Inlägg från: Life |Visa alla inlägg
  • Life

Har du en igelkott? Hur mycket mat ger du den?

Jag och min man har precis köpt en afrikansk pygméigelkott som vi ska hämta upp i December. Vi tänkte fixa en låda med tillhörande material där den kan gömma sig om den vill så det är klart. Vi har ett varmt hörn i köket där vi tänkte att den skulle få bo i första hand, den kommer dock kunna röra sig fritt i kök och vardagsrum.

Dock har vi förstått att den äter kattmat och mask/larver - har någon en aning om hur mycket en liten kotte äter?  Vi vill ju inte att den ska vara hungrig men inte heller att den ska bli överviktig pga överdosering. Någon som har ett bra tips? Något annat vi bör tänka på?

• Svar på tråden Har du en igelkott? Hur mycket mat ger du den?
  • Life
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-11-22 21:40:33 följande:
    Får man ha igelkottar som husdjur ens?
    Hej LängtansBlåaBlomma,

Ja man får ha igelkott (är dock lite annorlunda) - så länge den föds upp under kontrollerade former. Vi har köpt vår av en uppfödare

puss skrev 2012-11-22 21:34:38 följande:
    Blir den inte ensam?
    Hej Puss,

Igelkottar är djur som lever ensamma utom den vecka de parar sig (en gång om året). Vi frågade uppfödaren om vi borde köpa 2 ifall den känner sig ensam men de svarade att man i sådana fall måste hålla dem i separata rum - annars slåss de bara. Vi bestämde oss då för att skaffa endast en (de kräver stor yta och vi har bara plats för en).

Alla ni andra som oroar er för kotten - ni kan vara lugna! Den är väldigt efterlängtad och kommer få det bra hos oss. Igelkottar omfattas än så länge endast av Zoo regler vilket innebär att den måste ha en stor areal att röra sig på (typ 40 kvadratmeter) så det är inget litet djur som sitter i bur utan den kommer gå lös i lägenheten ( i köket och vardagsrummet).

Igelkottar är vanligare som husdjur i t.ex. England där de har speciella uppfödare och organisationer. Vi har köpt vår från en uppfödare i Dalarna som har tropikhus. 
    SilverEmma skrev 2012-11-22 21:41:10 följande:
    iFokus har ett forum om igelkottar, kolla där.
    Tack SilverEmma, ska kika på sidan Skrattande

• Life

Anledningen till att vi skaffar igelkott beror på att de är allergivänligare (vet inte det heter så) - min man är väldigt allergisk. Går man in på Youtube och söker på Hedgehog får man upp en del supersöta videor.

Uppenbarligen blir de aldrig 100% rumsrena (är ju ett minus).  Tack för tipset om morötter! Får se vad den tycker om och inte...

• Life
    Skogshallon skrev 2012-11-23 19:56:27 följande:
    ...men med träning så kan de allt lära sig gå på lådan. En av mina gjorde det, och han var nästintill rumsren iaf, hände sällan olyckor.
    Åh, vad bra det där lät. Hade ställt in mig på att de inte gick att lära.. Gjorde ni något speciellt för att få den rumsren? Jag har haft katt innan och den bar man till lådan om den gjorde det där den inte skulle (när man hann på den). 
  • Life
    hemligaKotten skrev 2013-07-26 21:53:27 följande:
    hej, jag är också intresserad av att skaffa en kotte, vilken uppfödare i dalarna köpte du ifrån? 
    kontakta mig gärna på epost: sarasarassaarraa@hotmail.se Skrattande 
    Hej,

Vi köpte vår kotte från Stora Skedvi Naturgård: http://www.naturgard.se/ (på hemsidan hittar du kontaktinfo).

Jag mailade till uppfödaren som ställde mig i kö - dock behövde man påminna dem i september att man ännu var intresserad. Kotten kostade 1500:- uppfödarna är seriösa och kommer gärna med tips o idéer om hur man på bästa sätt tar hand om igelkotten.

Needle närmar sig nu sitt första år och har kommit att bli ett kaxig vän som gärna gosar en stund på kvällarna (så länge han får en mask eller två).

Lycka till! Skrattande 
  • Life
    Sölve skrev 2013-07-28 16:03:04 följande:
    Förvånad Men jag dör vad söt!

Har man dem lösa som katt och hund eller har man dem i bur?
    Är de sociala? Tuggar de på sladdar?
    Jag tänkte inte skaffa någon själv men blev allt lite nyfiken på hur de bor och vad man "har dem till".  
    Alla husdjur blir ju "vad man gör dem till". Needle går lös i lägenheten. Vi hade tänkt att han skulle bo i köket - det tog en vecka, sen hade han installerat sig i sovrummet. Igelkottar är väldigt bestämda djur som kan bli riktigt sociala om man pysslar mycket med dem. Vi lät honom vara ifred den första veckan i lägenheten för att han skulle känna sig hemma - sen har vi börjat "väcka honom" klockan 21.00 på kvällen för att mata honom (vi ger honom några maskar på kvällen, han har fri tillgång på hårdingar). Kotten sover hela dagen vilket gör honom till ett väldigt bra husdjur då han inte känner sig ensam hemma på dagen - han ä endast nattaktiv.

Igelkottar är inga gnagare utan rovdjur - de tuggar inte på sladdar. Däremot markerar de revir och vi har inte lyckats få vår kotte helt rumsren. Vi har lärt honom göra sina behov på en handduk men det sker ändå en del olyckor ibland. Man kan väl säga att det är som en blandning mellan katt och marsvin. Han är ett rovdjur och äter samma mat som en katt, men han fungerar i praktiken som ett marsvin - de blir ungefär lika sociala. 

Vi håller nu på att koppelträna honom vilket faktiskt går riktigt bra. Han går nu i sele ute vissa kvällar och verkar tycka det är riktigt roligt. Han känner igen mig och min man - dock blir han lite mer vaksam när det kommer nya människor. På sista tiden har han börjat känna igen våra närmaste vänner så de är medvetna om vem som är vem. 
Svar på tråden Har du en igelkott? Hur mycket mat ger du den?