• biggerswoman

LCHF till barn?

Hej
    Jag har en vän, hon och hennes man äter sedan tre år tillbaka bara LCHF, alltså följer det väldigt rakt av.

Inget fel med det. De har en dotter på 10 år som också hemma äter LCHF. I skolan äter hon ju inte lchf. Hon får inte heller äta godis, lösgodis, läsk,chips,frukt,bröd,pasta, med mera ja allt som man inte ska äta när man äter LCHF kost.

Hur funkar detta i med lchf då? kan barnet bli tjockt om de äter kolhydrater i skolan och inte hemma? kan barnet bli tjockt om den äter väldigt fett mat hemma?

Sen undrar jag är man som föräldrar stränga om barnet inte för äta typ chips med mera?

Är lite nyfiken hur gör andra LCHF:are som har barn?

MVh nyfiken äter inte lchf           

• Svar på tråden LCHF till barn?
  • Momalicious

Jag skulle aldrig ge mitt barn LCHF-kost, jag vill inte experimentera med mitt barns kosthållning sådär när jag inte vet hur det skulle påverka honom i långa loppet.
    Jag tror på sund mat, och "gotta" i måtta. Tror inte på förbud såvida det inte gäller allergier.
    Jag vet också folk som äter LCHF och ger sina barn LCHF-kost och det är det är deras val men som sagt inget jag skulle ge mina barn förrän de är stora nog att välja hur de äter själva.

• stjierna

Barnet blir inte tjock av fett, det är de sakerna som du rabblar upp som förbjudna som gör oss feta.

• biggerswoman

Hej
    Nu har jag inga barn. Men jag tror inte heller jag hade gett om jag hade barn  LCHF kost.
    Tycker också att det är lite strängt att barnet inte får äta det och det.

Men otroligt nyfiken på hur andra gör?       

• Gladskit

Problemet som jag ser det är att hon blandar. Hon äter kolhydrater i skolan, medan hon hemma får en kost där en (förmodat) hög energiprocent kommer från fett. Hade hon ätit LCHF rakt av hade det inte varit några problem. Inte heller om hon ätit "vanlig mat" både i skolan och hemma men det är kombinationen av kolhydrater OCH högt fettintag som gör att man blir fet. Så nej, det känns inte optimalt.

Jag äter LCHF men till maten hemma hos oss finns i princip alltid kolhydrater som tillbehör ändå i och med att barn har andra behov än vad jag har. Även min man vill gärna ha spaghetti om vi lagar köttfärssås osv. Så jag kan laga det men väljer att inte äta av det själv, utan då kan jag höja fettprocenten genom att ta en bit halloumi eller en avocado till maten utan att det blir någon jättegrej av det.

Min son får även med sig frukt till skolan varje dag, vi poppar popcorn ibland och han får lite godis till helgen. Men chips och andra snacks är det länge sen vi hade hemma. Han tycker bättre om att käka skivad ananas eller grönsaker med dip och så länge han inte uttryckligen ber om något annat tänker jag inte heller köpa hem det. Jag tycker inte att jag är sträng som inte köper det. Han är nöjd och glad utan.      

• yena89

Svårt att säga eftersom det inte framgår vilken nivå dom ligger på. Ger dom dotterna strikt LCHF hade jag tyckt att dom borde sluta om det inte finns skäl till det.
    LCHF finns dock anpassad till barn och där ingår ju rotfrukter, potatis och frukt och man tillåter oftast lite sötsaker men då bara en gång i veckan i smä mängder.

Så, ta reda på vad dom äter. LCHF är inte EN grej, det finns olika varianter. Strikt för att gå ner i vikt, normal om man tränar lite och liberal om man är smal och väldigt aktiv. liberal är den man brukar ge till barn.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden LCHF till barn?