MiaMorot skrev 2012-11-27 20:12:00 följande:
Här om dagen var jag helt säker. Jag ville inte amma mer. Jag ville gå över till ersättning.
Idag är jag kluven. Totalt!
Min dotter är nu 4 veckor, och jag helammar henne. Amningen funkar, men jag själv tycker inte det är sådär jättesmidigt.
Problem 1 är att hitta några kläder man kan amma i utan att behöva klä av sig typ helt.Kan ju vara trevligt att slippa strippa helt om man inte är hemma. Och i min garderob finns typ 4 såna tröjor. Ska man behöva köpa en helt ny garderob?!
Problem 2 är oxå när man är borta, att man ska hitta en bra plats att amma på. Där det inte drar eller är för kallt, och där man sitter hyffsat bekvämt. Det tar ju ändå en stund.
Problem 3 är att alltid hålla brösten varma. Jag tycker det är rätt bökigt att hela tiden tänka på det.
Problem 4 är att jag inte kan sova hur jag vill. Jag törs inte sova varken på sidan eller på mage för att jag är rädd för mjölkstockning. Och jag hatar att sova på rygg. Törs heller inte sova utan kläder eftersom jag är rädd att brösten ska bli för kalla, och jag gillar inte att ha på mig massa kläder när jag sover.
Problem 5 är att man inte kan äta vad man vill. Och även om man tycker man är försiktig så känns det som att man får i sig nåt olämpligt ändå. Och antingen blir man straffad med 1-2 dagar med gallskrik pga magknip, eller så är det utslag.
Med ersättning slipper man mycket av det här, men man får annat krångel istället..Krångel med blandning, värmning, och diskning.
På dagarna när man är hemma är det väl inget krångligt.. men på nätterna blir det ju genast lite jobbigare.. eller när man är iväg någonstans.
Vad säger ni andra? amning eller ersättning?
pga att jag precis haft mjölkstockning så har jag tillgång till tabletter som avbryter mjölkproduktionen, och då finns ingen återvändo..
Du måste ju hitta det som känns bäst för just dig och din bebis. Lyssna inte för mycket på andras åsikter, utan känn efter själv i första hand. Men jag förstår att det är svårt.
Vad gäller offentlig amning, så var jag inte heller jättebekväm med det. Men jag tyckte nog att man alltid kunde hitta en lite undanskymd plats om man var tvungen, och jag köpte ett par billiga amningstoppar på Tradera, som jag sen sålde av igen när jag slutade amma.
Men jag såg till att inte vara ute så himla mycket av den anledningen också, för att slippa amma ute så mycket. Men det var ju p.g.a att amningen var viktig just för
mig.
Och även om du inte vill amma offentligt så kanske du kan pumpa ur mjölk och ta med på flaska, alternativt ge ersättning de gångerna? Att sluta amma helt av den anledningen kanske är lite drastiskt?
4 veckor kan ju, i och för sig, vara lite tidigt för att introducera flaska, men snart borde det ju kunna fungera? Vi gav vår son urpumpad bröstmjölk på flaska från ca 3 månader om jag skulle iväg, och sambon skulle mata t.ex.
Har du haft mjölkstockning ofta, eller har extra lätt för det? I så fall förstår jag din oro. Men annars så verkar du vara överdrivet försiktig kring det.
Jag brydde mig aldrig om att hålla brösten extra varma, eller undvika vissa sovpositioner. Men jag hade aldrig minsta känning av mjölkstockning ändå. Men visst...man kan ju vara mer eller mindre känslig säkert...?
Och ang. ätandet så behövde jag aldrig tänkt på det eftersom sonen inte reagerade på något. är du säker på att det är ditt ätande som bebisen har reagerat på de gånger hon fått magknip t.ex.? Har du provat att ge henne Semperdroppar om hon ofta har ont i magen?
Jag upplevde ändå amningens fördelar som så pass stora att jag tveklöst helammade. Det är ju dessutom ganska kort tid av ens liv det handlar om.
Men känner du att det är väldigt jobbigt och du inte mår bra, så kanske ersättning är det bättre alternativet för just er. Det handlar nog mest om att du måste bli bekväm med ditt val och inte älta för mycket..?