Längtandsfull skrev 2012-11-24 17:47:57 följande:
Ska jag vara ärlig så vet jag inte alls själv vad jag menar..
Men jag skue vilja öppna en butikskedja som ex Lindex,kappahl,
Fast den jag funderar på är inte så känd i sverige ennu..
Men vet inte alls hur det fungerar..
Vad kan det kosta då?
Är det precis samma sak som att starta ett eget företag?
Jag trodde att det var skillnad eftersom att jag endå har någon i ryggen om man öppnar en butik som är en stor kedja.
först och främst gäller det ju att den kedjan vill öppna en affär i din stad.
I scenario ett så startar de en butik, söker personal och du kan söka jobbet som butikschef som du endera får eller inte får om någon bättre kvalificerad söker. Får du jobbet är du anställd precis som vanligt, ett aldeles vanligt jobb med andra ord.
Scenario 2 är att butiken jobbar med franchiskoncept. Du får då höra dig för med företaget om de är intresserade av att öppna i din stad eller så söker de kanske redan någon som vill öppna där du bor.
Steg 1 är då att du hittar en lokal som de kan godkänna. Efter godkännandet av lokalen läge är det upp till dig i ditt företag som du måste starta att bygga om lokalen så att den ser ut enligt kedjans krav. Ta McDonalds tex de ser ju i princip likadana ut överallt och den ombyggnaden av lokalen bekostas helt av franchistagaren räkna med en kostnad på minst 500.000 för ombyggnad och inventarier
Steg 2 blir att du ska utbilda dig i kedjans koncept. I den kedja jag hjälpte en person med för ett antal år sedan innebar det att du skulle jobba 3-6 månader i en annan butik inom kedjan. eftersom du driver eget företag får du ju inte lön för denna tiden utan måste ha pengar att leva för ändå samt att om du bor i Malmö så kanske denna butik du skulle jobba i låg i Luleå.
nästa steg är ju att fylla butiken med varor som du måste köpa från franchisgivaren. Du ska pckså betala kedjan en viss summa av din omsättning + årliga avgifter för att få fortsätta att sälja under deras namn.
I korthet kan man väl säga om franchis att du har inte mycket större frihet att forma din butik som du vill än om du är anställd men du tar alla ekonomiska risker för verksamheten.