• AW76

Hur ofta läser du för ditt barn?

Ordis skrev 2012-11-21 22:34:57 följande:
    Varför måste man? Min dotter är ovanligt talför. Ungarna lär sig det språk föräldrarna pratar, därför att det viktigt att tala med sina barn. Och det gör vi. Hon kan enkla tal också och har inte fyllt fyra en gång. Hon älskar böcker, det har hon alltid gjort eftersom hon ofta ser mig läsa och sitter och bläddrar i sina egna böcker. Hon kan några arter fåglar också, talgoxe, blåmes, skata och pilfink. Och våra vanligaste blommor. Jag lär henne saker i stället för att läsa. Och hon kan massa bokstäver och har börjat skriva. Varför ska jag läsa för henne när det är bättre hon lär sig läsa själv?
    Du är ju bra naiv om du tror att föräldrars högläsning inte spelar någon roll. Jag har sett exempel på 10-åringar som kommer från en icke-läskultur. De kunde absolut inte lyssna på en högläsningsbok (eftersom de inte var vana), hade jättesvårt med fantasi, att förstå budskap mellan raderna, och att skriva berättelser. Allt sådant hänger ju ihop med läsning.

Högläsning, och samtal kring det man läser, är jätteviktigt för ett barns utveckling!  
  • AW76
    Ordis skrev 2012-11-22 22:48:04 följande:
    Vad är skillnaden på en högläsningsbok och en vanlig bok?
    Det som är av stort intresse att veta om dessa tioåringar du pratar om (eller skriver om för att vara korrekt) hur ser deras situation ut hemma i övrigt? Får de uppmärksamhet? Pratar föräldrarna mycket med sina barn så de får upp ordförståelsen och vana att över huvud taget lyssna på andra koncentrerat? Lyssnar föräldrarna på barnens berättelser? Man kan ju inte bara ta en specifik händelse eller utevaron av händelsen och göra en någorlunda grundad analys.
    Bara det att du frågar om skillnaden mellan "högläsningsbok och vanlig bok" visar ju på att du inte läser högt särskilt ofta Det är ingen speciell skillnad alls. En bok som du läser högt blir en högläsningsbok helt enkelt. Sedan är det klart att det finns böcker som lämpar sig bättre för att läsa högt, och böcker som lämpar sig mindre.

Långrandiga miljöbeskrivningar kanske inte lockar den icke-läsvane, utan då bör det vara en bok med lite mer "action" så att säga.

Prat och diskussioner i allmänhet är självklart viktigt för ett barns utveckling. Men att du "förnekar" det viktiga i att prata om och diskutera en bok som man läser tillsammans förstår jag bara inte. Att aldrig läsa högt för sitt barn, då missar man mycket enligt mig. Både barn och förälder!
Svar på tråden Hur ofta läser du för ditt barn?