Inlägg från: johanna5678 |Visa alla inlägg
  • johanna5678

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Flash Gordon skrev 2012-11-23 08:59:06 följande:

Ja, formellt sett är det lagligt i Sverige men nu handlar det om vad som är praxis i olika befolkningar och kulturer.

Jag har inte märkt att svenska släkter uppmuntrar giftermål kusiner emellan. Tvärtom skulle jag vilja påstå att det ses som konstigt, fult och fel.  

Nej här i Sverige är kusingifte ovanligt numer. Kunde förekomma på landsbygden förut när man "gifte ihop gårdar". Men som vanligt när man ifrågasätter något som rör invandrare så är svaret "vi är inte bättre själva""typ"
  • johanna5678
    Inkontinental skrev 2012-11-23 09:25:24 följande:

Jo. Resonemanget i PK-kretsar är följande: Alla vi svenskar är usla smygrasister, som sitter och håller på vårt fina land utan att ha någon rätt till det.

Vi måste kompensera oss genom att tillåta obegränsad massinvandring.
  • johanna5678
    CMM skrev 2012-11-23 10:16:35 följande:
    Ja, och det stämmer visserligen att man inte slentrianmässigt ska utmåla alla invandrare som sänken som tynger ner Sverige och dess välfärd eftersom detta verkligen inte är med sanningen överensstämmande utan man ska leta förklaringar och utifrån det försöka lösa den problematik som finns.

Det konstiga är bara att när det här letandet resulterar i att det på något sätt är "svenskarnas" fel (strukturell rasism och vad det nu brukar heta) är behovet att förklara inte längre så stort. Man slutar helt enkelt leta när man hittat den förklaring som är bekvämast. 

Det är märkligt att personer som försvarar invandrare in absurdum i nästa andetag kan kalla alla svenskar för inskränkta fähundar! Och då kan vederbörande också påpekat att man "inte ska dra alla över samma kant" som man säger numera. Förr sa vi "samma kam"
  • johanna5678
    overdose skrev 2012-11-23 10:29:16 följande:
    Man kan jämföra med Grammas tankar om att det finns någon form av kollektiv skuld.

För mig är det otroligt svårt att förstå att "den vite mannen" på något vis har förstört Afrika, eller måste lida, bara för att det fanns kolonialvälden en gång i tiden.

Som jag ser det är det istället tvärtom. Mängder av afrikaner idag lever tack vare det system som så ofta bespottas. Varför ha ångest över ett system som har givit hundratals miljoner människor en möjlighet att leva?

• johanna5678
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-23 10:26:51 följande:
    Jag kommenterade på att du skrev att "för vissa verkar det helt ok med hedersmord..."
    Nu säger du att ingen tycker att det är ok (helt riktigt) men argumenten du presenterar har jag inte sett i tråden alls. Hedersmord diskuterades kort när någon skrev att det enbart sker i muslimska länder.

Sedan ger du tummen upp till detta inlägg, som väldigt grovt generealiserar och använder "PK-kretsar" som dagens invektiv. Även detta inlägg är överdrivet och helt felaktigt, precis som ditt, när jag ifrågasatt vart vi kommer med en massa löjliga överdrifter.
    Vem har någonsin sagt att alla svenskar är smygrasister och inte har rätt till landet Sverige?
    Hur resonerar man när man skriver och "tummen uppar" detta?

Vem har förespråkat "obegränsad massinvandring"?

Och så klagar NI på att "detta inte går att diskutera".

No shit.

Ja jag skrev att "vissa tycker det är OK" eftersom TS viftade bort frågan om hedersmord som en liten baggis och bara onödigt att prata om! Jag minns Fadime (för att ta ett exempel) som sköts i huvudet när hon ville träffa sin mamma. Jag tänker på de stackars "balkongflickorna" som dimper ner här och var. Så vanvettigt sorgligt.
  • johanna5678
    CMM skrev 2012-11-23 10:46:30 följande:
    Jag har inte sagt att allt är svenskarnas fel, eller invandrarnas, utan bara hur jag upplever debatten. Det är förknippat med färre risker att leta syndabockar bland "svenskarna" eller "det svenska", därför väljer fler den vägen. Det är politisk korrekthet i sitt esse. Du vet lika väl som jag att om någon i TV eller någon större tidning ens skulle antyda att överrepresentationen bland män från Nordafrika och Mellanöstern i våldtäktsstatistiken på något sätt skulle ha med den kulturen att göra skulle det bli ramaskri. Rasismbeskyllningarna skulle hagla, "islamofobi" skulle bli årets nyord enligt Svenska Akademien, drevet skulle gå på Twitter, Aftonbladet skulle dra igång någon ny "Vi gillar olika"-kampanj, osv etc.

Ditt andra stycke håller jag med om, med reservationen att det du kallar "den ena sidan" inte bör utmålas som mer saklig än den andra. Skitspridare finns på båda sidor och det är väl som överallt annars de tomma tunnorna som skramlar mest. Om skiten sen uttrycks som "alla somalier är lata" eller "alla sverigedemokrater är korkade lantisar" är irrelevant.
  • johanna5678
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-23 10:42:37 följande:
    TS "viftade bort" för att TS stundvis försökte få tråden att handla om rasism.
    Jag är helt övertygad, utan att känna TS, att han inte tycker att hedersmord är en baggis.

Visst är det sorgligt, det är förfärligt och ingenting som något samhälle, någonstans ska acceptera. Det anser de flesta invandrare och muslimer också.

Så utan att känna TS så vet du hur han tänker? Och ingår inte begreppet "hedersmord" (helt sjukt uttryck) bland det som man som om man är rasist kan ha frågor kring?
  • johanna5678

Jag tycker att det är betydligt mycket mer kränkande kommentarer kring de som inte är odelat positiva till invandringen än det är rasistiska tillmälen. Alla här på FL vet redan att man inte kan kritisera invandrare för då blir man avstängd. En som röstar på SD däremot kan bli kallad saker som inte ens en skinhead skulle använda!

• johanna5678
    Gramma skrev 2012-11-23 17:16:10 följande:
    En tanke som slog mig när jag skummade igenom inläggen ni har skrivit är hur farligt det är när gränsen för rasism ständigt flyttar på sig. Vad man anser är acceptabelt ökas hela tiden. Många här i tråden har ju skrivit att det knappt finns någon rasism i Sverige idag. Andra skriver att de aldrig har upptäckt rasistiska trådar på Familjeliv. Jag tänker att Antingen måste man vara både blind och döv eller är det så att just gränsen för vad som är accepterat idag är flyttad till högsta smärtgräns. Det är dax att vi istället vågar gå tillbaka lite och faktiskt visar att vissa saker är inte okej att säga. Hit men inte längre ni alltså. Rasism finns och är ett verkligt problem. Allt det här hatet som ligger och bubblar och gror, är ni aldrig oroliga att det ska gå åt skogen på riktigt med landet? Det är farligt när fördomar och hat bara sprids likt influensa på ett dagis. Var och en måste stå upp och motverka rasism både på nätet och i samhället innan det är för sent. Jag vill inte se ett inbördeskrig i mitt land. Låt rasismen inte förstöra landet. Låt inte hatet ta över..
    Inbördeskrig? Du menar alltså att det är vi svenskar som skulle hata invandrare så vi startar krig?Ja det finns ju uppenbarligen svenska krigsförbrytare!? (från karl den XII:s armé?). 
  • johanna5678
    Inkontinental skrev 2012-11-23 17:19:27 följande:

Jag ser bara en risk i att problemen med invandring får ligga och gro och växa. Det är det som föder rasism. Jag vill inte heller se ett inbördeskrig - begränsa invandringen innan det är försent! 
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!