Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag är en (yaoi) animé/manga otaku, fråga mig vad du vill....

Ja, fråga vad du vill om animé och manga, som jag har tittat på/läst sen 1989.....

Ha lite tålamod med mig, om jag inte svarar tillräckligt fort =).

Yaoi is the opiate of the fan-girls....
  • Svar på tråden Jag är en (yaoi) animé/manga otaku, fråga mig vad du vill....
  • Aniiee

alla vet allt om manga och animé? I'm proud of, now.......

• Aniiee
    Aniiee skrev 2012-11-25 22:58:06 följande:
    alla vet allt om manga och animé? I'm proud of, now.......
    proud of you, skulle det stå.
    Anonym skrev 2012-11-25 23:00:22 följande:
    Alla är kanske inte intresserade....
    så kan det absolut vara, men tänkte så här före jul, kanske nån har en tio-åring som fått upp ögonen för serier och sånt..... 
  • Aniiee
    SHAKAWKAW skrev 2012-11-26 06:47:06 följande:
    Vad tycker du om att kvinnorna i manga oftast blir porträtterade som offer? Stora ögon, rädda ansiktsuttryck, alldeles för stora bröst, minimala kläder, etc.
    oj, vad läser du för manga? Stora ögon, visst, men det är estetik. De flesta mangakaraktärer har stora ögon..... I de flesta böcker jag läst är flickor/kvinnor power-houses, starka och självständiga, eller så är de comic relief. Lolita är stort i japan, och visst, tjejerna kan ha överdrivet stora bröst, men jag har aldrig i några genrer utom yuri och hentai stött på "offer" även om de kan verka vara det på ytan, om man bara ser en bild. 

Kläder, du har lite rätt. Många tjejer i manga, särskilt unga i genren shounen, har skoluniform på sig, och..... de ser ut så på en del skolor i japan..... det var inte roligt för en pojkflicka som mig.....

summa summarum: förutom i vissa genrer så känner jag inte alls igen det du säger, men där det förekommer är  det "av pojkar, för pojkar" och så länge det är så kunde jag inte bry mig mindre. Pojkfantasier får de syssla med, de små liven (pojkar alltså).
  • Aniiee
    SHAKAWKAW skrev 2012-11-26 17:05:51 följande:
    Intressant.

Allt manga jag har kommit över (ser inte på det i normala fall) är kvinnorna ledsna, rädda och alldeles för lite påklädda. De utstrålar någon slags offerroll.
    det är väl lite så att den mesta animé som kommer till sverige är shounen dvs pojkäventyr, som riktar sig till tonårspojkar..... vilka tonårspojkar vill inte ha damsels in distress men ginormous boobs.

Ursäkta engelskan, är så van att skriva på engelska att jag ibland har svårt att hitta uttryck på svenska.

vill du se en anime som är bra och där tjejerna inte är offer, så titta efter Ghost in the shell. Finns dubbad till engelska. 
  • Aniiee
    Winterfell skrev 2012-11-26 18:50:46 följande:
    Åh, älskar manga och anime, lägger dock alldeles för lite tid på det nu. När jag var yngre så både läste och tittade jag massor!

Har väl inga direkta frågor mer än vilka serier du kan tipsa om?  
    oj..... ja, var ska jag börja.... där jag brukar naturligtvis: Black Butler. Heter Korushitsuji 黒執事 på japanska. Handlar om en föräldrarlös adelspojke i 1800-talets england som har en butler som egentligen är en demon. Jag brukar säga att det är en övernaturlig serie med deckar-inslag. Jag skulle rekomendera att inga barn under tolv ser den dock, om de inte är lite tuffa för den är lite blodig i vissa avsnitt. Finns både som manga och som animé. Mangan finns översatt till både engelska och svenska, animéserien finns dubbad till engelska om man inte vill höra japanska. (skulle dock rekomendera att se den på japanska, då demonen spelas av japans bästa voice actor.)

Sen får man absolut inte glömma Death Note.... En shinigami (dödsgud) tappar sin dödsbok där han skriver upp vilka som ska dö. High school-eleven Yagami LIght hittar den och börjar använda den. När grova brottslingar börjar dö till höger och vänster träder den mystiske L fram för att hitta mördaren....... Finns både som animé, manga och 2 live action filmer (death note och death note the last name), med en spinn-off (L change the world)

Jag har så mycket mer, (mycket yaoi som är jättebra). Om ni letar efter något i en speciell genre eller till en viss åldersgrupp så hojta till.
  • Aniiee
    Winterfell skrev 2012-11-26 19:14:20 följande:
    Åh, Death Note älskar jag! Har både mangan, animén och live action filmerna
    Jag med.... är lite kär i L... och i Matsuyama Ken'ichi. Om du gillar honom, för restem (han som spela L) så borde du se live action-filmerna till Nana och Detroit Metal City. Båda är baserade på Mangor, och båda finns även som animé.
  • Aniiee

Puffar lite.... för ordningens skull....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Välkommen, välkommen =)

Oh.... jag har alltid velat lära mig mandarin.... men jag får inte plats med fler språk i mitt huvud nu.....

Jag brukar vänta på volymerna, fast de är lite sega på att komma till sverige. Kan ju importera dem, men.... dyyyyyrt..... jag saknar faktiskt bara de senaste två, och de har jag läst på nätet..... med en hel del huvudvärk... Ibland glömmer jag vad jag läser för serier, det är måga att bolla mellan. Väntar just nu på volym 5 av UraBoku som jag har som prenumeration. 

Nu ska jag gå och lägga mig (i tid för en gångs skull) och läsa Loveless... oyasumi =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Jag är en (yaoi) animé/manga otaku, fråga mig vad du vill....