Inlägg från: Mrs Onedin |Visa alla inlägg
  • Mrs Onedin

Hur ofta läser du för ditt barn?

Jag läste godnattsagor för dem varje kväll när de var små. Numera läser de själva - även om dottern är betydligt mer road av det än vad sonen är.

What might have been...
  • Mrs Onedin
    Themis skrev 2012-11-20 22:55:21 följande:
    Jag älskar språk, det är en gåva som är lätt att ge och ett gott ordförråd kommer att hjälpa honom mycket på vägen genom skolan och även i livet.

Ja, precis så. Och eftersom man kan låna utmärkta barnböcker alldeles gratis på biblioteken i Sverige, så finns det ingen ursäkt för att inte göra det.

Sedan tror jag att barnen även tar efter det de ser vuxna göra. Både barnens pappa och jag har alltid läst mycket, så de förstod tidigt att detta var något lockande och viktigt. (Nu är sonen så stor att hockeyrinken och kompisarna lockar mer än sagornas värld - men det är ju helt normalt i den åldern.) 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    DarlingMother skrev 2012-11-21 06:31:43 följande:
    Minst en godnatt saga för båda barnen(även 8åring) men oftast blir det fler då minstingen ofta kommer springande med böcker som måste läsas NU
    Gulligt!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    GangsterKermit skrev 2012-11-21 21:22:58 följande:
    Varför skulle man göra det för?

Enligt information jag fick på ett föräldramöte för hela skolan, när min yngsta började skolan, så är det tydligen bevisat att föräldrarnas läsande för sina barn är den allra viktigaste faktorn när det gäller barnens framgång i skolarbetet. Och då var det korrelerat för föräldrarnas ekonomiska situation och utbildningsnivå och allt möjligt! Det är väl fint att veta, att även om du har ett s.k. "okvalificerat" jobb, så kan du ge dina barn en bättre chans än läkarparet som aldrig har tid att läsa för sina barn..!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Ordis skrev 2012-11-22 06:34:17 följande:
    Källkritik ingår inte i barnboksläsandet. Det framgår tydligt. Läkarparets barn är troligtvis högpresterande ändå då det finns en möjlighet att de är ganska intelligenta. Du ser inte något samband mellan föräldrarnas inkomst, utbildningsnivå och intelligens?

I dagens Sverige så tror jag att det sambandet finns om man tar genomsnittet från två stora grupper, ja. Men inte i det enskilda fallet. Det finns massor av ungdomar som är begåvade men inte läser vidare ändå, för att familjen inte har studietradition. Eller för att det är för rörigt hemma för att man ska kunna läsa läxorna. Eller för att de vantrivs med skolkamraterna, skolkar och därför får dåliga betyg.

Hur eller hur, så lär alla barn bli  BÄTTRE på skolarbetet än de varit annars, om föräldrarna läser för dem.  
    What might have been...
Svar på tråden Hur ofta läser du för ditt barn?