Hur ofta läser du för ditt barn?
Jag valde en gång om dagen eftersom det var för stort glapp mellan en gång om dagen och en gång i veckan. Vi läser nästan varje kväll, skulle tro att det i snitt blir 5 ggr i veckan.
Jag valde en gång om dagen eftersom det var för stort glapp mellan en gång om dagen och en gång i veckan. Vi läser nästan varje kväll, skulle tro att det i snitt blir 5 ggr i veckan.
Jag funderar lite på läsningens betydelse och jag tror att om det överhuvudtaget finns ett "läsklimat" i familjen så är det mycket lättare att få barnen att vilja läsa även om man inte läser för dem så ofta. Mina föräldrar läste aldrig för mig men vi var en läsande familj det fanns alltid böcker, vi gick ofta till biblioteket tillsammans och vi uppmuntrades att tycka om böcker och läsa. Jag lärde mig läsa när jag var fyra år, tidigast av alla mina syskon, och sedan dess har jag läst! I bokslukarålden (9-13) läste jag ALLT och sedan blev det lite mindre men jag måste allid ha en bok på gång eller veta att det finns en eller ett par böcker som "väntar" på mig.
Vi läser nästan varje dag för våra barn, de är precis fyllda 8, och det blir ju roligare och roligare böcker de vill vi ska läsa för dem så ofta är vi lika taggade som dem! Trots uppmuntran, trots att vi läst för dem så är et först nu det börjar lossna för dem med läsningen men vi känner att det skulle kanske ha varit svårare för dem om vi aldrig läst för dem. Nu har vi introducerat dem i böckernas värld, vi har hittat favoritserier tillsammans och det har gjort att de självmant vill läsa de böckerna.