• junibebiis

5-6 månader och rapning

Hur ofta behöver era små rapa under en måltid? Min pojke äter 200 ml och behöver fortfarande rapa 3-4 gånger. Samt att han rapar några gånger till fram till nästa måltid. Ibland när han ska sova på natten så är han jätteoroli, och tar man upp honom så rapar han.

Är detta normalt? Trodde inte att de behövde rapas så ofta vid 5-6 månaders åldern fortfarande och att han skulle besväras av luft i magen. ibland får han också hicka och rapar samtidigt som han hickar. Är jag paranoid eller är detta lite onormalt?

• Svar på tråden 5-6 månader och rapning
  • purple box

Låter som att han får i sig för tok för mycket luft. Vad han han för flaska?
    Onormalt, nej. Får de i sig för mycket luft är det helt normalt beteende, men jobbigt för den lille.

• junibebiis

Vi använder mam. Jag har testat alla flaskor som går att köpa och olika storlekar på hål på alla dessa flaskor. Har testat den aveny, avent natural, nuk, dr Brown wideneck, dr Brown standard... Mam var den enda han gillade. Ja, jag har lagt en liten förmögenhet på flaskor.. Jag har ingen aning hur han suger i sig all den här luften.

Vad är det jag gör för fel

• junibebiis
    junibebiis skrev 2012-11-19 01:40:34 följande:
    Vi använder mam. Jag har testat alla flaskor som går att köpa och olika storlekar på hål på alla dessa flaskor. Har testat avenyt, avent natural, nuk, dr Brown wideneck, dr Brown standard... Mam var den enda han gillade. Ja, jag har lagt en liten förmögenhet på flaskor.. Jag har ingen aning hur han suger i sig all den här luften.

Vad är det jag gör för fel

• purple box

Har du testat att ha mamnappen i din brown-flaska? Ja usch, alla lägger vi förmögenheter på flaskor. Jag har själv 4 st mam anti-colic och 4 brown-wideneck, plus 2 vanliga mam och hade 4 esska/bambino. I browns wide-neck passar mam-nappen. Jag vet inte hur hon fick i sig för mycket luft i mams anti-colic, men det gjorde hon. Dessutom ersättningen som skummade då (hade semper innan) blev för mycket för henne. :( Du kan prova att vända på flaskan (och så klart hålla för så att det inte droppar ur flaskan) och försöka "skaka" bort ev luft. I mamflaskan blev det för mig så mycket bubblor i nappen... Och kanske skaka "sidleds" för att blanda ersättningen? Jag upplever att det inte blandas i så mycket luft då.

• junibebiis
    purple box skrev 2012-11-19 10:30:12 följande:
    Har du testat att ha mamnappen i din brown-flaska? Ja usch, alla lägger vi förmögenheter på flaskor. Jag har själv 4 st mam anti-colic och 4 brown-wideneck, plus 2 vanliga mam och hade 4 esska/bambino. I browns wide-neck passar mam-nappen. Jag vet inte hur hon fick i sig för mycket luft i mams anti-colic, men det gjorde hon. Dessutom ersättningen som skummade då (hade semper innan) blev för mycket för henne. :( Du kan prova att vända på flaskan (och så klart hålla för så att det inte droppar ur flaskan) och försöka "skaka" bort ev luft. I mamflaskan blev det för mig så mycket bubblor i nappen... Och kanske skaka "sidleds" för att blanda ersättningen? Jag upplever att det inte blandas i så mycket luft då.

Men blir det samma effekt på dr brown flaskan med annan napp? Tack så mycket ska testa alla dina förslag :).
  • purple box
    junibebiis skrev 2012-11-19 23:52:07 följande:

Men blir det samma effekt på dr brown flaskan med annan napp? Tack så mycket ska testa alla dina förslag :).
    Det blir effekt, om det blir samma som med orginalnappen vet jag inte men det har iaf fungerat bra på dottern. Hoppas något av det hjälper! :)
Svar på tråden 5-6 månader och rapning