Ordis skrev 2012-11-22 22:55:07 följande:
Mina barn är empatiska som få. Hur många ungar på dryga två kommer släpande på ett täcke till sin mamma när denne vilar på soffan så hon inte ska frysa och för att det är mysigt med täcke? Hur många 3,5 åringar ger sin mamma en kram och säger "jag älskar dig" när mamma är ledsen och arg? Jag lyckas inte dra något likhetstecken alls mellan högläsning för barn och empati. Jag pratar med mina barn om olika situationer när lämplig tillfälle ges hur man ska bete sig och förklarar hur vissa beteenden bemöts av andra och vilka känslor denne då kan få.
Empati handlar ju också om att kunna känna empati för människor som är i situationer som man själv inte känner till och kanske aldrig kommer att möta. Att öppna en värld där de får förståelse för människor som lever på annat sätt, på andra ställen och under andra omständigheter. En orädd och öppensinnad utblick poå livet är väl en av de bästa gårvorna vi kan ge våra barn.
Visst kan man utveckla barnets språk- och empatiförmåga på andra sätt, men det finns hyllmeter med forskning som visar på läsningens betydelse för språkutveckling, läsförståelse (analys, mellan raderna, djup) och framgång i skolan. Det är klart att man inte kan prata forskning som drar slutsatser på populationsnivå på individnivå, men det är knappast klokare söka omkullkasta hyllmeter av internationell och svensk forskning med en individ. Alldeles särskilt ett individuellt fall där ingen metodisk utvärdering eller bedömning gjorts.