• MiaMorot

Är så kluven! Gå över till bara ersättning, eller fortsätta amma?

Här om dagen var jag helt säker. Jag ville inte amma mer. Jag ville gå över till ersättning.

Idag är jag kluven. Totalt!

Min dotter är nu 4 veckor, och jag helammar henne. Amningen funkar, men jag själv tycker inte det är sådär jättesmidigt. 

Problem 1 är att hitta några kläder man kan amma i utan att behöva klä av sig typ helt.Kan ju vara trevligt att slippa strippa helt om man inte är hemma. Och i min garderob finns typ 4 såna tröjor. Ska man behöva köpa en helt ny garderob?!

Problem 2 är oxå när man är borta, att man ska hitta en bra plats att amma på. Där det inte drar eller är för kallt, och där man sitter hyffsat bekvämt. Det tar ju ändå en stund.

Problem 3 är att alltid hålla brösten varma. Jag tycker det är rätt bökigt att hela tiden tänka på det.

Problem 4 är att jag inte kan sova hur jag vill. Jag törs inte sova varken på sidan eller på mage för att jag är rädd för mjölkstockning. Och jag hatar att sova på rygg. Törs heller inte sova utan kläder eftersom jag är rädd att brösten ska bli för kalla, och jag gillar inte att ha på mig massa kläder när jag sover.

Problem 5 är att man inte kan äta vad man vill. Och även om man tycker man är försiktig så känns det som att man får i sig nåt olämpligt ändå. Och antingen blir man straffad med 1-2 dagar med gallskrik pga magknip, eller så är det utslag.

Med ersättning slipper man mycket av det här, men man får annat krångel istället..Krångel med blandning, värmning, och diskning.

På dagarna när man är hemma är det väl inget krångligt.. men på nätterna blir det ju genast lite jobbigare..  eller när man är iväg någonstans.

Vad säger ni andra?  amning eller ersättning?
    pga att jag precis haft mjölkstockning så har jag tillgång till tabletter som avbryter mjölkproduktionen, och då finns ingen återvändo..

• Svar på tråden Är så kluven! Gå över till bara ersättning, eller fortsätta amma?
  • nirakanna2

Jag delammade p.g.a. att sonen inte gick upp som han skulle hur jag än kämpade med amning, pumpning etc. Jag hade gärna ammat mer, för det är så smidigt med färdig mat Jag använde urringade tröjor som jag drog ner över bröstet när jag skulle amma och lade en handduk över så jag inte blev blottad. Jag var inte extremt noga med att hålla brösten varma, bara vanliga kläder. Sov med mjuk bh för att kunna ha amningsilägg mot läckage. Om du vill amma, tror jag inte de praktiska problemen är oöverkomliga alls. Vill du sluta, så blir det bra barn på ersättning också , men det är smidigt att bara lägga barnet till bröstet när det är hungrigt...

• Natulcien
    MiaMorot skrev 2012-11-27 20:12:00 följande:
    Här om dagen var jag helt säker. Jag ville inte amma mer. Jag ville gå över till ersättning.

Idag är jag kluven. Totalt!

Min dotter är nu 4 veckor, och jag helammar henne. Amningen funkar, men jag själv tycker inte det är sådär jättesmidigt. 

Problem 1 är att hitta några kläder man kan amma i utan att behöva klä av sig typ helt.Kan ju vara trevligt att slippa strippa helt om man inte är hemma. Och i min garderob finns typ 4 såna tröjor. Ska man behöva köpa en helt ny garderob?!

Problem 2 är oxå när man är borta, att man ska hitta en bra plats att amma på. Där det inte drar eller är för kallt, och där man sitter hyffsat bekvämt. Det tar ju ändå en stund.

Problem 3 är att alltid hålla brösten varma. Jag tycker det är rätt bökigt att hela tiden tänka på det.

Problem 4 är att jag inte kan sova hur jag vill. Jag törs inte sova varken på sidan eller på mage för att jag är rädd för mjölkstockning. Och jag hatar att sova på rygg. Törs heller inte sova utan kläder eftersom jag är rädd att brösten ska bli för kalla, och jag gillar inte att ha på mig massa kläder när jag sover.

Problem 5 är att man inte kan äta vad man vill. Och även om man tycker man är försiktig så känns det som att man får i sig nåt olämpligt ändå. Och antingen blir man straffad med 1-2 dagar med gallskrik pga magknip, eller så är det utslag.

Med ersättning slipper man mycket av det här, men man får annat krångel istället..Krångel med blandning, värmning, och diskning.

På dagarna när man är hemma är det väl inget krångligt.. men på nätterna blir det ju genast lite jobbigare..  eller när man är iväg någonstans.

Vad säger ni andra?  amning eller ersättning?
    pga att jag precis haft mjölkstockning så har jag tillgång till tabletter som avbryter mjölkproduktionen, och då finns ingen återvändo..

Du måste ju hitta det som känns bäst för just dig och din bebis. Lyssna inte för mycket på andras åsikter, utan känn efter själv i första hand. Men jag förstår att det är svårt.

Vad gäller offentlig amning, så var jag inte heller jättebekväm med det. Men jag tyckte nog att man alltid kunde hitta en lite undanskymd plats om man var tvungen, och jag köpte ett par billiga amningstoppar på Tradera, som jag sen sålde av igen när jag slutade amma.
    Men jag såg till att inte vara ute så himla mycket av den anledningen också, för att slippa amma ute så mycket. Men det var ju p.g.a att amningen var viktig just för mig.

Och även om du inte vill amma offentligt så kanske du kan pumpa ur mjölk och ta med på flaska, alternativt ge ersättning de gångerna? Att sluta amma helt av den anledningen kanske är lite drastiskt?
    4 veckor kan ju, i och för sig, vara lite tidigt för att introducera flaska, men snart borde det ju kunna fungera? Vi gav vår son urpumpad bröstmjölk på flaska från ca 3 månader om jag skulle iväg, och sambon skulle mata t.ex.

Har du haft mjölkstockning ofta, eller har extra lätt för det? I så fall förstår jag din oro. Men annars så verkar du vara överdrivet försiktig kring det.
    Jag brydde mig aldrig om att hålla brösten extra varma, eller undvika vissa sovpositioner. Men jag hade aldrig minsta känning av mjölkstockning ändå. Men visst...man kan ju vara mer eller mindre känslig säkert...?

Och ang. ätandet så behövde jag aldrig tänkt på det eftersom sonen inte reagerade på något. är du säker på att det är ditt ätande som bebisen har reagerat på de gånger hon fått magknip t.ex.? Har du provat att ge henne Semperdroppar om hon ofta har ont i magen?

Jag upplevde ändå amningens fördelar som så pass stora att jag tveklöst helammade. Det är ju dessutom ganska kort tid av ens liv det handlar om.
    Men känner du att det är väldigt jobbigt och du inte mår bra, så kanske ersättning är det bättre alternativet för just er. Det handlar nog mest om att du måste bli bekväm med ditt val och inte älta för mycket..?
  • Donum

När det gäller kläder, så har jag löst det med att ha ett elastiskt linne under mina "vanliga" toppar och tröjor. På så sätt kan jag bara dra upp det yttersta lagret, dra ner linnet och voilà. Ett väldigt bra sådant elastiskt linne är Mamalicious heal strap top. 

• Annelie 76

Jag löste klädproblemet med att ha ett linne längst in som jag inte använde axelbanden på. Det var alltså bara på magen. Sen hade jag t-shirt eller långärmad t-shirt över som jag drog upp. På så vis blottade jag ingenting och behövde inte köpa en massa nya kläder, linnen och t-shirts hade jag ju hemma.

Brösten höll jag varma genom att ha inlägg i ull.

När det gäller ersättning så är det väldigt enkelt numer. Nästan oavsett märke så finns det både pulver (billigast) och färdig ersättning på tetra. Tetran är suverän att ha med ut, bara att hälla i flaskan och ge. Behöver inte värmas.

En tvillingmma sa att tetrorna var hennes räddning på nätterna, tack vare dem blev nattmatningarna mycket smidigare. Samma där, bara att hälla upp och mata.   

• MiaMorot

Ja det är verkligen svårt...

men man skulle ju kanske kunna köpa några billiga amningströjor som man kan ha just när man ska iväg..

och sen kanske jag är lite överdrivet rädd för mjölkstockning.. den största anledningen till det är nog att en bekant till mig nyligen fick sån svår mjölstockning att de blev tvugna att sätta dränage i bröstet på henne, och hon var väldigt väldigt dålig.  Sen fick jag själv en släng av mjölkstockning trots min försiktighet med allt  (men då visste jag inte att man kunde få mjölkstockning av för mycket snuttande. Det fick jag lära mig den hårda vägen) och jag kan säga att mjölkstockning önskar jag inte inte ens min värsta fiende.  Fy fan så dålig jag var :S 

• MiaMorot
    Donum skrev 2012-11-27 20:32:50 följande:
    När det gäller kläder, så har jag löst det med att ha ett elastiskt linne under mina "vanliga" toppar och tröjor. På så sätt kan jag bara dra upp det yttersta lagret, dra ner linnet och voilà. Ett väldigt bra sådant elastiskt linne är Mamalicious heal strap top. 

bra tips!  ska genast kolla upp det :)
  • MiaMorot
    Annelie 76 skrev 2012-11-27 20:36:11 följande:
    Jag löste klädproblemet med att ha ett linne längst in som jag inte använde axelbanden på. Det var alltså bara på magen. Sen hade jag t-shirt eller långärmad t-shirt över som jag drog upp. På så vis blottade jag ingenting och behövde inte köpa en massa nya kläder, linnen och t-shirts hade jag ju hemma.

Brösten höll jag varma genom att ha inlägg i ull.

När det gäller ersättning så är det väldigt enkelt numer. Nästan oavsett märke så finns det både pulver (billigast) och färdig ersättning på tetra. Tetran är suverän att ha med ut, bara att hälla i flaskan och ge. Behöver inte värmas.

En tvillingmma sa att tetrorna var hennes räddning på nätterna, tack vare dem blev nattmatningarna mycket smidigare. Samma där, bara att hälla upp och mata.   
    jaså den färdigblandade behöver inte värmas? det visste jag inte.  Men tar bebisen det ändå då?  tycker det borde vara godare när det är varmt?
  • apelsin81

Jag känner igen mig precis i vad du skriver. Jag avskydde att amma när min dotter var 4 veckor. Det enda jag tänkte på var att jag ville sluta. Men jag gjorde inte det. Det tog ca 2 månader för mig att känna mig bekväm med amningen. Den fungerade perfekt från första dan, men att känna sig bekväm med det tog som sagt lite längre tid. Klädfrågan löste jag genom att köpa 2 amningstoppar från Boob. De är jättesmidiga, man plockar bara fram den bröstvårta man ska amma ifrån och döljer allt annat. Dessa såg jag till att använda när jag skulle ut någonstans. Det var inte så jätteofta jag var borta så pass länge att jag behövde amma, hände väl kanske någon gång i veckan. Hemma slängde jag helt enkelt av mig tröjan, det var enklast så. Och så slapp jag ju få kräks på den Har du lätt för att få mjölkstockning? Själv höll jag också på med inlägg, varma kläder, vindtäta kläder och allt möjligt tjafs. Sedan slutade jag helt enkelt med allt sådant och har inte haft mjölkstockning en enda gång. Sover gör jag precis hur jag vill, det har inte varit några problem. Jag bestämde mig för att amma i 4 månader och sedan börja fasa ut. Nu är dottern 5 månade och jag har börjat byta ut amningar mot ersättning. Det känns jätteskönt att slippa amma, men jag är glad att jag höll ut så länge jag hade tänkt.

• MiaMorot

men ni som använt linne under som ni drar ner... upplever inte ni att det blivit tryck på sidan av bröstet när ni gjort så?  tänker på mjölkstockning igen..

• Elvis Mamma

Amning blir ju vad man gör det till, krånglar man till det så blir det ju krångligt

Jag har ammat länge och aldrig haft några speciella amningsplagg förutom amnings bh, annars kör jag med linne under mina vanliga kläder å när jag ammar borta så lägger jag över en tunn sjal bara!

Mjölkstockning har jag aldrig haft eller varit i närheten av att få ens å då har jag ammat totalt flera år.. Det finns super bra bröst värmare man kan köpa på Apoteket och lägga i bh:n.. Och jag sover alltid på sidan!

Sen att inte kunna äta vad man vill, det beror ju på om barnet är känsligt eller ej, ingen av mina barn har reagerat på någonting jag ätit!

Personligen skulle jag tycka att det vore mycket krångligare och mer omständigt att bli tvungen att ge flaska men det är ju en smaksak förstås!

• hummena

4 veckor är inte så lång tid, ofta tar det lite längre än så med att få allt att funka. I slutändan måste du göra det som känns bäst för dig, men om du väljer att fortsätta amma har du följande fördelar:

1. Det är gratis. Att ge ersättning kostar (median) 9500 kronor det första året. 
    2. Mammor som ammat i minst 6 månader har lägre bmi och i snitt 7.5 cm mindre midjemått än mammor som inte ammat eller slutat tidigare, statisiskt sätt.
    3. Mammor som ammar får, statistiskt sätt, 45 minuter mer sömn än mammor som ger ersättning.
    4. Att helamma ett barn bränner runt 500 kalorier om dagen. Det är det samma som att springa en timme.
    5. Om du ammar minst  6 månader har du upp till 75% lägre risk för benskörhet senare i livet.
    6. Du har 20% lägre risk att drabbas av cancer i äggstockar eller livmoder om du ammar minst 6 månader.
    7. Du har 10% lägre risk att drabbas av hjärtsjukdom om du ammar minst 6 månader.
    9. För varje år du ammar i ditt liv minskar risken för bröstcancer med 4.3%.

Ditt barn har också fördelar av din amning:

1. Barn som ammas har 4 gånger lägre risk att drabbas av diarre.
    2. Ammade barn blir sjuka ungefär 5 gånger mer sällan än flaskmatade barn, och när de blir sjuka blir de friska lättare.
    3. Ammade barn drabbas i mindre utsträckning av fetma som vuxna.
    4. Oxford university har visat att barn som ammas har större mental kapacitet än flaskmatade barn, och att effekten håller i över tid.
    5. Ammade barn dör mer sällan än flaskmatade barn i psd.

Jag hade själv jättemycket problem i början, svamp, spruckna bröstvårtor, operation för bröstböld, mastit tre gånger, platta bröstvårtor, reflux och allergi hos bebisen, och jag ville verkligen sluta varje dag i tre månaders tid, men hade ett helt fantastiskt stödnätverk omkring mig som uppmuntrade och stöttade och hjälpte, och sen blev det sakta enklare och enklare. Nu är min dotter 9 månader och jag vill amma tills hon är minst 2, det har gett oss båda enormt mycket, och jag är så glad att jag hade människor runt mig som pushade mig att fortsätta.

Så det kan bli inte bara bättre, utan helt fantastiskt! Jag hoppas att du fortsätter, för när det blir bra är det verkligen värt det!

Stort lycka till!

• Elvis Mamma

Aldrig upplevt tryck över brösten pga. linne, har till och med bh med byglar i men som sagt aldrig haft Mjölkstockning!

• Donum
    MiaMorot skrev 2012-11-27 20:58:39 följande:
    men ni som använt linne under som ni drar ner... upplever inte ni att det blivit tryck på sidan av bröstet när ni gjort så?  tänker på mjölkstockning igen..
    De linnena jag använder är helt elastiska. Det är inte bomull utan polyamid och elastan. Det blir inte något tryck någonstans när man drar ned det vid bröstet. 
  • Donum
    MiaMorot skrev 2012-11-27 20:52:25 följande:
    bra tips!  ska genast kolla upp det :)
    Gör så. Jag trivdes mycket bättre när jag kom på att jag kunde göra så. Amningstoppar tycker jag generellt är så fasligt fula och inte alls min stil. Med linne under kunde jag behålla min stil. 
  • Lillkossan

Jag har aldrig haft några speciella amningskläder. Jag har som vissa skrivit alltid ett tunt linne under mina tröjor som täcker magen när jag drar upp min "vanliga" tröja för att amma. Däremot har jag alltid amnings bh. Det låter som om du är lite överdrivet rädd för mjölkstockning?! Jag sover både på mage och på sidan, jag kan inte sova på rygg. Jag har ammat ute i -10 och aldrig gjort något speciellt för att hålla brösten varma. Har du haft mjölkstockningar? Eller varför är du så rädd?

Svar på tråden Är så kluven! Gå över till bara ersättning, eller fortsätta amma?