• JohannaG1987

Nan 1 eller 2?

"Ska" man gå över från Nan 1 till 2 när man börjat med smakportioner? Vad är egentligen skillnaden? Kanske en korkad fråga, men tacksam för svar iallafall. :)

• Svar på tråden Nan 1 eller 2?
  • MrsC74

Vid 6 månader byter man väl. Står på förpackningen i alla fall.

• Baralillajag

Vid 6 månader eller tidigare beror på om barnet värkar mer hungrigt än vanligt och 1 inte mättar

• any19877

Vi bytte till nan 2 när mina twins blev 4 mån då vi började ned smakportionetna. Det står fr 6 mån på förp pga lmv rekommendationer att börja med smakportionetna vid 6 mån.

• AnnaLovisa

Inte korkad fråga tycker jag, det är ju väldigt förvirrande och står inte på förpackningarna!
    Man kan fortsätta ge nan 1 så länge man vill, och aldrig gå över till tvåan. Det är ju den som är modermjölksersättning, nan 2 kallas tillägg eller nåt sånt. Skillnaden är väl typ att de flesta kolhydraterna är mjölksocker i nan1 (som i modersmjölk) och i nan2 är det mer av någon annan stärkelse istället och den innehåller mer järn. Dietisten på min föräldrautbildning sa att man kan byta när barnet äter lite mer än bara smakportioner. Men man gör väl som man vill tror jag.
    Vi har iallafall gett tvåan sen vår son var typ 6 mån :)

Svar på tråden Nan 1 eller 2?