• Ordis

Hur ofta läser du för ditt barn?

Läser aldrig för barnen. Men däremot håller jag på att lära 3 åringen att läsa. Hon älskar också att skriva. Skriver hela familjens namn. Jag tror barns intresse av att läsa ligger i om de ser föräldrarna läsa. Barn vill göra det som föräldrarna gör. Den lilla på två år laddar patroner åt sin pappa helt perfekt. Den stora är väldigt bra på olika spel på nätet och lär sina kompisar hur man gör. Detta eftersom både barnens far och jag sitter mycket med våra datorer på kvällarna. Läser böcker gör vi vuxna också en del, våra barn älskar att sitta och bläddra i böcker. Några enstaka gånger ber de oss läsa och då gör vi det såklart.

• Ordis
    Border skrev 2012-11-21 17:24:30 följande:
    Jag tycker det är skamligt att vissa föräldrar aldrig läser för sina barn. Jag förstår det inte.
    *Går och skäms*

Eller inte...
  • Ordis
    solidad skrev 2012-11-21 19:28:06 följande:
    Ni som inte läser för era barn,varför gör ni inte det?
    Varför måste man? Min dotter är ovanligt talför. Ungarna lär sig det språk föräldrarna pratar, därför att det viktigt att tala med sina barn. Och det gör vi. Hon kan enkla tal också och har inte fyllt fyra en gång. Hon älskar böcker, det har hon alltid gjort eftersom hon ofta ser mig läsa och sitter och bläddrar i sina egna böcker. Hon kan några arter fåglar också, talgoxe, blåmes, skata och pilfink. Och våra vanligaste blommor. Jag lär henne saker i stället för att läsa. Och hon kan massa bokstäver och har börjat skriva. Varför ska jag läsa för henne när det är bättre hon lär sig läsa själv?
  • Ordis
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 04:50:24 följande:

Enligt information jag fick på ett föräldramöte för hela skolan, när min yngsta började skolan, så är det tydligen bevisat att föräldrarnas läsande för sina barn är den allra viktigaste faktorn när det gäller barnens framgång i skolarbetet. Och då var det korrelerat för föräldrarnas ekonomiska situation och utbildningsnivå och allt möjligt! Det är väl fint att veta, att även om du har ett s.k. "okvalificerat" jobb, så kan du ge dina barn en bättre chans än läkarparet som aldrig har tid att läsa för sina barn..!
    Källkritik ingår inte i barnboksläsandet. Det framgår tydligt. Läkarparets barn är troligtvis högpresterande ändå då det finns en möjlighet att de är ganska intelligenta. Du ser inte något samband mellan föräldrarnas inkomst, utbildningsnivå och intelligens?
  • Ordis
    AW76 skrev 2012-11-22 07:14:02 följande:
    Du är ju bra naiv om du tror att föräldrars högläsning inte spelar någon roll. Jag har sett exempel på 10-åringar som kommer från en icke-läskultur. De kunde absolut inte lyssna på en högläsningsbok (eftersom de inte var vana), hade jättesvårt med fantasi, att förstå budskap mellan raderna, och att skriva berättelser. Allt sådant hänger ju ihop med läsning.

Högläsning, och samtal kring det man läser, är jätteviktigt för ett barns utveckling!  
    Vad är skillnaden på en högläsningsbok och en vanlig bok?
    Det som är av stort intresse att veta om dessa tioåringar du pratar om (eller skriver om för att vara korrekt) hur ser deras situation ut hemma i övrigt? Får de uppmärksamhet? Pratar föräldrarna mycket med sina barn så de får upp ordförståelsen och vana att över huvud taget lyssna på andra koncentrerat? Lyssnar föräldrarna på barnens berättelser? Man kan ju inte bara ta en specifik händelse eller utevaron av händelsen och göra en någorlunda grundad analys.
  • Ordis
    StilaM skrev 2012-11-22 07:32:14 följande:

Att läsa och diskutera berättelser bidrar till barnens empatiska utveckling. Minst lika viktigt som språkutveckling.

Studier i Finland som försökt ta reda på varför finska ungdomar lyckas så väl i skolan och i, t.ex, läsförståelseprov har dragit slutsatsen att det kan kopplas till det faktum att finska föräldrar, i mycket större utsträckning än i andra länder, läser för sina barn.
    Mina barn är empatiska som få. Hur många ungar på dryga två kommer släpande på ett täcke till sin mamma när denne vilar på soffan så hon inte ska frysa och för att det är mysigt med täcke? Hur många 3,5 åringar ger sin mamma en kram och säger "jag älskar dig" när mamma är ledsen och arg? Jag lyckas inte dra något likhetstecken alls mellan högläsning för barn och empati. Jag pratar med mina barn om olika situationer när lämplig tillfälle ges hur man ska bete sig och förklarar hur vissa beteenden bemöts av andra och vilka känslor denne då kan få.
  • Ordis
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 08:09:16 följande:
    Hur eller hur, så lär alla barn bli  BÄTTRE på skolarbetet än de varit annars, om föräldrarna läser för dem.  
    Vad har du för källa på att barn blir bättre på skolarbete p.g.a. högläsning? Kan det inte snarare finnas en koppling mellan att föräldrar som läser högt för sina barn är mer engagerade i sina barns skolgång? Att de barnen vars föräldrar läser för sina barn ger barnen de läxstöd de behöver och faktiskt kan förklara matteläxan?
  • Ordis
    Border skrev 2012-11-22 08:05:41 följande:
    Härligt! Grattis till en väldigt intelligent tös
    Hur är hennes talspråk? Synonymer, homonymer, argumentation? 
    Tack! Talspråket är otroligt bra för att inte ens fyllt fyra. Både i ordförråd och i uttal. Vissa homonymer hanterar hon. Argumentationstekniken ger mer att önska men det var länge sedan hon förstod att tjata inte hjälper. Skrika för att få som hon vill har hon knappt gjort sedan hon var 2 år. Hon hanterar addition upp till 10 men subtrahera klarar hon inte. Tänkte jag skulle titta på tallinjen med henne, det kanske klarnar då.
  • Ordis
    Bonanza skrev 2012-11-22 23:15:54 följande:
    Absolut no offense nu, men det där gör ju precis alla barn? Det är ju snarare oempatiskt att INTE göra såna saker? 

Jag betvivlar inte på att dina barn är underbara individer, läsning eller ej, men särdeles förvånande empatiska är de ju inte utifrån de exempel du tar upp här. 
    Jag tar inte illa vid mig (jag inser att jag ser ju givetvis mina ungar som särskilt speciella, det gör ju alla mammor utan att det har någon som helst verklighetsgrund). Vidare är detta är ju ett forum där man för dialog (eller textning snarare... )

Jag tycker det är anmärkningsvärt att ett barn på 3,5 förstår att det tröstar att ge en arg person en kram och ett "jag älskar dig". Men det kanske de flesta barn gör? Jag känner inte de flesta barnen så det kan jag ju givetvis inte avgöra det. Men det förvånade mig mycket första gången det hände.
Svar på tråden Hur ofta läser du för ditt barn?