Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!

Det finns rätt många ungdomar som säger att de ska ta ett sabbatsår efter gymnasiet, men som inte hittar något jobb och inte har insparade pengar, som helt enkelt blir sittande hemma och latar sig ett år, lever på föräldrarna och degar ihop. Kan det vara så att dina föräldrar har sett ett par sådana fall bland sina bekanta, eller hört talas om det, och när du säger att du ska ta ett sabbatsår så ser de framför sig att du ska sitta på fik med dina kompisar, sova till halvett varje dag och varken ha studieteknik, arbetslivserfarenhet eller ens resminnen efter ditt år?

Om du verkligen vill jobba ett år, så gör det. Men då måste du se till att skaffa jobb - sök som en dåre tills du hittar något. Ställ dig samtidigt i alla bostadsköer du kan, inkl i närliggande småorter. Sök några kurser på universitet/högskola som en backup så du har något att göra om du inte får jobb. Om dina föräldrar ser att du har en bra plan så kommer de att bli mycket mer stöttande.

Enkelt uttryckt; du är myndig, det är ditt liv, du bestämmer och du måste också ta konsekvenserna av de val du gör.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    mollyalessia skrev 2012-11-19 23:15:14 följande:

Ärligt, så ja. Även fast vissa inte tagit ett år ledigt utan bara inte velat plugga vidare så är det något de är emot. Men jag har ju även sagt, blir det så att jag inte hittar ett jobb kommer jag söka kurser som jag kan gå på. Något som intresserar mig så jag ändå har någonting att göra. Men mina föräldrar förväntar sig ett helt program. Jobb eller inte, jag ska gå i skolan.
    Det är jag fullt medveten om, jag lär göra många misstag i mitt liv men ska en konsekvens för en blivande 18åring verkligen vara att ens förälder/föräldrar beslutar att inte prata med en för att man inte lytt?? Andra konsekvenser kan jag ta, men det här är ju orimligt?! 
    Nej, jag tycker inte det är rimligt på något sätt att straffa sitt barn med radiotystnad för att hen inte vill plugga vidare. Men vad du än gör så måste du ta konsekvenserna av det - böj dig för det de vill och må dåligt av det, eller ta risken att de vägrar prata med dig (och må kanske dåligt av det). 

Jag tycker som så många andra att du ska flytta så snart du kan. Det är bättre att bo inneboende och vara självständig än att bo hemma. Det är i synnerhet värt en fattig ekonomi ett tag. Fall inte i fällan att det måste vara en egen lägenhet eller att du måste ha bra med pengar etc. De flesta jag känner har som studenter levt påfallande påvert, bott i studentrum eller inneboende och fått hålla ordentligt i pengarna. Kul kan man ha ändå!!

Sedan hoppas jag absolut att du pluggar vidare för det är kul att läsa på universitet/högskola och det är en höjdare att ha en utbildning och ett jobb man trivs med! Men du ska läsa något som du själv vill, och när du känner dig någorlunda redo. Jag tycker inte att man ska låta sina föräldrar välja ens riktning i livet, de kan få komma med goda råd men inte välja.  
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Föräldrarna vägrar låta mig ta ett sabbatsår, snälla hjälp!