• Längtandsfull

Någon som vet hur det är att starta en butik och bli butikschef till en butikskedja.

Har fundering på att öppna en butik där jag bor.
    Tanken är att öppna ännu en butik av alla kedjor som redan finns så det blir ju inget eget företag utan mer butikschef.

Men detta är en enkel tanke och jag har inte börjat spana information så jag vet egentligen ingenting..

Så tänkte se om det är någon här som vet hur det fungerar.

Vilken ände börjar jag?
    Kostar det mig något?'
    Är det sjukt mycket jobb och dålig lön i början som det är när man skall öppna eget företag?

Det finns såklart massor av frågor hoppas någon vill hjälpa mig.           
  • Svar på tråden Någon som vet hur det är att starta en butik och bli butikschef till en butikskedja.
  • Bolaget

Menar du att du vill bli franchistatagare för någon av de kedjor som kör det konceptet typ Lindex, P&P, Zizzi eller Subway? För du kan ju inte öppna egen affär och bli anställd som butikschef av en kedja så jag vet inte riktigt hur du tänker annars

• jannej

Hur menar du, menar du att du ska be en kedja öppna en butik och sen anställa dig som en butikschef.

• BeeWee

Som franchisetagare blir man en slags butiksägare och går därmed in med pengar.

• Längtandsfull

Ska jag vara ärlig så vet jag inte alls själv vad jag menar..

Men jag skue vilja öppna en butikskedja som ex Lindex,kappahl,
    Fast den jag funderar på är inte så känd i sverige ennu..

Men vet inte alls hur det fungerar..
    Vad kan det kosta då?
    Är det precis samma sak som att starta ett eget företag?

Jag trodde att det var skillnad eftersom att jag endå har någon i ryggen om man öppnar en butik som är en stor kedja.          

• jannej
    Längtandsfull skrev 2012-11-24 17:47:57 följande:

Vad kan det kosta då?

Jag trodde att det var skillnad eftersom att jag endå har någon i ryggen om man öppnar en butik som är en stor kedja.          
    Ska du öppna en butik i cityläge i större stad behöver du ha pengar till en årshyra ca 600000 kr för 100 kvm.
    Plus 1 miljon kr till lager och övriga utgifter för att komma igång.
  • Längtandsfull
    jannej skrev 2012-11-24 17:56:36 följande:
    Ska du öppna en butik i cityläge i större stad behöver du ha pengar till en årshyra ca 600000 kr för 100 kvm.
    Plus 1 miljon kr till lager och övriga utgifter för att komma igång.

Detta är isåfall i en mindre kommun med ett litet köpcentra.
    Så du menar att det säkert skulle gå på 1 miljon att öppna en butik??

Då är det ju billigare att öppna en helt egen firma..    
  • BeeWee

Definition: "Franchising innebär att någon som äger ett affärskoncept, erbjuder andra att mot ersättning få nyttja konceptet för egen affärverksamhet."

Ett företag som nyttjar franchising drar nytta av ett stort företags alla fördelar, men kan bibehålla familjeföretagets personliga prägel och service.

Vilka är franchisetagarnas främsta arbetsuppgifter?
    Etablera och bibehålla kunder
    Ansvara för försäljning
    Skapa en atmosfär som är gynnsam för försäljningen
    Välja lämpliga medarbetare och leda och motivera dem

Vad är skillnaden mellan att starta franchise och att starta ett företag som inte är franchise?

Den största skillnaden är att när du startar ett företag som inte är franchise är du mer ensam. Franchise å andra sidan innebär ett nära samarbete med franchisegivaren, ett samarbete som kommer vara lika länge som du är kvar i verksamheten. Du ingår i ett nätverk av franchisetagare med vilka du kan utbyta erfarenheter.

Det kostar mer att starta ett företag som franchisetagare när man tänker på inträdesavgiften och på serviceavgifterna men i gengäld får franchisetagaren värdefulla tillgångar som rätten att nyttja ett koncept som är beprövat och framgångsrikt, utbildning, support mm.

Googlade lite :)

• sötare

Hej hej! 
    lite tips på vägen.
    Gör en affärsmodell, kolla upp marknaden där du bor om det finns någon efterfrågan på just den/de varorna som affären ska sälja, gå starta eget kurser, nätvärka med andra egna företagare och skapa många kontakter, kontakta den kedjan som du är intreserad av att öppna affär inom, gör mycket reklar för din affär på alla möjliga vis och visa att du finns. Läs på om kundvärde och vad kundrelationer är för något  det om något vinner man på. 
    Lycka till. 

• Längtandsfull

Tack för all information =) Det uppskattas verkligen.

Tyvärr har vi mycket lån i familjen och får inte lova att ta så mckt mer så detta får nog vänta några år tvärr =(
    Synd när det väl är nått man vill...  

• Bolaget
    Längtandsfull skrev 2012-11-24 17:47:57 följande:

Vad kan det kosta då?

först och främst gäller det ju att den kedjan vill öppna en affär i din stad.

I scenario ett så startar de en butik, söker personal och du kan söka jobbet som butikschef som du endera får eller inte får om någon bättre kvalificerad söker. Får du jobbet är du anställd precis som vanligt, ett aldeles vanligt jobb med andra ord.

Scenario 2 är att butiken jobbar med franchiskoncept. Du får då höra dig för med företaget om de är intresserade av att öppna i din stad eller så söker de kanske redan någon som vill öppna där du bor.

Steg 1 är då att du hittar en lokal som de kan godkänna. Efter godkännandet av lokalen läge är det upp till dig i ditt företag som du måste starta att bygga om lokalen så att den ser ut enligt kedjans krav. Ta McDonalds tex de ser ju i princip likadana ut överallt och den ombyggnaden av lokalen bekostas helt av franchistagaren räkna med en kostnad på minst 500.000 för ombyggnad och inventarier

Steg 2 blir att du ska utbilda dig i kedjans koncept. I den kedja jag hjälpte en person med för ett antal år sedan innebar det att du  skulle jobba 3-6 månader i en annan butik inom kedjan. eftersom du driver eget företag får du ju inte lön för denna tiden utan måste ha pengar att leva för ändå samt att om du bor i Malmö så kanske denna butik du skulle jobba i låg i Luleå.

nästa steg är ju att fylla butiken med varor som du måste köpa från franchisgivaren. Du ska pckså betala kedjan en viss summa av din omsättning + årliga avgifter för att få fortsätta att sälja under deras namn.

I korthet kan man väl säga om franchis att du har inte mycket större frihet att forma din butik som du vill än om du är anställd men du tar alla ekonomiska risker för verksamheten.
  • Viktoriabuisnezzzzz

Hej!

Detta är en väldigt gammal tråd men jag chansar! Jag och en vän är precis i samma situation och vi är supersugna på att starta upp en butik! Spann du vidare på denna idé? eller är den inte aktuell längre? Tips och råd mottages gärna!

Mvh

Viktoria

Svar på tråden Någon som vet hur det är att starta en butik och bli butikschef till en butikskedja.