Aniiee skrev 2012-11-26 11:52:19 följande:
oj, vad läser du för manga? Stora ögon, visst, men det är estetik. De flesta mangakaraktärer har stora ögon..... I de flesta böcker jag läst är flickor/kvinnor power-houses, starka och självständiga, eller så är de comic relief. Lolita är stort i japan, och visst, tjejerna kan ha överdrivet stora bröst, men jag har aldrig i några genrer utom yuri och hentai stött på "offer" även om de kan verka vara det på ytan, om man bara ser en bild.
Kläder, du har lite rätt. Många tjejer i manga, särskilt unga i genren shounen, har skoluniform på sig, och..... de ser ut så på en del skolor i japan..... det var inte roligt för en pojkflicka som mig.....
summa summarum: förutom i vissa genrer så känner jag inte alls igen det du säger, men där det förekommer är det "av pojkar, för pojkar" och så länge det är så kunde jag inte bry mig mindre. Pojkfantasier får de syssla med, de små liven (pojkar alltså).
Intressant.
Allt manga jag har kommit över (ser inte på det i normala fall) är kvinnorna ledsna, rädda och alldeles för lite påklädda. De utstrålar någon slags offerroll.