Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Flaskmata

Har provat Calma, men dottern fattade inte hur hon skulle suga ur den, så vi har skippat flaska helt. Vill inte offra amningen för någon enstaka möjlighet till avlastning. Helammar dottern som är drygt fyra månader och tänkte fortsätta minst några månader till helt, sen dra ner till delamning.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Mattenörd skrev 2012-11-21 12:58:44 följande:
    Vår tanke är inte att flaska regelbundet men skulle vilja ha möjligheten att göra det nån gång ibland (med utpumpad mjölk). Dels för att kunna lämna till mormor och morfar nån eftermiddag i framtiden och deks för att kunna få en hel natts sömn nån gång ibland när det behövs. Men är orolig att han kommer vägra bröstet så småningom. Har hört att det kan börja visa sig ett par veckor/månader senare. Jag vill helst kunna fortsätta helamma till 6 månader i alla fall.
    Barn kan bli tuttförvirrade långt upp i åldrarna, så jag skulle aldrig våga ge nappflaska eftersom jag vill amma.
  • cloudberry79
    annakarin75 skrev 2012-11-26 15:07:47 följande:
    Det är omöjligt att säga om amningen kommer bli lidande eller ej. Det är nog helt upp till varje barn tror jag. 
    Min 5-veckors pojke klarade inte av att suga på bröstet när han föddes. Vi började med att ge honom mat i kopp och sedan övergick vi till en Calmaflaska som för oss har fungerat hur bra som helst från första stund. För två veckor sedan kläckte han det där med hur han ska suga på bröstet. Nu ammar han varje måltid, men det verkar som om han inte orkar (?) suga så han blir riktigt riktigt mätt, så vissa mål när vi ser att han är missnöjd även efter amning, ger vi honom 30-40 ml ersättning i flaskan. Ska fortsätta så tills han gått upp bra i vikt. Första veckan när jag bara ammade, gick han knappt upp i vikt alls, så då tänkte jag att vi fortsätter med lite ersättning så han blir större och starkare och hoppas han använder bröstet mer.

Om han skulle välja bort bröstet, får han väl göra det då. Huvudsaken är att han växer och får i sig den näring han behöver. På vilket sätt det är, är för mig oviktigt. 

Jag pumpade förresten ur mjölk tills han började amma, men då lade jag ner det och valde ersättning för att jag skulle orka med. Det tar rätt lång tid att först amma, sedan värma upp tidigare urpumpad mjölk och sedan söva honom för att kunna pumpa ur till nästa måltid. 

Gör vad du tycker känns rätt. Det är det viktigaste jag lärt mig sedan jag fick barn. Man kan samla in åsikter, men sedan måste man fatta beslutet själv. Så länge det är du som fattar beslutet, kommer det alltid att bli rätt. 

Lycka till! 
    Man måste ju dock fatta beslut på korrekta grunder och inte folks tyckanden och antaganden. Vet man att flaskan kan konkurrera ut amningen så tar man ju den risken. Vill man alltså amma och tycker det är något viktigt så skippar man flaskan. Enkelt.
Svar på tråden Flaskmata