det iaf inte vid varje blinkning och det är ju skönt att slippa. Är nog en ögoninflammation ändå..

Bästa huskur när ögonen klistras igen med varbildningar är att stryka avsvalkat "svart Tepåse" runt och på ögonen. Cool
Svar på tråden Skaver ögat vid blinkning om man har ögoninflammation?