Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Gramma skrev 2012-11-20 12:06:25 följande:
    Men jag har ju sagt det att den här tråden inte är av propaganda. Det har jag ju redan förklarat så nu lämnar vi det bakom oss. Alla åsikter är tillåtna så länge de inte är av rasistisk karaktär. Det är också som jag nämnt innan ett problem att en del blir kallade rasister enbart för att de har exempelvis kritiska åsikter och invandringen. Det är fel så nu undrar jag, hur ska vi lösa det? Det där måste också få ett stopp för annars kan inte rasismen i sin tur få ett stopp. Hur ska vi lösa det? Jag är idel öra.

Det spelar ingen roll vad du tycker att du själv gör, det som har betydelse är vad det hela handlar om, att aktivt tysta andras åsiker= propaganda. 
    Eftersom det här handlar om demokratiska värderingar, och det försvarar jag till döddagar, så har vi inte lämnat det bakom oss. Tråden är ren propaganda vilket i förlängningen är ett hot mot demokratin så förklara istället på vilket sätt du försvarar demokratin med detta upprop!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 12:20:56 följande:
    Nej du missförstår mig ganska grovt.
    Tråden är inte propaganda eftersom det här inte är något kommet ur SSU eller S utan jag blev inspirerad av Nätfighten som ska ske på Flashback.

Nu får du faktiskt förstå att tråden inte handlar om att tysta ner utan motsatt. LÅT OSS NU TA UPP PROBLEMEN! Låt oss prata om det. Vi lyfter upp det till ytan nu istället.

Nu tar vi tag i det!
    Men du har verkligen svårt att förstå att det inte spelar någon roll vad du själv tycker?
    Att det inte spelar någon roll varifrån det är stipulerat?

Det är propagande om jag ställer mig och vrålar "det är ok att säga så bara för att jag tycker det"."Nu tystar vi aktivt  alla SSUatre på de här och de här sätten" samt tillägger

Allvarligt, innan du ger dig in i en diskussion måste du förstå grundläggande saker som vad en demokrati är.
  • Regnig måndag
    Misery And Famine skrev 2012-11-20 12:27:08 följande:
    Stäng av trollet bara .......
    Det finns inga bra metoder att stänga av troll.

Vidare är troll inte TS tror, han beskyller andra för med avvikande åsikter för att vara det.
    Troll är de som har syfte att skapa bråk oavsett vad det handlar om.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 13:06:18 följande:
    Jo det är ju känt idag att det ofta, men inte alltid, är s.k. troll som går in i grupper på olika ställen på internet.
    Sedan finns det ju såklart de som skriver rasistiska åsikter enskilt ändå men oavsett så måste vi ta itu med det här problemet nu för det bara växer sig större. Också blir spänningen mellan de olika lägren blir allt värre så det här är ett försök till att reda ut och prata igenom allt groll med förhoppning om att rasismen och hatet minskar i det långa loppet.
    Troll har inget med rasism att göra!
    Du skyller, helt felaktigt, oliktänkande för att vara troll. Sättet att föra diskussioner avgör om man är troll eller inte, inte åsikterna.

När du igen och igen beskriver oliktänkande som troll så framstår du själv som precis lika enkelspårig som de du vill komma åt, dvs du är inte ett dugg bättre än din motpol.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 12:34:07 följande:
    Jag har inte beskyllt de med avvikande åsikter för att vara troll. Man får lov att ha vilka åsikter man vill så länge som man inte uttrycker sin kränkande eller rasistiskt. Däremot vet jag att det finns nättroll som attackerar trådar och kommentarsfält i stora grupper.
    Jo du gör det igen och igen.
    Om det är troll du vill åt så angriper du den företeelsen, om det är rasism så angriper du det men en gång för alla: det finns inga "rasismtroll" utan det är ett uttryck för att du inte accepterar oliktänkande.

Du vill ha en saklig diskussion: för den då, med sakliga argument och inte med floskler och sånt du tycker "låter bra".
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 13:39:07 följande:
    Helt riktigt men det är fortfarande så att det finns organiserade nättroll som går in och kommenterar i grupper och fullständigt dominerar och det bara öser in inlägg. Men helt riktigt är det att troll som sådan inte har något att göra med rasism. Du missuppfattar.

Hur du uppfattar mig som person tror jag heller inte är en sanning för alla övriga i tråden.
    Är det troll eller rasism du vill åt?
    Jag missuppfattar inte, det är du som inte har koll på vad du diskuterar.

De är olika företeelser även om troll kan spela på rasism har det inget med rasism att göra.
    Är du öht intresserad av en sakdiskussion? Det verkar inte som det eftersom du biter dig fast vid floskler och fördomar lika hårt som den mest inbitne rasisten.

Allvarligt, du framstår som synnerligen oseriös, mer ju längre tråden blir.
    Jag beskriver tex inte dig som person utan hur din diskussion är. Skilj på sak och person, det är mycket grundläggande i en sakdiskussion.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 14:05:59 följande:
    Ja det kanske är så på gott och ont. Däremot har jag upptäckt en hel del rasism på forumet men att betydligt mindre på senare tid. Många trådar har även blivit bortplockade p.ga. rasistiskt innehåll.

Jag tänker inte sitta och leta upp 10 olika trådar där det förekommer rasism. Men att säga att det inte finns rasister på Familjeliv är som att säga att det inte finns rasister i samhället för det gör det. Här finns alla typer av människor med olika åsikter som också uttrycker sig därefter med jämna mellanrum.
    Att trådar plockas bort är inget bevis på att det finns rasism. Öht så säger det inte så mycket m en kränkning skett eller inte när inlägg blir bortplockade. Ofta handlar det om att någon blivit stött.
    Men det betyder inte att det inte finns rasism eller att kränkningar sker. Men ta aldrig någonsin FLs moderering som något sorts bevis, den är alldeles för godtycklig och subjektiv för att det.
  • Regnig måndag
    johanna5678 skrev 2012-11-20 14:09:45 följande:
     Vems ärenden går du "Gramma". Jag tror att allt tramsande och "tyck synd om" när det gäller invandrare får totalt motsatt effekt än den man tänkt. Undrar förresten hur många invandrare som är inne här på FL och blir kränkta? Jag är måhända rasist men det jag tror om invandrarna är att de alldeles utmärkt kan föra sin egen talan. Kanske inte de ensamkommande flyktingbarnen på barnhemmen runt om i landet, men vuxna.
    Men vänta nu.
    Rasism kan du aldrig hänvisa till att vara invandrarnas problem, att de ska föra sin egen talan. Oavsett om någon i ögonblicket känner sig kränkt eller inte är rasism aldrig ok oavsett etniskt ursprung.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 14:14:34 följande:
    Jag har ett flertal gånger påpekat att det är fritt fram att ta upp ett problem och att vi därefter diskuterar oss igenom både fördomar och allt annat. Jag är idel öra för en sakdiskussion. Än så länge har du inte kommit med ett konkret problem så gör det istället för att ifrågasätta tråden. Oseriös är jag absolut inte. Och jag har redan sagt det att rasism inte har något med troll att göra men att organiserade troll attackerar forum och kommentarsfält i grupper. Inte alla gånger men det förekommer. Kan vi lägga den även den biten bakom oss nu?
    Vi kan lägga bort den biten i den stund du helt utesluter trollen i sammanhanget.
    Organiserade trll finns, men det har inget med rasism att göra.
    Rasism eller troll, vad ska diskuteras? Du väljer.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 14:21:26 följande:
    Sant! Värt att tillägga är ju också att rasism inte bara innebär hat mot mörkhyade eller invandrare. Rasism förekommer i alla slags former.
    Haha!
    Äntligen vi är överens om! Solig
    Gramma skrev 2012-11-20 14:19:13 följande:
    Ja det har du rätt i men det har förekommit trådar som är rasistiska som därför har blivit bortplockade.
    Just därför ska du inte ha det som argument att det sker.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!