Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:55:32 följande:
Ja men absolut, jag ser inte heller varför det skulle vara ett problem. Det gör jag verkligen inte.
Det ska inte spela någon roll.
Men faktum att människan är en art som ej utvecklat raser, är fortfarande en sanning.
En afrikan kan rent genetiskt vara mer lik en finländare, än finländaren och en tysk.
Människan har inte utvecklat raser.
Läs t ex;
"Det finns nu klara vetenskapliga belägg för att allt tal om mänskliga ”raser” bygger på falska premisser.
Ulf Pettersson, professor i medicinsk genetik vid Uppsala universitet, har nämligen skrivit en som jag förstår banbrytande artikel vilken publicerades i Dagens Nyheter den 12 april. Jag citerar:
”Ny teknologi har gjort det möjligt att avläsa den mänskliga dna-texten mycket snabbare och billigare…vilket möjliggjort omfattande jämförelser av dna från människor med olika geografiskt ursprung.”
Pettersson hävisar därpå till den amerikanske forskaren Richard Lewontin, som redan 1972 drog slutsatsen att skillnaden mellan så kallade människoraser är små och uppgår till endast några få procent av alla genetiska variationer hos mänskligheten. Relevant forskning har visat att den överväldigande majoriteten av alla genetiska skillnader är gamla och återfanns redan hos den population homo sapiens som lämnade den afrikanska kontinenten för omkring 50 000 år sedan för att sedan sprida sig över klotet. Således finns inga ”rasspecifika” gener eller genvarianter. Professor Ulf Pettersson drar från denna utgångspunkt följande slutsatser:
”En person av afrikanskt ursprung kan ur genetisk synpunkt vara närmare släkt med en person från södra Europa eller från Främre Orienten än med en person från en annan del av Afrika…Resultaten talar för…att människan gradvis koloniserat jordklotet och inga belägg finns för att grupper av människor haft möjlighet att utvecklas till en ras.”
Sedan kan det råda delade meningar om det.
Det beror ju helt på vad man ser på rent genetiskt.
Man kan ju se ifall en person är mörk eller ljus osv rent genetiskt. Och ska man vara petig så är det större skillnad mellan två låglandsgorillor från samma skog rent genetiskt än vad det är mellan 2 människor ändå kan man spåra människors vandringar över jorden genom dna't. Det är ju ändå bara 2% som skiljer en människa från en chimpans.
Hundar, katter, kossor, hästar, grisar m.m. har mängder av olika raser för att vi hittat på det och avlat fram det.
Människor har på samma sätt också raser. Vi har varit separerade geografiskt till större delen av vår utveckling och vi har till viss del avlat fram olika utseenden pga detta.
Skillnaden mellan 2 hundar av olika raser kan ha mindre skillnad i vissa fall än två människor av samma "ras". Men ingen skulle gå in på en hundutställning med en labrador och säga att det är en rottweiller.