• Victrix

Vi gravida från RMC Malmö

Hej på er, är idag i vecka 6+2 men har inte vågat komma över hit ännu. Har dock en fråga till er som gått igenom detta, fick igår en sparsam blödning som först kom och sen var de lite brun-rosa-aktiga flytningar med lite slemmiga bruna trådar, ursäkta detaljerna. Idag har det inte varit mycket alls. Är det någon som haft detta eller vet något? Var på vul (som var inplanerat) igår precis efter blödningen kom. Då syntes hinnsäck som växt sedan förra veckan, gulkropp, litet embryo och antydan till hjärtslag. Enligt läkaren kan det går hur som, bra eller dåligt. Fick ingen förklaring till blödningen. Är såklart orolig nu. Tog hCG igår och ska ta ett till på måndag. Sedan nytt vul på torsdag.

• Victrix

marisabelle: skönt att höra att allt är okej trots detta. Har inte haft någon mer blödning än den som kom i torsdags vid lunchtid, men dock någon brun flytning, även idag, men extremt lite. Hoppas att det tyder på något positivt och att inte det progesteron jag tar håller tillbaka en ev missfallsblödning och att det ändå är missfall. Är det någon här som tar extra progesteron på egen hand?

Tant Groda: jag vet inte, men senaste vul innan blödningen var ju en vecka innan den kom, då höll han dock på en halvtimme för att hitta embryo så det frestade ju säkert på. 

• Victrix

marisabelle: hur stor var den som du räknar som stor blödning? Jag har haft ytterst få bruna flytningar sedan i torsdags lunchtid då det var rött blod då, men ikväll nu blev det rött på pappret i flera vändor och det kom även ut en klump med mörkrött  blod sedan blev det brunt på pappret. Fattar ingenting, men nu känns det rätt hopplöst om jag ska vara ärlig. 

Någon som vet om missfall kan vara så att det kommer och går? har läst att det brukar öka, alltså börja sparsamt och sedan öka. 

• Victrix

Tack, men det känns som sagt inte så bra. Har dock inte kommit något mer idag än den gången så det är ju väldigt lite. Men kan säkert vara ett sådant missfall som dröjer ut. Försöker att ställa in mig på det värsta så jag inte ska bli besviken, men det känns så jobbigt. Man har kämpat så länge, aldrig fått ägglossning ens och nu är man gravid och då kanske det inte kommer bli bra iaf.

• Victrix
    marisabelle skrev 2013-07-15 10:17:41 följande:
    De två stora blödningarna jag haft har varit som en mkt riklig mens. Hade en i förrgår, men den slutade mkt snabbare än den förra. Det är otäckt med blödningar men jag vet ju varför jag blöder så det känns lugnare. Jag går på blodförtunnande sprutor så det är därför jag blöder. Men första gången kändes det verkligen inte bra. Min blödning är utanför fostret men är man orolig så be om en koll så du vet varför. Håller tummarna!
    Okej, inte kul alls, men det måste ändå kännas lite skönt att veta vad det beror på. Jag hade blivit lättad om man visste anledningen, nu känns det bara som att gå och vänta på att missfallet ska starta. Vad ju på VUL men då sa inte läkaren varför jag hade en blödning då utan bara att det kunde vara missfall eller något annat och inte behövde betyda dåligt. Sedan hade jag ju inget mer utan lugnande mig lite, nu när andra blödningen kom så känns det inte så lätt att släppa det, får se vad som sägs på torsdag på nästa VUL. Hoppas innerligt att det inte kommer mer blödningar nu utan att det bara var dessa två och att allt är okej. Ska fråga då vad det beror på ifall det är så att det syns embryo och hjärtslag och man inte kan konstatera missfall. Önskar dig lycka till också, och att du slipper mer blödningar även om du vet vad det beror på.
  • Victrix
    marisabelle skrev 2013-07-15 14:45:09 följande:
    Jag frågade på RMC varför jag blödde men fick inte direkt nått svar. Så när jag fick den första stora blödningen så var jag på mitt lokala sjukhus och hon sa att det berodde på sprutorna. 
    Jag hoppas jag slipper fler, det är lite tråkigt nu när det är sommar. Man blir lite låst...
    Jag hoppas det går riktigt bra för dig! 
    Okej, har inte varit i kontakt med RMC sedan jag blev överstimulerad, har blivit lasarettet här hela tiden, de bokar in nya VUL och blodprov så jag hinner inte reagera. Ska be dem att skicka ner journalkopior till RMC när jag kommer dit nu i veckan. 

Någon som tagit hCG-prover? sköterskan som idag meddelade mitt hCG (6+3) på 20 000 verkade inte direkt jättepositiv och frågade istället hur jag mådde och om jag kände mig gravid, inte så lätt att veta hur det ska kännas när jag aldrig varit det tidigare, inte haft mens eller ägglossning på egen hand ens. Dessutom tar jag progesteron också som kan förvirra.

Mina värden låg på 2700 (5+1) och 4700 (5+3). Men det intressanta är väl stegringen tills idag, tog provet för någon timme sedan så i eftermiddag eller imorgon bitti får jag reda på det. Och sköterskan sa att beroende vad det visar så kanske de vill att jag kommer in tidigare än torsdag... Låter ju inte så bra direkt.
  • Victrix

Ökning till 48000 idag och ska dit på torsdag, så det känns ändå som goda nyheter :) hoppas då på att allt ser bra ut. 

• Victrix
    Tuttiluttan skrev 2013-07-15 18:02:43 följande:
    Så länge de ökar är det bara positivt! RMC sa till mig att det ökar ca det dubbla varannan dag! Så de va goda nyheter för er
    Grattis till de goda nyheterna!
    Tack, ja, det känns lite bättre nu. Befarade det värsta med tanke på blödningarna. Dock så är det fortfarande lite oroväckande att de inte såg så mycket på VUL förra veckan, men förhoppningsvis var det för tidigt bara. Kan knappt vänta tills på torsdag...
  • Victrix
    Tuttiluttan skrev 2013-07-15 18:16:27 följande:
    Du är ju i ett tidigt stadie, jag fick missfall efter vårt andra försök, dom gjorde då VUL för att konstatera så allt va borta. Detta va i v7 ( 6+3 ) dom såg inget alls ( inte ens en fosterblåsa ) och läkaren på kk sa att de är svårt och nästan omöjligt att se något så tidigt. RMC gör ju VUL i v8, tydligen så ser man bäst då eller lättast iaf.
    På min första testdag hade jag 42 i hcg, andra testdagen 300 och vid sista kollen 60. ( mellan de 2 sista testdagarna gick de 3 dagar ) så jag är ganska så säker på du inte är påväg o få missfall för då borde du sjunka i en ganska hög fart!
    Jag hoppas du har rätt :). Tack för att du delade med dig av din historia, kan inte varit kul att få missfall. Lider så med de som fått det, framförallt efter kämpande med barnlöshet. Huh! 
  • Victrix
    Tuttiluttan skrev 2013-07-15 18:43:54 följande:
    Jag håller tummarna för dig! Har läst allt du skrivit och jag vet precis hur du känner! Berätta för min man och han hoppas verkligen för er att det fortsätter upp! Idag är jag gravid igen efter 3: ICSI:n går in i v19 imorgon. Sorgen efter missfallet sitter i än, skulle om de inte skett haft BF i augusti. Men försöker att inte tänka så mycket på de utan gläds åt bebis som anländer i december! Jag kommer fortsätta följa din resa om du vill dela den! Jag hejar så gott jag kan

Vad snäll du är :), nu har du kommit långt i din graviditet men önskar ändå fortsatt lycka till. Förstår att det fortfarande sitter i, även om man vet att det oftast är fel på embryot så har man ju alla dessa förhoppningar och sedan när man kämpat så länge, usch nej, det är verkligen ledsamt. Vill inte behöva gå igenom det. Men så mysigt med julbebis, älskar julen så det är ju verkligen världens bästa present :).
  • Victrix
    Karin13 skrev 2013-07-19 18:12:35 följande:
    Victrix: Säg till om du inte får några bilder, läkarna gör nämligen lite olika. Läkaren vi var hos sa ingenting om några bilder. Jag förstod först senare att de som varit hos andra läkare fått med sig hem. Kändes lite tråkigt.
    Vad trist, för det måste ju vara jättekul att ha. Vi vill jättegärna ha bilder. Vilken läkare hade du? så vet vi ifall vi behöver påtala det :)
  • Victrix

Ni som fått bilder, när fick gjorde ni era? 

Trist för er som inte fått :( 

• Victrix
    Tuttiluttan skrev 2013-07-22 13:23:12 följande:

Hur menar du? Bilderna fick vi direkt efter VUL. Läkaren vi hade skrev ut dom innan vi lämna rummet.
    Alltså, när gjorde ni era ultraljud? var det flera månader sedan osv osv? tänkte eftersom det verkar som att de slutat göra det nu =)
  • Victrix
    Tuttiluttan skrev 2013-07-22 14:49:55 följande:
    Aha, du menar så Jag gjorde VUL v8, extra Ul v14, rul v20 ( nu på torsdag )
    Innan fick vi i Skåne ett rul i v32, de är idag borttaget. Så de är ju isf om bm anser att tul behövs.
    Ja, och alltså, vilket datum typ =)
  • Victrix
    Maybe skrev 2013-07-22 15:20:33 följande:
    Första vul på rmc gjorde jag 10e januari. fick en bild med mig hem
    Sen gjorde jag ett privat ul några veckor senare.Fick bilder både utskrivna och på cd men då betalade vi
    Sen tul nu 10e juli, då va jag i vecka 34 eller 35. Fick ingen bild men han låg så dumt så det hade inte blivit bra ändå. Gör de inte alltid tul om det är ivf?
    Min bebis va lite liten så gör ett tul till 8e augusti.
    Bf 28e augusti enligt rmc och  22 augusti enligt rul  
    Okej =) vad spännande att det snart tittar ut en liten =)
  • Victrix

Förstår precis. Själv har jag haft så svårt att njuta av graviditeten, har bara känt oro hela tiden, för att något ska hända. Har dock verkligen försökt att må bra och inte oroa mig, men det är lättare sagt än gjort. Hoppas att du kan må bra i alla fall och tro mig, det kommer börjar kännas mer och mer och synas :). Har du känt av rörelser och så ännu? 

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö