Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:33:55 följande:
Ja, detta vet jag. Och detta är ett problem jag upplevt här, i Sverige. Jag säger inte att allt är supermysigt med olika kulturella yttringar, men jag ogillar hur man använder begreppet "mångkultur". Det är få som bryr sig, egentligen, om en kvinna från en kvinnoförtryckande kultur våldtas av sin man. De flesta bryr sig när en svensk tjej på gatan våldtas av en kille med invandrarbakgrund. Jag tror inte samma mekanismer ligger bakom och ändå kallas det en effekt av mångkulturen. Jag tror inte det finns en utländsk mamma, pappa eller farmor som klappar sin son (våldtäktsmannen) på ryggen och menar att det är gulligt att han bevarar sin kultur och försöker implementera den på det svenska samhället. Ok, en liten överdrift för att tydliggöra poängen. Jag vet att detta kan bemötas med argument om synen på kvinnan etc, men jag anser fortfarande att mekanismerna bakom våldtäkterna i mina exempel, är annorlunda.
Vad tror du ligger bakom då? Det är en gradskillnad, inte en artskillnad. Kvinnosynen kan göra att vissa beteenden direkt eller indirekt uppmuntras, utan att de flesta vill ha en våldtäktsman i familjen för det. Sedan ses överfallsvåldtäkter ofta som " värre", oavsett förövarens etnicitet. Vi har ju några riktigt grova etniskt svenska serievåldtäktsmän i våra fängelser och de flesta brydde sig i högsta grad om dessa brott. Jag tror att många tänker att de flesta kvinnor kan skilja sig från män som tvingar dem till sex eller misshandlar dem, men överfall från främlingar kan vem som helst råka ut för, det går inte att skydda sig mot