• FR3IJA

    Isolerad prematurmamma söker råd och idéer!

    Hej alla prematurföräldrar,

    Jag blev mamma till en pojke i början av maj, han kom som en chock 3 månader för tidigt (27+1) men mår trots den krokiga vägen bra! Blev diagnostiserad BPD (lindrig form) och vi fick ju såklart höra många gånger att han, i likhet med andra prematura barn, är extra infektionskänslig. Vi har varit oerhört försiktiga med vilka vi träffar (ingen förkylning så långt ögat når!) och nu i förlängningen har detta lett till att jag (som nu är mammaledig själv och pappa jobbar) känner mig oerhört ensam och isolerad. Mina drömmar under graviditeten om att kunna gå ut och strosa på stan, ta en fika, kanske smita in i en butik om Tjorven sover och titta på lite fina barnkläder (eller varför inte kläder till mig själv haha) har helt gått om intet. Som dagarna ser ut nu är det att vara hemma eller att ta en promenad som gäller, inget annat. Vågar knappt gå in i vår lilla lokalhandel mitt på dagen med alla pensionärer!

    Har, som många av er andra, inte kunnat gå med i någon föräldragrupp och vi undviker till och med BVC med dess ström av små barn. Jag njuter ju självklart av att vara mamma till världens vackraste lille pojke, men jag vill ju såklart även kunna komma ut bland folk och umgås tillsammans med honom.

    Hur gör ni andra om dagarna? Vad kan man som prematurförälder göra för att mota bort känslan av ensamhet och isolering utan att riskera att den lille/a blir sjuk?

    PS. Tänk om det fanns "prematurföräldragrupper" man kunde gå med i, en fest med handsprit och krya människor

  • Svar på tråden Isolerad prematurmamma söker råd och idéer!
  • Gott svart kaffe

    Nu i RS-tider är det ju bra att du är försiktig men om lillen mår bra så kan du nog släppa lite på det fram till våren och kanske börja gå på öppna förskola t.ex. Det är viktigt att du mår bra som mamma också och det är inte alla prematurer som är jätteinfektionskänsliga. Dock är det såklart bra att du är försiktig men att gå till överdrift är en annan sak. Ta det lugnt nu i vinter men se till att normalisera bebistillvaron framåt våren. Tror det är lätt att man fastnar annars och bara ser den lilla sköra bebisen istället för att se att bebisen faktiskt växer och kanske står emot infektioner bra alt. inte blir så sjuk som man trodde. Har han varit mycket dålig tidigare eller har det flutit på bra? Det har ju också betydelse.

  • MammanJulia

    Känner verkligen igen mig! Jag kände precis som du i början tills vår E blev lite större och jag vågade göra saker med henne. Jag har inga bra råd mer än att det blir bättre ju äldre de blir:)


  • mina12

    Jag är också mamma till en prematur, men hon är nu snart 4 år. Jag har inte jättemycket tips om hur du ska göra, men du gör helt rätt i att vara försiktig nu i början, särskilt i RS--tider.

    Ett tips kan ju vara att söka efter lite andra prematurföräldrar som förstår din situation och själva också undviker sjukor, så kan ni ju träffas hemma hos varandra. Jag gick även på "babycafe", dvs förstagångsföräldrar och bebisar upp till 10mån. De är ju också relativt friska eftersom de inte har syskon. Jag hade med mig egen filt och egna leksaker att tugga på. Det var ju inte så mycket för hennes skull utan för min skull jag var där.

    Om du verkligen vill shoppa/gå i affärer, så kan jag rekommendera IKEA när de öppnar på en tisdag mitt i månaden. Inte alls mycket folk.

    Vår tös slapp förkylningar under sitt första år och enligt läkaren var det väldigt bra för hennes lungor, som då fick växa ostört. Nu är hon inte mer infektionskänslig än andra barn, snarare tvärtom.

    Lycka till! 

  • EN11

    Tror att Mamma Mia har föräldragrupper för de som fött prematurt. Vi låg på neo med föräldrar som var inskrivna där och de pratade sen om att de träffades i en sådan grupp.

  • FR3IJA
    Gott svart kaffe: Du har helt rätt i att vi måste försöka se förbi "skör bebis" :) han har aldrig varit sjuk bortsett från en njurbäckeninflammation (vilket ledde till akutvård i 5 dygn), men det är ju inget han blivit smittad av såsom en förkylning e dyl. Vi vet inte hur pass infektionskänslig han är, jag tror inte det är så illa som vi är rädda för egentligen men vi vågar inte riktigt utsätta honom för något som KAN bli illa. Gjorde babyboxen i början av september och fick veta att han ligger precis under gränsvärdet för fullgångna och de sa att han troligtvis kommer få astmatiska besvär vid förkylning. Vi tänkte börja leva som en mer "normal" familj framemot våren när RS-viruset lagt sig igen!

    För mig och min man är det en stor förändring att inte längre kunna gå ut tillsammans och titta på ex mediamarkt eller fika e dyl, det är nog en stor orsak till att jag känner mig ensam... Vi levde ett aktivt liv tillsammans och hade alltid roligt, och nu får vi göra saker var för sig. Tyvärr innebär det också ofta "på egen hand".

    MammanJulia: tack för de uppmuntrande orden :) vi både längtar och inte längtar - tiden vi har nu är ju också toppen, bara lite ensamt för mami ;)

    Mina12: fantastiskt, så bra att hon fick växa till sig innan första förkylningen slog till! Jag kände inte till att det finns "babycafé", ska googla lite på det. Har två kompisar som är hemma med fullgångna bebisar så jag ska försöka dra med någon av dem till IKEA, det är ju hög tid nu att köpa lite julpyssel :)

    EN11: tack för tipset, det ska jag definitivt kolla upp! Var inskriven på Mama Mia, har precis i detta nu mailat min barnmorska Tina :)
Svar på tråden Isolerad prematurmamma söker råd och idéer!