Inlägg från: Smartie |Visa alla inlägg
  • Smartie

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Jag tycker inte heller att jag har sett så många regelrätt rasistiska inlägg här. Om de till äventyrs dyker upp, brukar de raderas. Fördomar finns det däremot gott om, i alla läger.

• Smartie
    GangsterKermit skrev 2012-11-20 21:31:41 följande:
    Om man lägger in människor i olika fack och anser att dem inte ska få samma previligeier så är man faktiskt rasistisk. Om man säger att man inte vill ha ett land som är mångkulturellt.
    We are free, where everything?s allowed and love comes first ♥

I så fall tycker jag att du ska slå upp ordet rasist för du verkar inte veta vad det betyder. Ett fungerande samhälle kan tex inte vara hur mångkulturellt som helst, det måste finnas en gemensam värdegrund. Och även om alla människor är lika mycket värda, kan de omöjligt ha samma privilegier överallt. Jag har inte samma rättigheter som en amerikan i USA. Gör det amerikanen rasistisk? Att däremot hävda att vita är bättre än svarta, eller invandrare per definition sämre än svenskar - det är rasistiskt.
  • Smartie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 21:46:39 följande:
    Fast är en gemensam värdegrund och mångkultur motsägelser?  Håller utöver det med om din definition av rasism, innan någon ifrågasätter det. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.

Nej, det behöver inte vara motsägelser, men det kan vara det. Du skrev att är man emot det mångkulturella samhället så är man rasist. Det beror på varför man är emot det, och hur. Jag svarade på ditt påstående om vilka som är rasister, inget annat. Världen är inte så svartvit och tro det eller ej men det förs många vettiga diskussioner på Flashback också. Skulle säga att nivån ofta är högre än här. Sen finns det idioter där också men de kan man ignorera
  • Smartie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 21:58:16 följande:
    Nej nu blandar du ihop mig med någon annan. Jag har aldrig skrivit att man är rasist om man ärr emot det mångkulturella samhället. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.

Förlåt, jag skriver från mobilen. Sen skulle jag säga att är man emot all form av mångkultur är man kanske inte rasist, men fördomsfull och trångsynt. Ett samhälle blir inte dynamiskt utan utbyte med andra samhällen. Men som det har blivit idag fungerar det inte.
  • Smartie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:10:22 följande:
    Absolut, men jag tror inte att det är mångkultur som ställer till det. Det är ett samhällsproblem vi har, inget kulturellt problem. Problem med arbetslöshet, fattigdom, ökade klyftor och en effekt av detta blir missnöje, social otrygghet, hat, brottslighet. Det har inget med kultur att göra. 

Nja, problemen fanns långt innan vi fick dagens arbetslöshet och klyftorna ökade. Det finns definitivt socioekonomiska faktorer också. Men att vissa grupper har större anpassningsproblem än andra, har varit känt länge. Dock förvärras det av hög arbetslöshet och därför bör vi inte ta in nya problem innan vi har fått bukt med de gamla. Idag finns inte ens jobb till alla som redan bor här.
  • Smartie

Det finns som sagt samhällen där kvinnor inte ens får lära sig läsa, ska lyda mannen etc. Där lättkörda kvinnor är lovligt byte osv. Effekterna av det ser vi idag. Det är inte så att dessa värderingar ramlar av vid svenska gränsen precis. Egendomsbrott däremot, har mycket oftare socioekonomiska orsaker.

• Smartie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:22:53 följande:
    Jag håller helt med. Fast våldtäkt är väl brottsligt i stort sett överallt, det är omständigheterna kring våldtäkter som gör det svårt för gärningsman att bestraffas och en kultur som gör att kvinnan bestraffas.  Utbildning, upplysning, det är exakt vad det handlar om. 

Ja, våldtäkt är brottsligt överallt. Men vad som räknas som en våldtäkt varierar. I vissa länder kan t ex "lösaktiga" kvinnor eller den egna frun, per definition inte våldtas. Som det var i Sverige förr
  • Smartie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:33:55 följande:
    Ja, detta vet jag. Och detta är ett problem jag upplevt här, i Sverige. Jag säger inte att allt är supermysigt med olika kulturella yttringar, men jag ogillar hur man använder begreppet "mångkultur". Det är få som bryr sig, egentligen, om en kvinna från en kvinnoförtryckande kultur våldtas av sin man. De flesta bryr sig när en svensk tjej på gatan våldtas av en kille med invandrarbakgrund. Jag tror inte samma mekanismer ligger bakom och ändå kallas det en effekt av mångkulturen. Jag tror inte det finns en utländsk mamma, pappa eller farmor som klappar sin son (våldtäktsmannen) på ryggen och menar att det är gulligt att han bevarar sin kultur och försöker implementera den på det svenska samhället. Ok, en liten överdrift för att tydliggöra poängen. Jag vet att detta kan bemötas med argument om synen på kvinnan etc, men jag anser fortfarande att mekanismerna bakom våldtäkterna i mina exempel, är annorlunda. 

Vad tror du ligger bakom då? Det är en gradskillnad, inte en artskillnad. Kvinnosynen kan göra att vissa beteenden direkt eller indirekt uppmuntras, utan att de flesta vill ha en våldtäktsman i familjen för det. Sedan ses överfallsvåldtäkter ofta som " värre", oavsett förövarens etnicitet. Vi har ju några riktigt grova etniskt svenska serievåldtäktsmän i våra fängelser och de flesta brydde sig i högsta grad om dessa brott. Jag tror att många tänker att de flesta kvinnor kan skilja sig från män som tvingar dem till sex eller misshandlar dem, men överfall från främlingar kan vem som helst råka ut för, det går inte att skydda sig mot
  • Smartie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:47:30 följande:
    Jag tror att i det första exemplet är det i allra högsta grad kulturellt. Mannens makt över kvinnan och hans rätt att ta för sig, och hennes "orätt" att vägra honom. Vad gäller överfallsvåldtäkter, eller andra, så handlar det nog oftare som skadade, missnöjda, osedda, arga män. Men det mesta skylls på "kultur". Och ja, du har nog rätt i det övriga du skriver.

Få brott handlar ENBART om kultur. Men kulturella aspekter kan spela in. Sen är regelrätta överfall på främmande kvinnor ganska ovanliga. Ofta verkar psykisk sjukdom eller störning ligga bakom dessa, oavsett etnicitet. Det är inte samma förövare som våldtar sin partner eller gruppvåldtar den fullaste tjejen på festen, utan det finns delvis olika mekanismer bakom.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!