• EMAS

LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall

annaa83, ja, nu har jag börjat med rosenrot sedan ett par dagar. Vi får se hur det går... Jag borde nog köpa ett ägglossningstest också för jag känner aldrig när jag har det och man ska ju sluta med rosenroten vid ägglossning.

N1987, min akupunktör säger att socialstyrelsen säger att man inte bör ge akupunktur vid graviditet... Jag vet inte. Saken är ju den att jag blir gravid väldigt lätt, så det är ju inte den delen jag behöver hjälp med, mitt problem är ju att jag får missfall hela tiden. Jag har kastat i väg ett mail till den akupunktur du nämner så får vi se vad hon säger. Tack för tips!   

• EMAS

N1987, jag har nu fått svar av dem och tydligen har de en annan typ av akupunkturutbildning än den vanliga som heter obstetrisk akupunktur och då är det tydligen okej. Jag mailade igen och frågade om jag fick gå hos dem när jag väl är gravid igen. Jag gillar den akupunktör jag har nu men skulle känna mig tryggare om jag fick gå även när jag är gravid. Vi får se vad de svarar.

• EMAS

Pimpinellan, tack för infon, jag har ganska dålig koll.

Nu tjejer har vi bestämt oss, vi ska försöka bli gravida igen, femte gången gillt! Jag ska gå på akupunktur, fick napp hos Marietta som jag fick tips om i tråden! Jag ska ta pillret Gravid som jag köpt på apoteket. Jag ska ta trombyl. Jag ska ta progestoronkräm (när jag väl plussar). Jag ska åka till Borås och träffa Dr. Lennart. Såååååå, håll alla tummar, är ni snälla, att denna gång kommer det gå vägen!!! Går det vägen kommer jag att vara jättegravid när jag ska gifta mig nästa sommar, men jag hoppas min blivande tycker att jag är världens hetaste brud ändå

• EMAS

Nu har jag börjat på akupunktur hos Marietta och dessutom ska vi ner till Borås och träffa läkaren Lennart som gör en studie på par med upprepade missfall. Nu bara måste det ju gå bra ! Inte för att jag är gravid ännu (vad jag vet) men jag har de bästa förutsättningarna, hoppas jag. Hur går det för er andra?!

• EMAS

Hej allihopa, igår blev det plus för mig igen, ska det nu fungera, femte gången gillt...? Jag hoppas det!

Jag har bara varit på akupunktur en gång där de får ge akupunktur även när man är gravid, jag har ingen riktig koll på var de sätter nålarna eller hur många, jag ska vara lite mer uppmärksam nästa gång .

Hur går det för er andra?! 

• EMAS

Tack så mycket! Jag ska också hålla lite tummar, förjäkla tråkigt att man, efter så upprepade missfall inte kan glädjas åt en ny graviditet, men det är väl fler än jag som känner så, får jag tro...

När jag började med akupunktur så hade jag också en extremt lång menscykel. Men månaden efter så fick jag ju plus, så nu håller jag tummarna för dig

• EMAS

Hallå och välkommen till tråden!
    Jag har fyra missfall i bagaget, alla ganska tidigt. Jag blev utredd på Sophiahemmet och min kille var med första gången och de tog även blodprov på honom. Sedan följde han med varje gång som mitt stöd. Det är viktigt att känna stöd av sina närmsta. Jag går nu i akupnktur och har gjort sedan mitten av november, tror jag det är. Först gick jag till en kvinna som ger akupunktur innan man blir gravid och hon var jättetrevlig. En tanke var att jag har lång menscykel och akupunktur kunde förkorta den. Sedan började jag hos en annan som även kan ge akupunktur när man är gravid. Där började jag strax innan jul och visste inte om jag var gravid eller ej. Men den 26:e december gjorde jag ett positivt gravtest. Alltså är jag i v6 nu. Vi får se hur det går...
    Jag håller verkligen tummarna för oss alla!!   

• EMAS

che71, jag går hos en akupunktör som får ge akupunktur när man är gravid, den jag hade förut fick inte det. Jag tror att skillnaden är den jag har nu är (tror jag) utbildad barnmorska i grunden. Så den som sätter dina nålar för din rygg vet jag faktiskt inte, hör med henne/honom. På mig sätter de ca 8 stycken totalt i nästan en timme en gång i veckan. Sedan äter jag vitaminen gravid från apoteket, levaxin mot min sköldkörtel. Till sist är jag även med i en studie hos en läkare en Borås och det innebär att jag äter en tablett till men jag vet inte om det är ett sockerpiller eller något riktigt! Just det, jag använder mig också av progestoronkräm som jag köpte på nätet, jag smörjer in en liten klutt (som en femkrona ungefär) två gånger om dagen på ställen med tunn hud, ibland i armvecket, ibland i knävecket, osv.

idape, de hittade inte fel varken hos mig eller min sambo. Lite förhöjt värde på sköldskörteln som jag nu får levaxin emot, men i övrigt ingenting. 

• EMAS

Che71, stooooooooooooooooooort grattis, ja, nu ska det banne mig funka !!!

• EMAS

che71, hur går det för dig, har du börjat med fragmin än?

aurora, jag har aldrig tagit ipren vid graviditet och jag visste nog att man ska undvika det, men tack för tipset! Efter fyra missfall och nu tidigt gravid en femte gång är jag väldigt glad för tips och råd!

idape, jag är med i Lennart Blomqvists studie så jag vet inte om jag får sockerpiller eller ej, men hade jag inte varit det så hade jag nog ockå, på eget bevåg, ätit lite barnalbyl.    

• EMAS

Var på tidigt ultraljud idag, v. 8, och allt ser bra ut och ett litet hjärta slår. Lättnad men mycket oro nu, plötsligt känns det tydligare att jag har något viktigt att förlora. Snacka om att inte vara helt hel i skallen !

• EMAS

Jag har inte heller varit här på ett tag, har börjat gå i terapi för att lära mig lite bättre att förhålla mig till allt jobbiga jag varit med om sista året, fyra missfall och min kille som fått cancer (dock en väldigt lindrig sort, tack och lov). Hur som helst, min terapeuts tips var att inte vara inne här och läsa, skriva och hela tiden vara aktiv i det som ändå är jobbigt. För mig har det varit skönt så nu är det sista gången jag är här på väldigt länge igen, tror jag. Men jag vill i alla fall säga, fy fa, vad ledsen jag blir för din skull, che71, så jäklar jobbigt!!! Styrkekram till dig.

Lycka till allihopa! 

Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall